شناسهٔ خبر: 153253 - سرویس فرهنگ
منبع: فارس

مختار پور:هنر بزرگ انقلاب اسلامی به رهبری امام و مقام معظم رهبری، تغییر و تحول در انسان‌ها بود

مختارپور.jpg دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت:هنر بزرگ انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام و پس از آن رهبر معظم انقلاب، تغییر و تحول در انسان‌ها بود که توانست از کسانی که در معرض مبتذل‌ترین تبلیغات رژیم طاغوت پهلوی بودند، شیرزنان و شیرمردانی بیافریند.

به گزارش «نماینده»، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در آیین افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(قدس‌سره)، انقلابی فرهنگی با پشتوانه غنی معرفتی و تاریخی اسلام و ایران بود؛ از چنین انقلابی بیش از هر چیز، آثار فرهنگی مورد انتظار است.
 
وی با اشاره به پیشرفت‌های فرهنگی و علمی در چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی، بیان کرد: طی این چهار دهه، تعداد دانشجویان از ۱۷۰ هزار نفر به ۴ میلیون نفر؛ از ۹ هزار دانشجوی دکترای حرفه‌ای به ۶۸ هزار نفر؛ تعداد مقالات منتشر شده در نشریات معتبر جهان از ۶۶۹ به ۲۵ هزار مقاله؛ تعداد موسسات پژوهشی از ۸۳ به ۶۴۰ موسسه؛ تعداد دانشگاه ها از ۲۲۳ به ۲۹۴۰ دانشگاه؛ تعداد مراکز آموزش فنی و حرفه ای از ۷۰۰ به ۶۹۸۳ مرکز؛ تعداد نشریات علمی- پژوهشی از ۲۰ به ۶۸۰ نشریه رسیده است.
 
مختارپور اظهار داشت: همچنین در حوزه هایی که در سال ۵۷ به طور کلی در ایران وجود نداشت و یا در سطحی بسیار ابتدایی بود، پیشرفت های قابل توجهی صورت گرفت که می‌توان به المپیادهای علمی، انرژی هسته‌ای، هوافضا، نانو تکنولوژی و سلول‌های بنیادین اشاره کرد.
 
وی با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه کتاب و کتابخانه ها طی چهل سال اخیر بیان کرد: تعداد کتابخانه های عمومی از ۳۷۳ کتابخانه در سال ۵۷ به ۳۴۳۳ کتابخانه در سال ۹۷ رسیده است. میزان منابع کتابخانه ای از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار منبع به ۴۲ میلیون جلد؛ میزان عناوین منتشر شده از ۲۹۴ عنوان کتاب در سال ۵۷ به ۹۹ هزار عنوان در سال۹۶؛ تعداد عناوین کتاب های چاپ اول از ۲۱۷ عنوان کتاب در سال ۵۷ به ۶۱ هزار عنوان در سال ۹۶؛ تعداد نشریات از ۲۴۹ نشریه در سال ۵۷ به ۶۲۸۲ نشریه در سال ۹۶ رسیده که بسیار قابل توجه است. تمامی این پیشرفت‌ها حاصل مهم ترین اثر فرهنگی انقلاب اسلامی یعنی تحول انسان‌ها است.
 
مختارپور تصریح کرد: هنر بزرگ انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام و پس از آن رهبر معظم انقلاب، تغییر و تحول در انسان‌ها بود که توانست از کسانی که در معرض مبتذل‌ترین تبلیغات رژیم طاغوت پهلوی بودند، شیرزنان و شیرمردانی بیافریند که نه تنها در سال‌های ۵۶ و ۵۷ تا پیروزی انقلاب، که در سال‌های هجوم گروهک‌های ملحد و منافق و مفسد در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی و سپس در ۸ سال دفاع‌مقدس جانانه از میهن عزیز خود دفاع کنند و حسرت تملک حتی یک سانتی‌متر از خاک این سرزمین مقدس را به دل دشمن مستقیم و پشتیبانان آن بگذارند. همان جوانانی که پس از پایان دفاع‌مقدس نیز در عرصه جهاد علمی کوشیدند، به جهاد سازندگی و بازسازی کشور پرداختند و در عرصه دفاع از کیان دین و میهن خود در برابر حمله گروهک‌های جدید تکفیری و خصوصا در دفاع از حرم ائمه اطهار علیهم السلام و اولیاءالهی مردانه ایستادند.
 
وی ادامه داد: آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی در شکست دشمن در عرصه فرهنگی در طول چهل سال گذشته به آن اشاره کردند، همین تحول عمیق و عظیم انسانی است. توضیح آنکه پس از پایان جنگ تحمیلی، تهاجم فرهنگی و استکبار به قلب نسل جوان و نوجوان سرزمین مان آغاز شد و رفته‌رفته گسترش یافت و به شبیخون فرهنگی همه‌جانبه ای تبدیل شد. بعد از سال ها تبلیغات رسانه‌ای و فرهنگی و ماهواره‌ای و پس از گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، برای دشمنان این مرز و بوم این توهم به‌وجود آمده که توانسته‌اند روح و جان و فکر جوانان این کشور را تسخیر کنند و آرام‌آرام جریان بی‌تفاوتی و سپس مقابله با انقلاب اسلامی از سوی جوانان آغاز می‌شود. اما با شروع تجاوزطلبی‌های گروهک‌‎های تکفیری، حمله به کشورهای اسلامی، اهانت و اسائه ادب به حرم مقدسین و اولیای الهی، هزاران جوان از همان نسلی که دشمن امید به تجدیدنظرطلبی آنان بسته بود، به دفاع از حریم دین و مکتب برخاسته و رشته تعلقات دنیوی به همسر، فرزند و آینده شخصی خود را گسستند. آن ها لشکر الهی مدافعین حرم را بنیاد نهادند و یک بار دیگر قدرت بیکران تحول‌آفرین انقلاب اسلامی را به رخ جهانیان کشیدند و وعده نصرت الهی را تحقق بخشیدند.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: در دهه مبارک فجر چهلمین سال انقلاب اسلامی افتخار داریم تا در شهری که با وجود مرقد مطهر امام علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام، قلب معنوی و روحانی کشورمان است، کتابخانه مرکزی -  عمومی مشهد را به نام مبارک حضرت امام خمینی(قدس‌سره) افتتاح کرده و آن را به مردم عزیز و گرامی مشهد مقدس تقدیم کنیم. در به ثمر رسیدن این بنای فرهنگی عظیم، نهادها و سازمان‌های متعدد دولتی و عمومی از جمله استانداری و فرمانداری، شورای شهر، شهرداری، سازمان نوسازی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و مهندسان، معماران، متخصصان و کارشناسان مشارکت داشته‌اند.