شناسهٔ خبر: 151358 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

میرزاده:مدارس خیّرساز خالی هستند

سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه برخی مدرسه‌های خیّرساز خالی مانده است، از آموزش و پرورش خواست خیّرین مدرسه‌ساز را بر اساس نیازهای خود هدایت کند.

سید میرحمایت میرزاده درباره عملکرد خیّرین مدرسه‌ساز در کشور گفت: درد آموزش و پرورش این است که مسئولان آن باید نیازهای خود از نظر کمی و کیفی را به صورت مدون اعلام کنند تا هر خیّری که به دنبال ورود به این حوزه است بداند آموزش و پرورش به چه کمکی در چه زمینه‌ای نیاز دارد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: خیّران در هر حوزه که تمایل به ورود داشته باشند، کمکی به دولت و مردم در شرایط کنونی اقتصادی فعلی کرده‌اند؛ پس بهتر است به متولی آن حوزه مراجعه کنند، درد را بپرسند تا بتوان برای آن درمانی پیدا کرد.

خیّران مدرسه‌ساز باید ابتدا به سراغ آموزش و پرورش بروند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: اصولا خیّران مدرسه‌ساز باید ابتدا به سراغ آموزش و پرورش بروند و نیاز آن را جویا شوند؛ شاید در نقطه‌ای از کشور نیاز به ساخت مدرسه جدید نباشد و فقط تعمیرات مدارس فرسوده و قدیمی کفایت کند.

وی با تاکید بر اینکه قطعا تعمیرات مدارس بیش از ساختن مدارس جدید مورد نیاز است، گفت: در برخی شرایط خیّرین می‌خواهند در شهر و روستای خود مدرسه بسازند؛ این امر هم باید با نظر آموزش و پرورش باشد زیرا در حال حاضر مدارسی وجود دارند که به صورت چندین کلاسه در برخی روستاها ساخته شده اما آن روستا تنها به یکی دو کلاس نیاز دارد؛ در واقع پولی صرف شده ولی مدرسه خالی مانده، صرفا به دلیل اصرار خیّر مدرسه‌ساز برای ساخت مدرسه در آن نقطه.

آموزش و پرورش لیستی از نیازهای خود در مناطق کشور را تعریف کند و آن را در سامانه‌ای قرار دهد تا خیّران بر اساس نیازهای موجود، یکی را انتخاب کنند
این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید اعلام کند به چه کمکی یا به مدرسه چند کلاسه نیاز دارد، توضیح داد: گاهی آموزش و پرورش خیّران را به حال خود رها می‌کند و صرف کلنگ‌زنی و احداث مدرسه‌ای برای آنها کافی است؛ گاهی هم نیازهای خود را به درستی برای خیّران تبیین نمی‌کنند و گاه خواسته و اصرار خیّران همسو با نیازهای موجود نیست.

لازم نیست الزاما مدرسه جدید ساخته شود

میرزاده به آموزش و پرورش پیشنهاد داد لیستی از نیازهای خود اعم از ساخت و ساز، تجهیز، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس را در حوزه‌های مختلف به تفکیک استان، شهرستان، روستا و محله را تعریف کند، آن را در سامانه‌ای قرار دهد تا خیّران بر اساس نیازهای آموزش و پرورش، یکی را انتخاب کنند و اقدام به فعالیت در این عرصه داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: با این کار می‌توان خیّران را هدایت کرد؛ لازم نیست الزاما مدرسه جدید ساخته شود بلکه برخی مدرسه‌ها صرفا با برخی تعمیرات یا ساختن یک کتابخانه یا نمازخانه و اضافه کردن برخی تجهیزات و امکانات قابل استفاده است؛ فقط کافی است آموزش و پرورش اولویت‌ها را مشخص کند./

پایان پیام