شناسهٔ خبر: 152095 - سرویس اقتصاد
منبع: خانه ملت

ارز صادراتی پتروشیمی ها به سامانه نیما آمده است

خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می گوید فولاد و پتروشیمی ها بیشترین سهم درصادرات را دارند بنابراین ۲۰ میلیارد ارز صادراتی که همچنان وارد کشور نشده مربوط به این دو بخش است.

به گزارش «نماینده» هدایت الله خادمی، در خصوص سرنوشت ۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی که وارد کشور نشده است، اظهار داشت: این موضوع توسط محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه مشور رسانه ای شد، در مجموع باید ۲۷ میلیاد دلار ارز صادراتی از پتروشیمی ها و کالا و مواد دیگر از جمله فرش، پسته و فولاد  حاصل شده که تا امروز ۷میلیارد وارد شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: پتروشیمی ها در گذشته ارز صادراتی خود را در بازار آزاد به فروش می رساندند اما از زمانی که فضای رسانه ها به این سمت رفت که چرا ارز صادرات پتروشیمی در بازار نیما عرضه نمی شود در حالی که آنها خوراک ارزان می گیرند، ارز پتروشیمی ها به سامانه نیما آمد و ریسک کمتری می کنند که ارز را وارد نکنند یا در بازار آزاد بفروش برسانند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین به نظر می رسد سهم بیشتر ۲۰ میلیاردی که سرنوشت آن مشخص نیست، توسط صادرکنندگان فولاد که فرزندان مسئولان در این زمینه دست دارند، تامین می شود.

وی گفت: این ۲۰ میلیارد یا وارد کشور نشده است یا اگر وارد شده در بازار آزاد به فروش رفته و تسویه حسابی صورت نگرفته است. اینکه گفته می شود بخشی از درآمد پتروشیمی ها در خارج مانه برای تهیه قطعات یدکی، کالا و مواد است، بخشی از درآمدشان را برای تسهیل در خرید خارج از کشور نگه می دارند.

خادمی در پایان گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه پتروشیمی ها و فولاد بیشترین سهم را در ۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی دارند، اظهار داشت: وزارت امور اقتصاد و دارایی مسئول رگلاتوری اقتصاد کشور را بر عهده دارد از سوی دیگر مجلس نیز باید بر این زمینه نظارت داشته باشد که همچنان در این بخش ورود نکرده ایم.