شناسهٔ خبر: 153205 - سرویس مجلس
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لاهوتی:اختلاف یک درصدی قیمت کالاهای وارداتی با ارز یارانه‌ای و آزاد

مهرداد بائوج لاهوتی/2 عضو کمیسیون بودجه گفت: اختلاف یک درصدی قیمت کالاهای وارداتی با ارز یارانه‌ای بیانگر نسخه غلط دولت در تخصیص ارز یارانه‌ای است.

به گزارش «نماینده»مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه ، با اشاره به تخلف و رانت ۴.۵ هزار میلیارد تومانی در زمان تخصیص یارانه ارزی توسط دولت در سال ۹۷ گفت: دولت امسال ۱۳ میلیارد دلار یعنی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تفاوت قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز یارانه‌ای برای کالاهای اساسی در نظر گرفت و برای سال آینده هم ۱۴ میلیارد دلار که رقمی بالای ۵۰ هزار میلیارد تومان تفاوت قیمت می‌شود، اختصاص داده است.

وی ادامه داد: وقتی دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان تفاوت قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز یارانه‌ای به کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد، باید بتوان آثارش را در سطح جامعه مشاهده کرد، اما براساس بررسی و مشاهدات مجلس کالاهایی که با ارز آزاد وارد شده‌اند تنها مجموعا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و کالاهایی که با ارز یارانه‌ای وارد می‌شوند ۲۹ درصد افزایش قیمت داشتند که این یعنی اقدام دولت تنها ۱ درصد به نفع مصرف‌کننده بوده است.

لاهوتی تاکید کرد: این موضوع نشان داده که راه و نسخه دولت در تخصیص ارز یارانه‌ای برای کاهش قیمت کالاهای اساسی درست نبوده است و باید در مورد این سیاست اقتصادی بازنگری کند.

عضو کمیسیون برناممه وو بودجه مجلس با بیان اینکه مجلس باید دو موضوع را با دولت برای سال آینده تعیین تکلیف کند، اظهار کرد: دولت باید تضمین دهد، معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان ارز یارانه‌ای تخصیصی به کالاهای اساسی حداقل مردم شاهد آثار مثبت آن بر روی قیمت‌ها باشند نه آنکه تنها یک عده مفتخور از تفاوت قیمت ارز یارانه‌ای با قیمت آزاد پول هنگفتی را به جیب بزنند.

وی با اشاره به موضوع بعدی هم گفت: اگر این راه موفق نشد باید به دنبال یک راه دیگر برای نحوه توزیع مناسب ارز یارانه‌ای برای کالاهای اساسی باشیم که در این مورد نسخه‌های مختلفی وجود دارد و باید در زمان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس با دقت مورد بررسی قرار گیرد، به طور مثال ۵۰ هزار میلیارد تومان را به مردم دهیم تا کالاهای اساسی خود را تامین کنند و این بهتر  از آن است که عده‌ای رانتخوار آن را دریافت کنند.