شناسهٔ خبر: 151912 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

دست خالی شهرداری برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی

قنبری معاون پارلمانی شهردار تهران، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و حفظ کیفیت ارائه خدمات کنونی در این حوزه را در گروی پرداخت سهم دولت برای تامین هزینه‌های این بخش دانست.

به گزارش «نماینده» داریوش قنبری، در مورد انتشار خبری از سوی رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران مبنی‌براینکه پرداخت ۹ میلیارد تومان از سهم دولت در حوزه اتوبوسرانی به شهرداری تنها برای تهیه دو دستگاه اتوبوس کافی است، گفت: ناوگان حمل ونقل عمومی شهری به ویژه در تهران بسیار فرسوده شده و نیاز به نوسازی دارد، ضمن اینکه باید در این زمینه به سمت استفاده از تکنولوژی‌های نوین مانند اتوبوس‌های برقی هم حرکت کنیم که یک ضرورت جدی و اساسی است.

شهرداری هم در تامین هزینه‌های اتوبوس و هم مترو با مشکل مواجه است

وی ادامه داد: البته قیمت اتوبوس‌های برقی بالا بوده و بدون حمایت دولت قطعا این امکان وجود ندارد که شهرداری بتواند با وجود منابعی که در اختیار دارد، هزینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را پرداخت کند.

قنبری خاطرنشان کرد: شهرداری در مورد مترو هم با این مشکل مواجه است و در صورتی که دولت حمایت کرده و سهم شهرداری را پرداخت کند، می‌توان ارائه خدمات را در همین سطح کنونی تداوم بخشید.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون بر اساس ضوابط و مقررات باید یک سوم هزینه‌های مترو و حمل و نقل عمومی توسط شهروندان، یک سوم توسط شهرداری و یک سوم هم توسط دولت پرداخت ‌شود و اگر دولت این سهم مربوطه را پرداخت نکند، شهرداری مجبور می‌شود که هزینه خدمات را افزایش دهد، اما در شرایطی که مردم از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نیستند، قطعا با این اقدام فشار بیشتری بر آنها وارد خواهد شد، بنابراین این ظرفیت برای شهرداری وجود ندارد.

قنبری یادآور شد: ما امیدواریم که دولت به تعهدات خود در ارتباط با پرداخت هزینه‌های حمل و نقل عمومی چه با بهره‌مندی از سهم آورده دولت در حوزه سرمایه‌گذاری‌هایی که باید در آینده صورت بگیرد و چه در رابطه با تامین هزینه‌های جاری عمل کند.