شناسهٔ خبر: 151751 - سرویس اقتصاد
منبع: خانه ملت

تعریف پول واحد با همسایگان برای دور زدن تحریم ها

بازدید «محمد حسینی» نمایندۀ تفرش از تحریریه «نماینده» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تعریف پول ملی در بین کشورهای همسایه برای مقابله با تحریم ها خبر داد.

به گزارش «نماینده» محمد حسینی، با اشاره به اینکه رئیس بانک مرکزی از آمادگی این بانک برای مقابله با شرایط بدتر از تحریم خبر داده است، اظهار داشت: صلاح نیست این موضوعات شفاف و باز شود اما تایید می کنیم که میزان صادرات فرآورده های غیرنفتی در ۷ ماهه نخست سال به نسبت سال گذشته شرایط بهتری دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: از سوی دیگر با افزایش قمیت نفت و صادرات آن شرایط ذخایر ارزی کشور نسبت به زمان مشابه در سنوات گذشته شرایط بهتری دارد البته این بهبود شرایط ارزی به این معنا نیست که به تقاضای کاذب ارزی پاسخ مثبت داده می شود.

توان پاسخگویی به نیازهای واقعی ارز را داریم

نماینده مرم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: شرایط ارزی کشور در وضعیتی است که می توان به تقاضاهای معمولی و رویه های سنوات کذشته برای واردات مواد اولیه مورد نیاز کالاهای تولیدی کشور را پاسخ داد، همچنین می توان با ارز ذخیره شده کالاهای اساسی و درمانی را تامین کرد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی با تمهیدات بسیار خوبی که داشته توانسته ذخایر ارزی مناسبی فراهم کند تا در شرایطی که مشکلی برای کشور ایجاد شود در مقابل تحریم های خصمانه آمریکا مقابله کرد، تا امروز نیز با همین اقدامات تحریم ها اثربخشی مدنظر آمریکا را نداشته است.

ایجاد همبستگی بین ارگان ها برای دور زدن تحریم ها

حسینی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه همبستگی و همدلی در بین حوزه نفت، بانک مرکزی و سایر قوا ایجاد شده است، بیان داشت: با همدلی و همبستگی ایجاد شده شرایطی برای غلبه بر تحریم ها فراهم شده تا نیاز واقعی کشور برای ارز پاسخ داده شود.

این نماینده مجلس درخصوص سامانه جایگزین سوئیفت توضیح داد: در شرایطی که دست ما در روابط بانکی، واردات و صادرات به نوعی خروج و رود ارز بسته شده است، یقینا بانک مرکزی و سایر ارگان های قانونی  برنامه ریزی هایی برای جایگزینی مبادی مبادلاتی فراهم می کنند.

تعریف پول ملی در بین کشورهای همسایه

وی گفت: انتظار می رود با برنامه ریزی ها و جایگزینی هایی که صورت می گیرد هزینه های کشور در اعمال تحریم های خصمانه جبران و مواد اصلی مورد نیاز کشور تامین شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس در خصوص سوئیفت روسی بیان داشت: از هر شرایطی که به کشور کمک کند تا معاملات را در فضای قانونی انجام شود استفاده می کنیم، با این حال به دنبال ایجاد پول ملی در تعدادی از کشورهای همسایه هستیم تا بتوانیم از شرایط تحریمی خارج شویم.