شناسهٔ خبر: 151378 - سرویس فرهنگ
منبع: فارس

رمضانی:برگزاری بیش از ۱۶ هزار برنامه هم‌زمان با هفته کتاب

رمضانی دبیر شورای سیاستگذاری هفته کتاب نهاد کتابخانه‌ها با اشاره به برگزاری بیش از ۱۶ هزار برنامه در هفته کتاب از انتشار فراخوان اولین جشنواره قصه‌گویی خبر داد.

به گزارش «نماینده»، مهدی رمضانی دبیر شورای سیاستگذاری هفته کتاب نهاد کتابخانه ها طی یک نشست خبری برنامه های این نهاد را تشریح کرد.

* افتتاح 25 کتابخانه همزمان با هفته کتاب

وی با اشاره به برپایی ۱۶ هزار و ۴۱۷ برنامه همزمان با هفته کتاب گفت: افتتاح کتابخانه ها در شهرها و روستاها، ۱۳ افتتاح قطعی در ایام هفته کتاب را خواهیم داشت ضمن اینکه ۱۲ کتابخانه نیز در معرض افتتاح قرار دارد.

مهدی رمضانی در بخش دیگری از این مراسم ضمن تشریح برنامه‌های هفته کتاب اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با کمی تعجیل هفته کتاب را آغاز کرد. در واقع همزمان با حرکت عظیم پیاده روی اربعین ۴ عنوان کتاب با این موضوع تهیه و به تمام کتابخانه‌های مشارکتی و نهادی ارسال شد.

وی ادامه داد: همزمان با هفته کتاب برنامه تجدید بیعت با حضرت امام روح‌الله و شهدا را به عنوان یکی از مطلع‌های آغاز هفته کتاب خواهیم داشت که این مراسم روز چهارشنبه ۲۳ آبان با حضور کتابداران، مدیران کتابخانه‌ها و همراهی ستاد هفته کتاب و حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری این هفته برگزار می‌شود.

* الویت ارسال کتاب مناطق محروم است/ فراخوان اولین جشنواره قصه گویی

رمضانی به مشارکت در بحث پایتخت کتاب ایران اشاره کرد و گفت: رونمایی از سند اخلاق حرفه‌ای کتابخانه‌ها همزمان با هفته کتاب برگزار خواهد شد. البته یک کتاب ویژه با عنوان «رمانتیک» که شامل مجموعه‌ای از رمان‌های مناسب است به کتابخانه‌ها ارسال خواهد شد. همزمان با آن فاز دوم اسباب‌بازی به تمام کتابخانه‌ها البته با اولویت مناطق محروم کمتر برخوردار و آسیب‌پذیر ارسال می‌شود.

به گفته مدیر توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فراخوان اولین دوره جشنواره قصه‌گویی توسط نهاد کتابخانه‌ها در هفته کتاب سال جاری منتشر می‌شود. یکی از اتفاقات مهم برای خانواده‌ها روز ۲۴ آبان مطابق با روز کتاب، کتابدار و کتابداری است که در این برنامه برگزیدگان نهاد در جایگاه‌های مختلف خدمت مشخص، معرفی و تقدیر خواهند شد. البته انتخاب افراد برگزیده فرایند یکساله داشته است.

* استارت نهاد برای جشنواره «هدهدسفید»

دبیر شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب نهاد کتابخانه‌ها با بیان اینکه کتابخانه‌هایی که باعث رتبه شایسته شده‌اند در ماه آبان تقدیر خواهد شد. این تقدیر شامل کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی خواهد بود. همزمان با این هفته قطعاتی از آلبوم موسیقی با موضوع کتاب برای کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: «هدهد سفید» عنوان جشنواره منسجم برنامه‌ریزی شده نهاد است که در آن طی فاز اول کتاب‌های برتر کتابخانه‌ای توسط نوجوانان انتخاب خواهد شد. بنابراین به زودی جزئیات جشنواره اطلاع‌رسانی خواهد شد. در ادامه فاز دوم مربوط به آثار بزرگسالان است که کتاب‌های برتر اعضای کتابخانه‌ها را طی این جشنواره معرفی می‌کنیم.

* گیلان آغاز کننده برنامه‌های هفته کتاب

این مقام مسئول ضمن تشریح نشست‌های تخصصی آینده‌نگاری کتابخانه‌های عموی کشور و رونمایی از مجموعه مقالات تصریح کرد: جلسه گفت‌وگوی فرهنگی با عنوان سیاست خواندن در هفته کتاب برپا خواهد شد. از سوی دیگر ما شاهد آغاز به کار جشنواره خاطره‌نویسی کتاب و اعضای کتابخانه‌ها خواهیم بود که دومین کار از این جشنواره نقطه تعاملی میان کتابدار و اعضا را شکل می‌دهد.

رمضانی برنامه‌های استانی را هم مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه همه استان‌های ما برنامه هفته کتاب را مورد توجه دارند، گفت: از ۲۰ آبان برنامه‌های استانی با استان گیلان آغاز می‌شود و در ۳۰ آبان با ۶ استان کار را خاتمه خواهیم داد. مجموعه برنامه‌های ترویجی و فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی شامل ۱۶ هزار و ۴۱۷ برنامه است که این برنامه در استان‌ها، شهرستان‌ها،‌شهرها و روستاها برگزار می‌شود. همدان، مازندران، کرمان، قزوین در هر روز برنامه‌هایی را برگزار می‌کنند. افتتاح کتابخانه ها در شهرها و روستاها، ۱۳ افتتاح قطعی در ایام هفته کتاب را خواهیم داشت ضمن اینکه ۱۲ کتابخانه نیز در معرض افتتاح قرار دارد. ۳ جابه جایی کتابخانه از مکان نامناسب به مکان مناسب خواهیم داشت در ادامه نیز توسعه و بهره‌برداری کتابخانه‌ها را نیز داریم.

* عضویت رایگان در کتابخانه‌های سراسر کشور

رمضانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را دارای سامانه فرهنگی دانست و هر کتابخانه برنامه‌ریزی خود را در آن ثبت می‌کند لذا مدعی شد عدد و ارقام برنامه‌ها به دقت اعلام می‌شود.

مدیر توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت:‌افتتاح کتابخانه‌ها در شهرها و روستاهای مختلف در این هفته انجام می‌شود. دو باب بازسازی و بازگشایی کتابخانه‌ها را خواهیم داشت و ۲۴ آبان عضویت رایگان کتابخانه را در سراسر کشور شاهد خواهیم بود. عضویت در کتابخانه نهاد سراسری است.

* در تلاشیم کتابخانه ترمینال فرهنگی و آموزشی یک منطقه باشد

وی به مزایای عضویت برای خانواده‌ها اشاره کرد و توضیح داد: معتقدیم کتابخانه‌ها کارکردش در دنیا از فضایی آرام به پایگاه اجتماعی تغییر کرده، در خیلی از شهرها کتابخانه‌ها مرکز آموزش و فرهنگ آن منطقه شناخته می‌شود. ما در تلاشیم کتابخانه ترمینال فرهنگی و آموزشی یک منطقه باشد.

او آماری را ارائه کرد و گفت ۱۳۶۸ مسابقه کتابخوانی، ۳هزار و ۹۰۴ نشست کتابخوان، ۲۳۳ نشست اختصاصی، ۳۹۰ جلسه نقد و بررسی کتاب ۲۱۸ برنامه رونمایی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور برپا خواهد شد.

* «آقا و خانم کتابدار» پخش می‌شود

مدیر توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت:‌مجموعه انیمیشن آقا و خانم کتابدار از سوی نهاد کتابخانه‌ها تولید شده که این مجموعه آغاز پخش رسانه‌ای اش همزمان با هفته کتاب خواهد بود. مجموعه‌ای دنباله‌دار با موضوع کتابخوانی که در آن به کتابخانه توجه جدی صورت گرفته است. در ادامه برنامه‌ها چندین تیزر و انیمیشن با موضوع دلایل کتابخوانی تهیه شده که این مجموعه از شبکه‌های مختلف در این ایام پخش خواهد شد.

رمضانی در پایان این بخش از سخنانش به برپایی نمایشگاه کتاب در سطح کتابخانه‌ها برگزاری زنگ مطالعه بحث طرح کتابداران در مدارس و ..اشاره کرد.

* اختتامیه کارتون کتاب در اسفندماه

مدیرتوسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اتمام دوره آموزشی قصه‌گویی گفت:‌ 31 استان از فرصت آموزش بهره‌مند شدند و اساتید در استان‌های مختلف حاضر شده و کتابداران تحت آموزش قصه‌گویی قرار گرفتند.

وی به برگزاری کنگره شعر کتاب دفاع مقدس اشاره کرد و گفت:‌ بیش از 700 اثر در این جشنواره ارزیابی شد و منتخبان آثار منتشر شدند. هم‌چنین فراخوان جشنواره دوسالانه کارتون کتاب منتشر شده و قرار است اختتامیه آن در اسفند ماه سال جاری برگزار شود.

رمضانی با اشاره به «طرح با هم بخوانید» گفت: دوره اول این طرح به اتمام رسیده و در حال برنامه‌ریزی برای دوره بعدی هستیم، محل برگزاری این طرح مناطق محروم است و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که طرح در دوره اول موفق بوده و بازخوردها مثبت بوده است.

مدیرتوسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به «طرح مدرسه جهادی خواندن» اشاره کرد و افزود:‌ اولویت برگزاری این طرح نیز در مناطق محروم است، برای اولین بار این طرح در منطقه بشاگرد و خمینی شهر برگزار شد. اولویت‌بخشی به اقدام جهادی در شهرهای در معرض آسیب‌های اجتماعی که توسط وزارت کشور معرفی شده است،‌ از دیگر برنامه‌ها ما بوده است.

رمضانی همچنین به افتتاح دو کتابخانه مرکزی در استان خراسان رضوی و خراسان شمالی اشاره کرد و گفت:‌ کتابخانه مرکزی بجنورد در خراسان شمالی افتتاح شده است‌. همچنین افتتاح کتابخانه مرکزی در مشهد در خرسان رضوی را برای دهه فجر برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

در پایان این مراسم از پوستر هفته کتاب رونمایی شد.