شناسهٔ خبر: 154111 - سرویس سیاست
منبع: خانه ملت

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

همکاری‌های ایران و عراق الگویی برای همکاری‌های درون‌منطقه‌ای است

ایران و عراق نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است نوع همکاری با عراق می‌تواند پایلوتی برای همکاری‌های آتی ایران با سایر کشورهای همسایه و منطقه باشد.

به گزارش «نماینده»، کمال دهقانی فیروزآبادی،  نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به کشور عراق ضمن جامع دانستن این سفر در راستای همکاری های دوجانبه با عراق، گفت: روابط دو کشور در کلیه زمینه ها از مسائل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی گرفته تا مسائل مربوط به محیط زیست و حتی فعالیت های مشترکی که برای منافع دو طرف در عرصه بین المللی در حال پیگیری است، دست به دست هم داده تا اهمیت این سفر دوچندان شود.

اقتصاد ایران و عراق مکمل یکدیگر است

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: از جمله مسائل مهم دیگر پیگیری سرمایه گذاری ها در بخش خصوصی و به صورت متقابل در دو کشور، صدور خدمات فنی و مهندسی و تسهیل رفت و آمد زائران به جهت روابط فرهنگی است.

وی در ادامه با بیان اینکه عراق یک کشور مردمسالار است، عنوان کرد: اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر است و دو طرف می توانند با گسترش فعالیت های خود نفع دوجانبه ای ببرند از این رو این هدف گذاری می تواند در سال های آتی پایلوتی برای همکاری با کشورهای دیگر ایجاد کند.

ثبات، امنیت و پیشرفت عراق برای ایران مهم است

دهقانی فیروزآبادی در ادامه با تأکید بر اهمیت اداره عراق به صورت مردمسالاری بیان داشت: جناح های مختلف عراق حول محور قانون اساسی خود فعالیت می کنند و آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم بوده ثبات، امنیت و پیشرفت کشور همسایه عراق است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه عراق با هدایت مرجعیت قوی و حضور حضرت آیت الله سیستانی توانسته راه خود را بیابد، خاطرنشان کرد: اکنون در مرحله ای هستیم که با همکاری های دو کشور می توانیم الگویی از همکاری ها در منطقه ایجاد کنیم، الگویی که قطعا کشورهای بیگانه مثل آمریکا و رژیم غاصب اسرائیل را که به دنبال ایجاد تفرقه در منطقه هستند خرسند نخواهد کرد.