شناسهٔ خبر: 151331 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

سیگاری بودن نباید ژست اجتماعی باشد

زهرا ساعی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می گوید: ژست اجتماعی و آرامش‌بخشی از علت‌های اصلی گرایش به سیگار است که ما می‌توانیم این دو حوزه را پوشش دهیم و با فرهنگسازی با آن مقابله کنیم.

به گزارش«نماینده»، زهرا ساعی با اشاره به میزان مصرف سیگار و افزایش قیمت آن طی ماه‌های اخیر گفت:تمایل به مصرف سیگار در کشور ما روز به روز بیشتر می‌شود و متاسفانه سن مصرف سیگار چه در میان مردان و چه در میان زنان کاهش پیدا کرده است. از طرفی وقتی بحث افزایش قیمت سیگار مطرح می‌شود؛ بلافاصله پس از آن موضوع کاهش دسترسی به سیگار نیز به میان می‌آید.

وی در ادامه افزود: حال آنچه در این بین باید مورد توجه قرار بگیرد اثرگذاری نرخ سیگار بر کاهش و افزایش مصرف کنندگان است. آیا واقعا این تعرفه گذاری ها و افزایش قیمت‌ها موجب کاهش مصرف کنندگان می شود و یا صرفا موجب تغییر میزان از انواع گرانتر سیگار به انواع ارزانتر و گاهی بی‌کیفیت تر شده‌است؟

افزایش قیمت، راه حل مقابله با مصرف سیگار، نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: شاید بالابردن قیمت‌ها تا حدودی موجب کاهش دسترسی به سیگار در اقشار مختلف شود اما ما سیگارهای ارزان قیمتی داریم که به سرعت جایگزین سیگارهای گران می‌شود و گاهی این سیگارها بسیار بی‌کیفیت و آسیب رسان هستند.

وی در ادامه افزود: وضع قانون و بالا بردن تعرفه‌های واردات می‌تواند قاچاق سیگار را تشدید کند. بنابراین افزایش تعرفه‌های واردات سیگار و یا بالا برن قیمت سیگار را به عنوان راه اصلی مقابله با آن نمی‌توان در نظر گرفت.

سلبریتی‌ها می‌توانند در کاهش گرایش به سیگار نقش‌آفرینی کنند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مشکل اساسی ما ناتوانی در فرهنگ‌سازی برای مقابله با مصرف دخانیات است، تصریح کرد: متاسفانه برای فرهنگسازی در این زمینه فعالیت زیادی صورت نمی‌گیرد.نمونه‌اش در رسانه‌ها، در فیلم‌های سینمایی ما بسیاری از سوپر استارها چه آقایان و چه خانم‌ها به کرات از سیگار استفاده می‌کنند. چیزی که در برخی از کشورهای همسایه ما رعایت می‌شود و اجازه نمی‌دهند به هیچ عنوان از سیگار در فیلم‌ها استفاده کنند. زیرا آن را نوعی ترویج استعمال سیگار می دانند و وظیفه خود می‌بینند به مقابله با آن بپردازند.

وی در ادامه افزود: ما حتی در مواردی که آسانتر می‌توانیم ورود کنیم و به مقابله با مصرف سیگار بپردازیم، فعالیت خاصی انجام نداده‌ایم. طبیعتا استفاده از افرادی که در جامعه ما الگو هستند و محبوبیت دارند، می‌تواند تاثیرات خوبی داشته باشد. به عبارتی این افراد می توانند به کمک ما بیایند و گرایش به مصرف سیگار را کم کنند.

ساعی با اشاره به لزوم ایجاد کمپین‌هایی با حضور چهره‌های محبوب برای مقابله با مصرف سیگار گفت: در این کمپین‌ها باید مضرات مصرف سیگار و تبعات آن به مردم گفته شود اما متاسفانه مصرف سیگار در حال تبدیل شدن به ژست اجتماعی است که ضرورت دارد جایگزینی برای آن تعریف شود.

وی در ادامه افزود: نهادهای فرهنگی و چهره‌های محبوب این حوزه می‌توانند نقش موثری برای اجرای برنامه‌ها در راستای کاهش مصرف سیگار داشته باشند.

ژست اجتماعی و آرامش بخشی دو علت مهم در گرایش به سیگار است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به نقش خانواده‌ها و مدارس در مقابله با مصرف سیگار تاکید کرد: خانواده‌ها باید بسیار هشیار و آگاه باشند. ارتباط خانواده‌ها با فرزندان و گفتمان درون خانواده خود در جلوگیری برای گرایش فرزندان به سیگار تاثیر بسیار دارد.از طرفی مدارس نیز در راستای آگاهی دادن به کودکان، نوجوانان و جوانان و خانواده ها درباره مصرف سیگار باید همکاری کنند.

وی در ادامه گفت: معمولا نوجوانان و جوانان برای گرایش به مصرف سیگار در کنار علل مختلف علت‌هایی همچون ژست اجتماعی و آرامش‌بخشی را نیز مطرح می‌کنند که ما می‌توانیم این دو حوزه را پوشش دهیم و با فرهنگسازی آن را رفع کنیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به ضرورت‌های مقابله با مصرف دخانیات گفت: اگر بتوانیم حس بزرگی و برتری را که در ابتدای تمایل به مصرف سیگار در مصرف کنندگان در جامعه ما ایجاد می‌شود، از بین ببریم و حس نامطلوبی جایگزین آن شود به مرور جوانان اینگونه که امروز به سمت سیگار تمایل پیدا می‌کنند، از آن دور می‌شوند.

مجلس می‌تواند قانونی برای عدم استفاده از سیگار در سینما وضع کند

وی در ادامه افزود: جامعه ما بیش از هر چیز نیازمند آگاهی و فرهنگ سازی است و این مهم باید با همکاری آموزش و پروش، رسانه ملی و بسیاری نهادهای فرهنگی موجود در کشور محقق شود.

ساعی درباره اثرگذاری مجلس در این زمینه گفت: مجلس نیز به نوبه خودش با قانونگذاری می‌تواند به این موضوع کمک کند مثلا ما می‌توانیم با وضع قانون مانع از استفاده مکرر سیگار در فیلم‌ها شویم همان قانونی که در ترکیه و برخی کشورهای دیگر وجود دارد و این اجازه به هنرپیشه‌ها داده نمی‌شود که از سیگار استفاده کنند.

وی در پایان تصریح کرد: البته همه این برنامه‌ها منوط به فرهنگسازی و همراهی افراد و نهادهای مختلف برای ایجاد تصویری است که سیگار را از چشم جوانان و نوجوانان به عنوان عامل محبوبیت و شهرت بیندارد. اگر نیاز باشد کمیسیون اجتماعی نیز به این مقوله ورود پیدا خواهد کرد.

به گزارش خانه ملت، افزایش قیمت سیگار طی ماههای اخیر از سوی توزیع کنندگان، علاوه بر طرح مباحثی مانند ناکامی تولیدکنندگان و تغییر در میزان فروش هر یک از برندهای این کالا، سئوالاتی را در حوزه اثرگذاری بر مصرف سیگار به میان آورد که پاسخ به آن می تواند بوته آزمایشی برای اثرگذاری تعرفه گذاری سنگین برای واردات چنین کالاهایی در میزان مصرف آنها باشد.