شناسهٔ خبر: 151151 - سرویس مجلس
منبع: مهر

کابینه دوازدهم تکمیل شد؛ ۴ وزیر پیشنهادی رای آوردند

وزرای پیشنهادی چهار وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارتخانه های اقتصاد، راه و شهرسازی، صنعنت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانستند از نمایندگان مجلس رای اعتماد کسب کنند.

 به گزارش«نماینده»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) جلسه با حضور ۲۰۱ نماینده جلسه رسیدگی به صلاحیت فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری، رضا رحمانی و محمد اسلامی وزرای پیشنهادی اقتصاد، تعاون، صنعت و راه را آغاز کردند.

نشست امروز در حالی آغاز شد  که ۲۰۱  نفر از نمایندگان در مجلس حضور داشتند و ۸۹ صندلی خالی در صحن به چشم می‌خورد. 

مهلت بررسی صلاحیت هر وزیر یک ساعت و نیم طول خواهد کشید و یک ساعت هم به عنوان فرصت دفاع از وزرای پیشنهادی برای رئیس‌جمهور در نظر گرفته شده است و احتمال میرود که جلسه تا ۱۰ شب به طول انجامد.

پیش از شروع نشست علنی مجلس اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، سیدعلی بطحایی، سید عباس صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و مرتضی بانک در صحن مجلس حضور داشتند.

در جلسات امروز مجلس، به ترتیب صلاحیت فرهاد دژپسند وزیر پیشهادی امور اقتصادی و دارایی، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بررسی می شود.

*اسامی نمایندگان مخالف یا موافق وزرای پیشنهادی دولت

یک عضو هیات رئیسه مجلس اسامی نمایندگان مخالف یا موافق چهار وزیر پیشنهادی را اعلام کرد.

علی اصغر یوسف نژاد در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) مجلس گفت: آقایان سبحانی‌فر و علیجانی به عنوان موافق و ساری و کمالی پور به عنوان مخالف آقای دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد صحبت می‌کنند.

، حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر بعدازظهر امروز در مراسم بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی خود در مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش و ضمن گرامیداشت راهپیمایی عظیم عاشقان خاندان رسالت به سوی کربلا گفت: در شرایطی که دشمنان ما علیه ما برنامه‌ریزی و توطئه کردند و کلمه سیزده ابان را به عنوان رمز جنایتکارانه خودشان اعلام کردند حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است. 

وی ادامه داد: بی‌شک اگر عشق به امام حسین و پیروی از راه امام حسین (ع) نبود امروز ما شاهد ایران مستقل و پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین موفقیت این ملت در برابر تهاجم بیگانگان در طول هشت سال به کشورمان نبودیم. 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در همه سختی‌ها و در همه موفقیت‌های بزرگ‌مان یاری اهل بیت و رابطه این مردم با خاندان رسالت به ویژه اباعبدالله الحسین مسیر و راه پیروزی را برای ما هموار کرد. 

روحانی خاطرنشان کرد: در این مقطع تاریخی این جلسه مجلس شورای اسلامی بسیار حائز اهمیت است پیشاپیش از ریاست مجلس شورای اسلامی، اعضای محترم هیات رئیسه و همه نمایندگان محترم تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. 

وی افزود: اینکه در این ساعت و در این وقت بعدازظهر مجلس شورای اسلامی جلسه فوق‌العاده تشکیل داده است تا اینکه در این مقطع حساس کابینه را تکمیل کند و مخصوصا وزرایی که بار سنگین اقتصادی را بر دوش دارند آنچه در هفته ها وماه‌های گذشته شاهد آن بودیم پیروزی قاطع ملت ایران در برابر توطئه‌های آمریکا بوده است. ما از لحاظ سیاسی بی‌تردید در سطح جهان پیروزی کم‌نظیر تاریخی را در اختیار داریم. 

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: کمتر سراغ داریم که آمریکا در سطح جهان تصمیم مهمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کرده باشد و هم‌پیمانان سنتی آمریکا او را رها کرده باشند. اگر یکسال پیش در چنین مجلسی به بحث و بررسی می‌پرداختیم که اگر روزی در حقوق لاینفک ملت بزرگ ایران آمریکا در برابر ایران بایستد و اروپا در کنار ایران و روبروی آمریکا است حتما اکثریت قاطع جمع ما این سخن را نمی‌پذیرفتند و می‌گفتند این یک خوش‌بینی محض است. مگر ممکن است در یک مساله بزرگ بین‌المللی آمریکا تصمیمی را اتخاذ کند که تقریبا به استثنای چند کشور همه کشورهای دنیا در کنار ایران و رو در روی ایران بایستند. 

رئیس جمهور افزود: به نظر من پیروزی سیاسی ملت بزرگ ایران در ماه‌های اخیر یک پیروزی کم نظیر  نه تنها در تاریخ ایران است، چه کسی فکر می‌کرد که در ظرف چند ماه در سه صحنه بزرگ حقوقی نمایندگان ملت ایران به پیروزی برسند. در دادگاه بین‌المللی لاهه ایران مقتدر تاکنون دو بار در ماه‌های اخیر مقابل آمریکا پیروز شده است. بار اول در زمینه صلاحیت بود که آمریکایی‌ها معتقد بودند این دادگاه صلاحیت رسیدگی ندارد و ما معتقد بودیم صلاحیت رسیدگی دارد علیه آمریکا و به نفع ایران رای داد. 

وی درمورد دومین پیروزی ایران در دادگاه لاهه گفت: برای بار دوم جهت احکام موقت علیه آمریکا که نظر ما این بود این احکام باید صادر شود و آمریکا نسبت به آن مخالف بود حقوق‌دانانمان و نمایندگان حقوقی ملت ایران به پیروزی رسیدند و چند روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل رئیس د ادگاه محکومیت امریکا را صریحا اعلام کرد. 

روحانی درمورد سومین دیپلماسی حقوقی ایران اظهار داشت: بار سوم در همین هفته‌های گذشته در یک بحث حقوقی حدود ۶ میلیارد د لاری اموال جمهوری اسلامی ایران که در ایتالیا توقیف شده بود در دادگاه عالی نمایندگان ایران در مقابل امریکا به پیروزی رسیدند و این پول از توقیف آزاد شد. 

وی گفت: ملت ایران حداقل از لحاظ سیاسی و حقوقی امروز دست برتر را دارد. از لحاظ افکار عمومی جهان ایران را کشوری متعهد به تعهدات خود و آمریکا را به عنوان کشوری که وفای به عهد ندارد و مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد می‌شناسد. 

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما در این موفقیت‌ بزرگ دو موفقیت دیگر را نیازمندیم یک موفقیت از لحاظ اجتماعی و یک موفقیت از لحاظ سیاسی است. تمام برنامه‌ها برای این بوده است که مردم ایران در مشکل اقتصادی قرار بگیرند و مردم به ستوه بیایند و در برابر آمریکا سر فرود بیاورند و موضوع دیگر یعنی موضوع روانی و اجتماعی مردم را نسبت به آینده کشور، معیشت و فرزندان خودشان مایوس بسازند. 

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: در این دو موضوع اجتماعی و اقتصادی ما باید در کنار همدیگر باشیم و آمریکا را به زانو درآوریم، بی‌تردید در این مصاف مهم تاریخی دولت به عنوان سربازان مقدم این جبهه خواهد بود اما بدون مجلس و قوه قضاییه و بدون حمایت نیروهای مسلح و بالاتر و بدون هدایت و حمایت مقام معظم رهبری حتما نمی‌توانیم پیروز شویم. 

روحانی تصریح کرد: ما امروز خوشحالیم که هدایت جامعه را در این مقطع حساس رهبری برعهده دارد و دولت با امید فراوان و با توان لازم معتقد است با هدایت رهبری و حمایت مردم از این مشکل به خوبی عبور خواهیم کرد. 

وی بیان داشت: امروز در بخش اقتصادی می‌خواهیم چهار فرد مهم مسئول را با رای اعتماد نمایندگان مجلس بر کرسی وزارت بنشانیم تا دولت با تمامیت کابینه در این مقطع بتواند با موفقیت مشکلات مردم را حل کند. هم ما و هم شما معتقدیم مردم در رنج و در فشار هستند. زندگی مردم مخصوصا آنهایی که درآمد مقطوع دارند به سختی می‌گذرد. بی‌تردید مردم از مامی خواهند که مشکلات آنها را حل کنیم و این حق مردم است وما موظفیم کشور را از این مشکلات با وحدت، اتحاد و یکپارچگی عبور دهیم. 

رئیس قوه مجریه درمورد نتیجه تصمیم امروز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نتیجه امروز مجلس حتما بارقه ا میدی برای ملت خواهد بود ملت ایران امروز خواهد دید که دولت و مجلس در کنار هم هستند ومصمم هستند مشکلات مردم را یکی بعد از دیگری حل کنند. البته همه ما می‌دانیم که رسانه‌های بیگانه در این مشکلات می‌دمند که افکار مردم را با تبلیغات دروغین می‌خواهند تسخیر کنند. رسانه‌های بیگانه به دروغ به مردم ایران می‌گویند که ایران گران‌ترین کشوری است که مردم در آن زندگی می‌کنند. 

روحانی خطاب به ملت ایران با طرح چند پرسش گفت:  آیا آموزش در ایران جزو ارزان‌ترین آموزش‌ها در سطح جهان نیست، آیا بهداشت و درمان در ایران به طور نسبی جزو ارزان‌ترین کشورها نیست؟ ایا انرژی در کشور ما یعنی بنزین، گازوئیل و گاز جزو ارزان‌ترین کشورهای جهان نیست و آیا آب و برق در یک قیمت متعادل نسبت به کشورهای دیگر نیست؟ آیا حمل و نقل که یک مقدار نیازمند کمک دولت و مجلس دارد در یک شرایط معتدل نیست و اگر ما مسکن را حل کنیم این را خواهم گفت که یکی از وظایف سنگین وزیر جدید راه و شهرسازی است ما جزو کشورهایی هستیم که از لحاظ آموزش،‌بهداشت، انرژی و از لحاط نیازمندی‌ها و کالاهای اساسی مردم جزو ارزان‌ترین کشورهای دنیا هستیم. 

روحانی افزود: ما نمی‌توانیم به مردم بگویم چون فشار آمریکا است نمی‌توانیم کاری کنیم این پاسخ پذیرفته نیست یا اینکه بگوییم چون فروش نفت مشکلاتی دارد در اداره کشور ناتوانیم یا اینکه از لحاظ بانکی با دنیا مشکلاتی داریم نمی‌توانیم زندگی مردم را اداره کنیم. مردم  از ما می‌خواهند و ما وظیفه داریم کشور را اداره کنیم. البته مردم هم باید شرایط کشور را بدانند. 

رئیس جمهور تصریح کرد: ما با وحدت و یگانگی اتحاد و ایستادگی ملت نه در زمان چندان طولانی از مشکلات عبور خواهیم کرد. 

وی افزود: آنهایی که می‌گویند ابرتورم داریم یا اقتصاد را نمی‌فهمند یا دروغ می‌گویند این حرف نادرست است. 

روحانی تصریح کرد: ما متاسفانه از تورم تک رقمی عبور کردیم ولی قطعا می‌توانیم تورم را تک رقمی کنیم این روند صعودی تورم ادامه نخواهد داشت. وزیر صنعت و اقتصاد ما امروز این وظیفه را به عهده خواهند داشت. 

رئیس جمهور با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری و مشکلات اقتصادی در کشور اظهار داشت: هیچ زمانی در سال‌های گذشته ذخایر کالاهای اساسی ما به اندازه امروز نبوده است، امروز انبار ذخایر کالاهای  اساسی ما کاملا مطمئن است. علی‌رغم اینکه مشکلات ارزی داریم و برخی مشکلات اقتصادی مربوط به ا رز است ذخایر ارزی ما از همه سال‌های گذشته بالاتر است. هم کل ذخایر و هم ذخایر اسکناس ما. 

روحانی ادامه داد: ما مشکل لاینحلی نداریم اما مشکلاتی داریم که باید با یاری همدیگر از آن عبور کنیم. 

وی تصریح کرد: ما امروز در برخی از کالاها و محصولات خودکفا هستیم اینکه چند سال است در گندم خودکفاییم ، در بخش گاز، گازوئیل و ... خودکفا شده‌ایم ا ین به معنای رشد اقتصاد ما است. 

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما امروز در شرایطی قرار داریم که بیش از هر زمان دیگر به رای شما نمایندگان نیازمندیم تا کابینه بتواند به صورت کامل و با ترمیم چهار وزیر بار مسئولیت را به دوش بگیرد و از مشکلات مردم در ماه‌های آینده بکاهد. 

روحانی ادامه داد: وزارت اقتصاد بی‌تردید یکی از وزارتخانه‌های مهم است بخش عمده‌ای از درآمد ما توسط این وزارتخانه تامین می‌شود، بخش مالیات برای ما اهمیت دارد و ما نیازمند عدالت مالیاتی هستیم. 

وی گفت: ما باید امروز درآمد مالیاتی را از طریق گسترش پایه مالیاتی افزایش دهیم در شرایط رکود نمی‌توانم مالیات را زیاد کرد اما می‌توانیم جلوی فرار مالیاتی را بگیرم، ما نباید بگذاریم حقوق مردم در بحث مالیات ضایع شود. 

روحانی در ادامه با اشاره به نقش گمرک در اقتصاد کشور گفت: گمرک نقش بسیار اساسی برای صادرات و واردات و همچنین مبارزه با قاچاق برعهده دارد. امروز وزارت اقتصاد مسئول کنترل تورم و رشد اقتصادی است و در کنار بانک مرکزی و برنامه  و بودجه باید تلاش کنیم تورم را مهار کنیم و به نظر من این کار شدنی است. 

وی با بیان اینکه برای تحولات اساسی اقتصادی فرصت خوبی داریم، گفت: یک معضل ما بانک‌ها هستند، بانک‌ها یک بخش سنگینی در حوزه اقتصاد را بر د وش دارند و نقش آنها بسیار ارزشمند است و می‌توانند پول مردم را به رشد مثبت و سرمایه‌گذاری تبدیل کنند اما اگر به اصلاح آنها نپردازیم می‌توانند یکی ازمعضلات اقتصادی ما باشند. 

روحانی با اشاره به رشد نقدینگی به عنوان یک مشکل در کشور گفت: رشد نقدینگی همواره وجود داشته و چیزی نیست که فکر کنیم امروز یا امسال از آسمان هفتم نازل شده ولی رشد نقدینگی در سایه ضریب فزاینده یا برمبنای پایه پولی کاملا متفاوت است و رشد نقدینگی در سال‌های اخیر عمدتا براساس ضریب فزاینده است. 

وی گفت: معمولا در سال‌های قبل در دولت‌های قبل رشد نقدینگی به خاطر استقراض از دولت بوده و امروز به خاطر برداشت از بانک مرکزی است. 

وی گفت: بانک‌های ما امروز ضمن حل مشکل متاسفانه گاهی مشکل‌آفرین هم هستند و یکی از مشکلات هم رشد نقدینگی است. 

رئیس‌جمهور افزود: باید رشد نقدینگی را حل کنیم در سایه اصلاح بانک‌ها ، بانک‌ها باید دست از بنگاه‌داری بردارند و بانک‌های خصوصی باید تحت انضباط دقیق دربیایند. 

روحانی گفت: ما در جلسات سه قوه در شورای عالی هماهنگی‌های اقتصادی هم از تحریم عبور می‌کنیم و گاهی از قانون عبور می‌کنیم. 

*حاشیه پارلمان

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای رأی‌ اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی "امور اقتصادی و دارایی" ، "تعاون، کار و رفاه اجتماعی" ، "صنعت، معدن و تجارت" و "راه و شهرسازی" امروز (شنبه، ۵ آبان) در حالی برگزار شد که با حاشیه‌ کوتاهی همراه بود.

در این جلسه، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در بخشی از سخنانش در دفاع از ۴ وزیر پیشنهادی، آماری از میزان اشتغال ایجاد شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم پرداخت و گفت "در ۵ سال اخیر، ۲۷۵ هزار شغل در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایجاد کرده‌ایم"، بیان این آمار از سوی رئیس‌جمهور با واکنش تند برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد، به طوریکه با فریاد "دو دو" در صحن پارلمان، مخالفت خود را با سخنان حجت‌الاسلام روحانی اعلام کردند.

رئیس‌جمهور گفت: من اعداد را گِرد می‌کنم، بعضی از نمایندگان خطاب به او گفتند گِرد نکن!

تسنیم گزراش می دهد، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای رأی‌ اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی "امور اقتصادی و دارایی" ، "تعاون، کار و رفاه اجتماعی" ، "صنعت، معدن و تجارت" و "راه و شهرسازی" امروز (شنبه، ۵ آبان) در حالی برگزار شد که با حاشیه‌ کوتاهی همراه بود.

در این جلسه، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در بخشی از سخنانش در دفاع از ۴ وزیر پیشنهادی، آماری از میزان اشتغال ایجاد شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم پرداخت و گفت "در ۵ سال اخیر، ۲۷۵ هزار شغل در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایجاد کرده‌ایم"، بیان این آمار از سوی رئیس‌جمهور با واکنش تند برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد، به طوریکه با فریاد "دو دو" در صحن پارلمان، مخالفت خود را با سخنان حجت‌الاسلام روحانی اعلام کردند.

رئیس‌جمهور گفت: من اعداد را گِرد می‌کنم، بعضی از نمایندگان خطاب به او گفتند گِرد نکن!

رئیس جمهور بعد از دفاع از ۴ وزیر پیشنهادی‌اش با بدرقه محمدرضا تابش عضو فراکسیون امید و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور  و برخی دیگر از نمایندگان مجلس صحن علنی مجلس را ترک کرد.

درزمان سخنرانی حسن روحانی در دفاع از ۴ وزیر پیشنهادی‌اش ، صندلی عارف  از پررفت و آمدترین صندلی‌ها در مجلس است. احمدمازنی، محمدعلی وکیلی، فرید موسوی، غلامرضاحیدری، جلال میرزایی، ابوالفضل سروش، بهرام پارسایی و فاطمه حسینی از جمله نمایندگانی هستند که در گعده اعضای فراکسیون امید دور صندلی محمدرضا عارف حضور داشتند.

مخالفت فراکسیون نمایندگان ولایی با حضور شریتعمداری در وزارت کار

صبح امروز (شنبه ۵ آبان) مجمع عمومی فراکسیون نمایندگان ولایی، برای بررسی صلاحیت ۴ وزیر پیشنهادی دولت برگزار شد.

در این جلسه مقرر شد به محمد شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی رای منفی داده شود.

همچنین در این جلسه درباره فرهاد دژپسند به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد و محمد اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی رای گیری انجام و قرار شد رای مثبت به این دو نفر داده شود.

در این جلسه همچنین نظرات درباره رضا رحمانی چندان مساعد نبوده و قرار بر این شده که هر نماینده عضو این فراکسیون آتش به اختیار و به صلاحدید خود به وزیر پیشنهادی صنعت و معدن و تجارت رای دهد.

نماینده موافق: دژپسند با تیم اقتصادی کابینه هماهنگ است

سبحانی‌فر، نماینده موافق با فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی: دژپسند خود یکی از بنیانگذاران اقتصاد شفاف و اقتصاد ای تی از ۱۵ سال پیش بوده و با تیم اقتصادی کابینه هماهنگ است.

کاتب دیگر نماینده موافق فرهاد دژپسند نیز گفت:‌ شاخصه تصمیم‌گیری باید فقط منافع ملی باشد؛ به همکاران توصیه می‌کنم با دقت انتخاب کنید تا مجبور نشوید دوباره استیضاح کنید و به وزرا نیز توصیه می‌کنم عهد ببندید آنچه می‌گویید را عملی کنید.

نماینده مخالف: برنامه‌های دژپسند تکراری است

علی ساری، نماینده اهواز و مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد اولین مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت:‌ برنامه‌های ارائه شده از سوی آقای دژپسند اکثرا تکراری است. برنامه به نظر می‌رسد مشابه کتاب‌ها و مقالات تالیفی برای ارائه‌های نظری است.

او همچنین گفت: شنیده ها حاکی از آن است  که سالانه بودجه هایی تحت عنوان پاداش مصوب کرده‌اید در این باره و ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای آینده پژوهی توضیح دهید. برنامه های دژپسند تکرار نگران است و راهکار عملی برای افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه مشهود نیست.

نماینده مخالف: آقای جهانگیری به حرف‌های من می‌خندد! حق هم دارد بخندد

ولی ملکی نماینده مشکین‌شهر در مخالفت با فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد در نطق خود گفت: آقای دژپسند، شما در برنامه اعلامی خودتان نوشتید تلاش برای کاهش نرخ تورم. چه مکانیسمی دارید؟. برنامه‌هایی که داده می‌شود عملیاتی می‌شود یا نه؟ چرا به مردم وعده می‌دهیم و بعد خودمان از وزیر سوال می‌کنیم؟ شما با چه مکانیسمی گفتید که مسائل ارزی را حل می‌کنید؟ شما اقتصاددان هستید،. رئیس‌جمهور گفت که ابرتورم نداریم درحالی که در برنامه شما آمده است

وی اضافه کرد: زمان وزارت طیب‌نیا گفته شد که او پایان نامه خود را در مهار تورم نوشته است، اما تورم بالا رفت. شما با چه مکانیسمی می‌خواهید بانک‌ها را سروسامان بدهید؟ همه می‌دانند که بدنه بانک‌ها بیمار است. تنها کاری که می‌کنند بهره می‌گیرند. تولید و پشتوانه مالی ما زمانی سامان می‌گیرد که بانک ها در سود و زیان مشارکت داشته باشد. آقای جهانگیری به حرف‌های من می‌خندد! حق هم دارد بخندد.

  * کاتب: نقش موثر وزیر پیشنهادی اقتصاد در تدوین قوانین اقتصادی مادر

 غلامرضا کاتب در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی ضمن تسلیت ایام اربعین سید الشهدا، با بیان اینکه امروز در محضر ملت بزرگ ایران و خداوند متعال قرار داریم و شاخصه تصمیمی که امروز می خواهیم اتخاذ کنیم فقط باید منافع ملی باشد، خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: انتخابی که امروز انجام می دهیم باید با شناخت و درایت باشد به نحوی که مجبور نباشیم به سوال و استیضاح روی بیاوریم و وقت دولت و مجلس را بگیریم.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی دولت نیز اظهار کرد: با خدا عهد ببنیدیم که آنچه می گوییم در این شرایط اقتصادی کشور به آن عمل کنیم تا از این بحران عبور کنیم.

وی درباره فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، گفت: یکی از دغدغه های ما نمایندگان همواره هماهنگی تیم اقتصادی دولت بوده است که امروز با معرفی وزیر پیشنهادی اقتصاد، همدلی و هم گرایی ویژه ای در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین بانک مرکزی ایجاد خواهد شد تا نگاهی برنامه ای و علمی بر اقتصاد کشور حاکم شود.

* کمالی‌پور:دژپسند نمی‌تواند گره‌های کور اقتصاد را باز کند

یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد، گفت: همه ما می دانیم گذشته چراغ راه آینده است بنابراین باید عملکرد آقای دژپسند را در سازمان برنامه و بودجه ملاک قرار بدهیم و برای آینده تصمیم بگیریم.

نماینده مردم جیرفت در مجلس افزود: آقای دژپسند دارای دکتری اقتصاد بین الملل است و از سال ۸۴ در سازمان برنامه و بودجه فعالیت دارد اما باید توجه کرد که سازمان برنامه و بودجه یک پای اقتصاد کشور محسوب می شود، نکته این است کدام برنامه و کدام بودجه در جای مناسب صرف شده است. مگر نه این است که باید براساس نظر متخصصان بودجه تدوین شود، آیا این کار انجام شده است.

کمالی پور افزود: تفریغ بودجه نشان می دهد به جای استقراض و آوردن متمم بودجه از بانک پول دریافت شده و این مسئله به افزایش پایه پولی منجر شده حتی درآمدهای حاصل از فروش ارز بدون اجازه صرف کسری بودجه شده و این افزایش پولی را در پی داشته است.

وی ادامه داد: در بودجه سال ۹۶ کشور، ۱۰ میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات و پژوهش اختصاص داده شده، بنابراین باید شفاف سازی شود که این پول صرف چه شده؟ مگر نه اینکه باید توضیحات کارها در زندگی مردم مشروح باشد

* علیجانی: دژپسند از چالش‌های وزارت اقتصاد مطلع است

محسن علیجانی زمانی در موافقت با وزیر پیشنهادی  امور اقتصادی و دارایی گفت:  وزارت اقتصاد به  عنوان یکی از دستگاه های کلیدی اقتصاد کشور مسئولیت مدیریت بخش عمومی و اقتصادی را برعهده دارد، این وزارتخانه باید توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را داشته باشد و در عین حال شأن این وزارت را بالاتر از هماهنگ کننده دستگاه ها می دانم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ادامه داد: بزرگترین اقتصاد دنیا به صحنه آمده است تا اقتصاد ایران را زمین گیر کند، این در حالی است که اقتصاد ما مشکلاتی مانند بالا بودن تورم، عمق کم بازار سرمایه، بانک محور بودن، اقتصاد غیرشفاف، عدم توفیق بخش خصوصی و گسترش مخارج کشور را به همراه دارد.

وی گفت: پایین بودن بهره وری سرمایه و تحریم های یک جانبه از جمله مشکلات اقتصاد کشور است که باید مراقب اقشار کم درآمد در زمینه معیشت و مسکن بود، از سوی دیگر در این شرایط فشار بر واحدهای تولیدی وجود دارد با این حال باید از فرارهای مالیاتی جلوگیری کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دژپسند پاک دست و کارآمد است، عنوان کرد: او تجربه مناسبی در فضای اقتصادی دارد، همسو با دولت است و از چالش های وزارت اقتصاد مطلع است، چرا که به دنبال اهداف راهبردی، اقتصاد مولد و هوشمند است و خواهان حذف تلاطم و افزایش سرمایه گذاری و بهبود کسب و کار است.

علیجانی زمانی ادامه داد: تقویت دیپلماسی اقتصادی، تسهیل در صادرات غیرنفتی، مدیریت و مخاطرات اقتصاد از جمله نکاتی است که در برنامه ارائه شده دژپسند به چشم می خورد. برنامه های او ۵۰ درصد منطبق با برنامه های بالادستی و ۳۰ درصد همسو با برنامه هاست. در برنامه های وزیر پیشنهادی سیاست خوداظهاری در مالیات در راستای ارتقای اثربخشی مالیات مورد توجه قرار گرفته است. همچنین کاهش تصدی گری دولت و تقویت بخش خصوصی از جمله نکات مثبت برنامه های دژپسند است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توسعه گمرک الکترونیک و ساماندهی پولی بانک ها در برنامه های وزیر پیشنهادی اظهار داشت: تاکید بر عدالت اجتماعی از نکات دیگر برنامه های دژپسند است. او می خواهد اقتصاد مبتنی بر نفت را که آسیب جدی بر کشور وارد کرده است را تغییر دهد و می خواهد با اصلاح الگوی مصرف رونق تولید ملی را که از جمله کلید واژه های مقام معظم رهبری است اجرایی کند، امیدواریم دژپسند با سخت کوشی فرهاد اقتصاد ما شود.

* دژپسند در صحن علنی مجلس: من برنامه‌های اقتصاد بدون نفت را مدنظر دارم و برنامه‌اش را تدوین کردم

فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در ادامه درخصوص برنامه‌های پیشنهادی خود برای اداره وزارت اقتصاد گفت: برای عبور از جنگ اقتصادی باید همین رویه را در پیش بگیریم. من برنامه‌های اقتصاد بدون نفت را مدنظر دارم و برنامه‌اش را تدوین کردم.

وی تصریح کرد: افتخار داشتم مسئولیت برنامه اقتصاد بدون نفت را داشته باشم. این برنامه در یک تعامل چند جانبه تدوین شد و خوشبختم امروز نیز می‌توانم از آن تجربه استفاده کنم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و داریی ادامه داد: من در آن مزمان توانستم برنامه تحقق عدالت اجتماعی را در یک قالب تعاملی تدوین کنم که امروز در شرایطی که اقشار آسیب‌پذیر تحت فشار هستند می‌شود از آن آموزه‌ها استفاده کرد.

دژپسند خاطرنشان کرد: من خوشحال هستم از این روش تعاملی در نیمه اول دهه هشتاد موفق به بازنگری و اصلاح چند قانون کشور شده‌ایم. امروز می توانیم جنگ اقتصادی را با تعامل پشت سر بگذاریم بدون اینکه یک سانت از خاک مقدس را به دشمن بدهیم.

وی با تاکید بر ارتباط نزدیک با بنگاه‌های اقتصادی ادامه داد: چرا باید مدیر یک بنگاه هفته‌ها برای دیدار با وزیر معطل بشود.  فعالان دارای کارت طلایی نباید بیش از دو روز برای دیدار با وزیر اقتصاد معطل شوند.

پس از پایان بررسی صلاحیت فرهاد دژپسند برای وزرات اقتصاد، هم‌اکنون کار بررسی صلاحیت محمد شریعتمداری برای وزرات کار آغاز شده است.  ولی ملکی اولین مخالف شریعتمداری است که سخن می‌گوید.

نماینده موافق: شریعتمداری با فساد مبارزه می‌کند

بابایی، نماینده موافق شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه شریعتمداری با فساد مبارزه می‌کند،  گفت:‌ بیماری از معضلات جدی ماست و وزیر کار می‌تواند هماهنگی را بین دستگاه‌ها ایجاد کند و شریعتمداری این امکان را داراست. او فردی با قاطعیت لازم در مبارزه با فساد به ویژه فساد سازمان‌یافته است. در موضوع ثبت سفارش خودرو ،آنچه در زمان وزیر سابق اتفاق افتاده بود، برملا کرد. در صندوق تأمین اجتماعی نیز می‌تواند مانع حضور ذی‌نفودان شود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، دیگر نماینده موافق وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز گفت:‌ باید کمک کنیم ساختار دولت شکل بگیرد، ۸ ماه است هیات امنای تامین اجتماعی شکل نگرفته، وزیر عضو هیات امناست. بودجه سازمان تامین اجتماعی ۸۵۰۰ میلیارد تومان است این یعنی معادل یک سوم بودجه کشور بدون وزیر است.

وی افزود:‌ امروز وزارت اطلاعات نامه‌ای در صحن پخش کرد که توهین‌ها به شریعتمداری خلاف واقع است و او استارت مبارزه با فساد را در حوزه واردات خودرو زده است.

نماینده مخالف: اگر شریعتمداری برای صنعت ناکارآمد بود برای کار هم ناکارآمد است

شهاب نادری نماینده مخالف وزیر پیشنهادی کار گفت:‌ اگر شریعتمداری برای وزارت صنعت ناکارآمد بود برای کار هم ناکارآمد است.

ولی‌ملکی: برنامه پیشنهادی شریعتمداری با اسنادبالادستی منطبق نیست

ولی ملکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مخالفت با وزیری به معنای سیاه دیدن همه چیز نیست. شریعتمداری آدم اخلاق‌مداری و اهل تعامل است اما نتوانست اقتصاد بیمار را درمان کند. همه می‌دانند که ما در حال عادی نیستیم و در شرایط جنگی اقتصادی هستیم. در زمان جنگ همه باید حالت جنگی بگیرند.

وی با بیان اینکه ۴۸ درصد برنامه پیشنهادی آقای شریعتمداری با اسنادبالادستی منطبق نیست،  تصریح کرد: چگونه یک زن سرپرست خانوار با ۱۵۰ هزار تومان زندگیش را بگذارند؟ وعده ندهیم. نامه‌هایی که از وزرا می‌گیریم چند درصدش اجرایی می‌شود؟ به خاطر اینکه رودربایستی دارند ولی در عمل بودجه ندارند

او تصریح کرد: شستا را دست کم نگیرید. چرا بنگاه‌های شستا کارایی ندارند؟ ما در این مسائل باید شاخص داشته باشیم. در قانون کار مشخص کنید می‌خواهید چه کنید. نه کارگر امنیت شغلی دارد نه بنگاه‌دار می‌تواند کارش را پیش ببرد.

*با رأی نمایندگان جلسه رأی اعتماد به وزرا دو شیفته شد

نمایندگان در رأی‌گیری انجام شده در صحن علنی برای ادامه جلسه علنی مجلس رأی دادند تا امروز در نوبت دوم نیز کار رأی اعتماد به وزرا انجام شود.

بر این اساس ادامه کار بررسی استیضاح ۴ وزیر پیشنهادی، کار، راه، اقتصاد و صنعت در نوبت شامگاهی ادامه پیدا خواهد کرد.

جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در ساعت ۱۷:۲۰ دقیقه به پایان رسید؛ با اعلام تنفس یک ساعته از نایب رئیس مجلس، مقرر شد نمایندگان از ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه مجددا در صحن مجلس حاضر شوند تا صلاحیت وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت بررسی شود.

*آغاز جلسه نوبت شب مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

نمایندگان مجلس در نوبت شب پس از استماع دفاعیات وزیر پیشنهادی کار، به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی صنعت و راه خواهند پرداخت.

علی لاریجانی ریاست جلسه را برعهده دارد.

توضیحات لاریجانی در مورد ارسال لوایح CFT و پالرمو به مجمع تشخیص

در ابتدای جلسه نوبت شامگاهی مجلس شورای اسلامی برای بررسی رأی اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی دولت، علی لاریجانی رئیس مجلس توضیحاتی را در مورد ارسال دو لایحه CFT و پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه داد.

وی گفت: پس از آنکه شورای نگهبان نظر خود در مورد لوایح را ارائه داد، مجمع تشخیص نیز نظر خود را برای شورای نگهبان ارسال کرد.

لاریجانی تصریح کرد: متعارف این بود که هیات نظارت در مسیر بررسی کمیسیون ها نظرش را به کمیسیون ارائه می داد، اما این بار نظر خود را به شورای نگهبان اعلام کرد.

رئیس مجلس اظهارداشت: شورای نگهبان به فاصله ۳-۲ ماه نامه ای روی نظرات مجمع تشخیص گذاشت و به مجلس ارسال کرد. ما هم نظرات را برای کمیسیون ارسال کردیم، کمیسیون بیش از دو ماه بررسی این ایرادات را معطل کرد. از آن طرف مرتبا نامه نگاری می شد که چرا کمیسیون نظرش را اعلام نمی کند. شاید ۷ تا ۸ بار بنده از کمیسیون قضایی خواستم که نظر خود را در مورد ایرادات شورای نگهبان و مجمع به مجلس شورای اسلامی ارسال کند تا مجلس تصمیم گیری کند.

لاریجانی افزود: آقایان بعد از مدتی گفتند که شما با برخی افراد صحبت کنید، بنده هم صحبت کردم، حالا نمی خواهم مطلبی که آقایان گفتند را بیان کنم که به مصلحت کشور هم نبود. ما گفتیم شما هر نظری دارید اعلام کنید.

وی تصریح کرد: آقای ملکشاهی اعلام کردند که اعضای کمیسیون ایرادات شورای نگهبان به این لایحه را اصلاح کرده اند و نظرات هیات نظارت را قبول ندارند، زیرا بندهای زیادی در داخل کنوانسیون پالرمو مورد ایراد قرار گرفته بود و ما نمی توانستیم بندهای این لایحه را تغییر دهیم. ما گفتیم هر نظری دارید اعلام کنید و برای مجلس ارسال کنید.

وی گفت: آقایان نظرشان را به مجلس ارسال کردند، ایرادات شورای نگهبان را رفع کردند اما مابقی را گفتند ما قبول نداریم.  هم این نظر را به صورت تلفنی به من اعلام کردند و هم زمانی که لایحه به مجلس آمد، دیدیم که فقط ایرادات شورای نگهبان رفع شده است و در مورد ایرادات مجمع اظهارنظر نشده است.

لاریجانی تصریح کرد: مشخص بود که کمیسیون نظرات شورای نگهبان را قبول دارد و نظرات مجمع را قبول ندارد، به همین دلیل بنده در صورت مذاکرات که هم اکنون به شماره ۲۱۴۲۴ موجود است عرض کردم که در این دو لایحه هیات نظارت ملاحظاتی را به شورای نگهبان ارائه کرده است. معمولا هیات نظارت در زمان بررسی نظرات خود را به کمیسیون می داد اما این بار به شورای نگهبان داده است، بنابراین این دو لایحه به مجمع تشخیص می رود، زیرا شورای نگهبان نیز علی القاعده ایراد خواهد گرفت، لذا به مجمع می رود تا در صحن مجمع مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مثل بقیه موارد که اختلاف ما و شورای نگهبان به وجود می آید، این دو لایحه نیز به مجمع ارسال خواهد شد.

وی اظهارداشت: ما آنچه را که باید انجام می دادیم، انجام دادیم. کمیسیون فقط ایرادات شورای نگهبان را رفع کرد و نظرات هیات نظارت را قبول نداشت.

رئیس مجلس ادامه داد: وقتی این لایحه مجددا به شورای نگهبان ارسال شد، شورای نگهبان اعلام کرد که ایرادات شورا رفع شده است و نظرات ما اعمال شده است، ولی چون نظرات هیات نظارت را قبول نکرده اید، ایراد به قوت خود باقی است، بنابراین این دو لایحه به مجمع ارسال شد. مجلس درباره ارسال دو لایحه به مجمع تصمیم گیری نمی کند، بلکه در مورد نظرات خودش تصمیم گیری می کند، بنابراین چون مجددا شورای نگهبان ایراد گرفت، این لایحه به مجمع ارسال شد.

*شریعتمداری: از شنیدن خبر خرید و فروش پست در وزارتخانه‌ تنم می‌لرزد

محمد شریعتمداری در نشست علنی امروز (شنبه،۵ آبان) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه خود برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: وزارت تعاون، اجتماعی‌ترین نهاد حاکمیت کشور است، از سوی دیگر این وزارتخانه مهمترین مرکز اقتصادی ایران محسوب می‌شود که اگر به این بخش اقتصادی عمل نشود نتیجه آن توزیع فقر در جامعه ایران است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: نیمی از جمعیت کشور از اعضای رسمی صندوق‌های بازنشستگی و رفاه اجتماعی هستند که در حوزه مأموریت وزارت تعاون تعریف میشوند از این رو تکلیف عدالت اجتماعی در واقع رسیدگی به امور کارگران این قشر مولد است.

وی اظهار داشت: آنچه در دوره‌های تاریخی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مغفول مانده موضوع تعاون است، برخی تعاون را تنها بنگاه داری می‌دانند بلکه تعاون فرهنگ‌سازی در بعد اقتصادی است که اگر مورد اهتمام قرار گیرد بسیاری از مشکلات کشور را حل می‌کند.

شریعتمداری با اشاره به سابقه اش در مجلس و دریافت رأی اعتماد از نمایندگان عنوان کرد: شما می‌دانید که بنده سوال، تحقیق و تفحص، استیضاح و بازرسی موردی و نوبه‌ای را از حقوق مسلم نمایندگان و مجلس می‌دانم  و به آن احترام می‌گذارم. این موضوعات جزو مهمترین مظاهر دموکراسی است و با توجه به این دیدگاه به هیچ عنوان از هیچ سوال در هیچ زمانی از هیچ نماینده‌ای عبور نخواهم کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مسائل یک ماه گذشته گفت: اگر به دلیل مسائل مختلف یک ماه گذشته در جلسه بررسی استیضاح بنده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر نشدم به این علت بود که شب قبل سفر به ناحیه سیل زده مازندران داشتم، در مسیر رفت متوجه تقاضای نمایندگان شدم از این رو برای هماهنگی با هیئت رئیسه مجلس تماس گرفتم.

وی ادامه داد: آن زمان دکتر لاریجانی به سفر خارجی رفته بود، از اعضای دیگر هیئت رئیسه سوال کردم، آقای مطهری گفتند در پاویون جمهوری شنیده‌اند که رئیس مجلس گفته است با اعضای استیضاح کننده صحبت کنند تا شرایط برای تغییراتی که در دولت دنبال می‌شود فراهم باشد.

شریعتمداری عنوان کرد: بنده رضایت ندادم موضوع را از معاون پارلمانی پیگیری کردم، ایشان نیز همان صحبت‌های نایب رئیس مجلس را عنوان کردند. تلفنی نیز با جناب پزشکیان صحبت کردم و در نهایت راضی به عدم حضور نبودم اما آن روز تا پاسی از شب بازدید از مراکز سیل زده داشتم.

مطالب نادری را بررسی می‌کنم

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح موضوعاتی از سوی مخالفان و موافقانش برای تصدی این وزارتخانه بیان داشت: دوستان در مورد سوابق، برنامه ها و رزومه بنده و تطابق آن با وزارت پیشنهادی تعاون سخن گفتند که برخی از آنها کارشناسی شده و ارزشمند بود البته برخی از نکات در حیطه کار بنده نیست و به گذشته برمی گردد.

وی ادامه داد: اگر تمام مطالبی که شهاب نادری در مخالفت با بنده مطرح کرده‌اند پس از تصدی بر وزارت تعاون در اختیارم قرار گیرد، موضوع را بررسی می‌کنم و در بخش‌هایی پاسخ نماینده را خواهم داد و اگر مطالب صحت داشته باشد به مراکز قضایی ارائه می‌کنم، بنده به عنوان مدیر وقتی می‌شنوم پست مدیرعامل خرید و فروش می شود تنم می لرزد چرا که این موضوع در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست.

رنجبرزاده: رحمانی مدیری خلاق برای تبدیل تهدیدها به فرصت است

در جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اکبر رنجبرزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت گفت: رحمانی از جنس مجلس است، برنامه های ایشان بر اساس قوانین بالادستی و به ویژه طبق قانون برنامه ششم توسعه است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، به صورت سالیانه هدف گذاری کمی شده است و این امر نظارت پذیری برنامه را افزایش می دهد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: آقای رحمانی برای دستیابی به این پست سلسله مراتب را گذرانده و در سطوح مختلف مدیریتی وزارت صنعت صاحب نام است.

وی اظهار داشت: در ولایت پذیری، مدیریت و پاکدستی ایشان همگی متفق القول هستند.

وی خلاقیت در تصمیم گیری را از ویژگی های رحمانی خواند و گفت: تدوین سند جامع نظام توزیع در کشور و ساماندهی نظام توزیع کالا از خالاقیت های مدیریتی ایشان است. یک مدیر باید خلاق باشد تا بتواند تهدیدها را به فرصت کند.

بیگدلی: «رحمانی» برنامه‌ای برای مقابله با گرانفروشی‌ها ندارد

احمد بیگدلی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در بهمن ۹۱ قانون تمرکز به تصویب مجلس رسید که پس از مدتی تلاش‌هایی برای ملغی کردن این قانون در کشور صورت گرفت و سؤال ما از این وزیر پیشنهادی دولت این است که آیا به این قانون که بسیار اهمیت دارد، پایبند خواهد بود یا خیر؟

وی با اشاره به ضرورت توجه به نظام قیمت گذاری ادامه داد: تاکنون نظام قیمتگذاری مطلوبی در کشور ایجاد نشده و در نتیجه شاهد مشکلات عدیده‌ای در کشور اقتصاد به علت این خلاء بودیم و این مسئله گرانفروشی‌هایی را در پی داشته است که لازم است دولت بر آن نظارت کند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه صمت تصریح کرد: آقای رحمانی! بنده در برنامه‌های شما ندیدم که توجهی به نظام قیمتگذاری داشته باشید و سؤال ما این است که آیا به دنبال ساماندهی وضعیت قیمتگذاری هستید یا خیر؟

بیگدلی افزود: همفکری با اتاق اصناف و تشکل‌های اقتصادی بسیار حائز اهمیت است اما متأسفانه این مسئله پراهمیت هم در برنامه‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت دیده نمی‌شود.

وی متذکر شد: در سال‌های پس از انقلاب بسیاری از اتاق‌های اصناف در تهران و برخی از استان‌ها منحل شد ولی به دلیل ضرورت آن، در سال ۵۹ قانونی در این زمینه به تصویب رسید؛ درحالی‌که در شرایط فعلی، نحوه استفاده از سازمان‌های صنفی بسیار اسفبار است و سؤال بنده از این وزیر پیشنهادی دولت این است که برای ساماندهی این بخش اسفناک چه برنامه‌ای دارد؟

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: قطعاً وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در جهت حمایت از مصرف‌کنندگان گام بردارد. همچنین مبادرت به رتبه‌بندی بنگاه‌های اقتصادی با رعایت استانداردها کند.

بیگدلی خاطرنشان کرد: آقای رحمانی! متأسفم که شما در بسیاری از مباحث کلان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، برنامه مؤثری ندارید و اگر امروز مجلس به شما رأی اعتماد داد، باید به دنبال اصلاحات اساسی در برنامه‌های خود باشید که بر اساس آن، اقدامات درخوری برای کشور انجام دهید.

رحمانی: برنامه‌های علمی و عملیاتی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت دارم

رضا رحمانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد اقتصاد، ۳۳ درصد اشتغال کل و ۶۴ درصد اشتغال مولد اقتصاد را مدیریت می کند.

وی با اشاره به فعالیت ۸۵ هزار واحد صنعتی، ۳ هزار واحد صنفی و ۱۰ هزار معدن در کشور، به نقش این وزارتخانه در زندگی مردم گفت: به گفته رهبر انقلاب راهکار توجه به معیشت مردم و اقتصاد کشور توجه به تولید است که در این زمینه اگر از مجلس رای اعتماد کسب کنم برنامه های خوبی داریم و خبرهای خوشی خواهیم داشت.

رحمانی با اشاره به پیگیری برنامه های بالادستی افزود: بنده ۵۷ برنامه عملیاتی در حوزه صنعت، ۴۰ برنامه در حوزه معدن و ۲۹ برنامه راهبری در حوزه معدن دارم افزود: ۳۴ ماه از عمر این دولت مانده و برای این دوره برنامه های علمی و عملیاتی متناسب با دوره تحریم منطبق با اصول اقتصاد مقاومتی داریم و با اصول و برنامه های محوری این وزارتخانه را مدیریت می کنیم.

اکبریان: رحمانی شناخت کاملی از وزارت صنعت دارد/ توجه به فسادستیزی

عزیز اکبریان نماینده کرج در جلسه علنی امشب مجلس و در موافقت با رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: این وزارتخانه از وزارتخانه های حساس ماست، اما مشکل آن مربوط به وزرای این وزارتخانه نیست، بلکه مشکلات اصلی به بیمه، مالیات، گمرک، مشکل در شرکت های خصولتی و تصدی‌گری دولت بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: دولت تصمیم به جابجایی در تیم اقتصادی خود گرفته است؛ آقای رحمانی فردی ولایتمدار و دارای فکر، برنامه و آشنا با مجلس شورای اسلامی است و سابقه سه دوره نمایندگی مجلس را دارد.

اکبریان با انتقاد از اظهارات محمود صادقی نماینده تهران مبنی بر اینکه این وزیر پیشنهادی دولت چگونه مدارک تحصیلی خود را در مقطعی کوتاه اخذ کرده است، تصریح کرد: رحمانی ۱۵ سال پیش با مدرک لیسانس به مجلس آمد و پس از آن هم تحصیلات خود را ادامه داد و حدود ۲ سال است که معاون وزیر است و حالا وارث همه مشکلات وزارت صنعت شده است.

وی با تاکید بر اینکه وارث مشکلات وزارت صنعت کل تیم اقتصادی دولت است، بیان کرد: رحمانی از وزارتخانه صنعت شناخت کامل دارد و نیازی نیست از صفر شروع کند.

اکبریان تاکید کرد: این وزیر پیشنهادی دولت برنامه مدونی برای تولید و مبارزه با فساد دارد و قطعا کسی که آلوده به فساد باشد، نمی تواند با آن مبارزه کند.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس، با اشاره به اینکه جلوگیری از خام فروشی از دیگر برنامه های این وزیر پیشنهادی دولت است، تصریح کرد: رحمانی برای صادرات غیرنفتی برنامه های اساسی دارد که بسیار حائز اهمیت است.

اکبریان با بیان اینکه مشکل خودروسازی در خصولتی هاست و دست وزیر نیست، گفت: همچنین مشکل پتروشیمی ها هم در خصولتی‌ها است و باید آنان را حل و فصل کنیم و نباید این مشکلات را به وزرا نسبت دهیم.

وی با اشاره به اینکه توجه به مدیران بومی در اولویت برنامه های این وزیر پیشنهادی دولت است، خاطرنشان کرد: رحمانی فردی پرتحرک و با انگیزه و از سوی دیگر یک نیروی ارزشی برای نظام و انقلاب است و باید با رای اعتماد بالایی به وزارت صنعت، معدن و تجارت برود.

صادقی: رحمانی درباره فساد خودرویی در دوران قائم‌مقامی وزیر توضیح دهد

محمود صادقی نماینده تهران در جلسه علنی امشب مجلس و در ادامه بررسی صلاحیت رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، در مخالفت با این وزیر پیشنهادی اظهار داشت: یک سال و نیم از رأی مردم می‌گذرد و سرمایه اجتماعی رو به افول است؛ آقای روحانی فرمودند که «سخنان انتخاباتی نگویید»؛ باید رویه ایشان را ادامه دهیم و زمان انتخابات وعده بدهیم.

وی افزود: برنامه پیشنهادی آقای رحمانی از برنامه استراتژیک وزارت صنعت اقتباس شده که قبل از سال ۹۷ تدوین شده و داده‌های آن بر اساس داده‌های سال ۹۶ است؛ حتی این داده‌ها بر اساس شرایط جدید هم، به روز نشده است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه‌های آقای رحمانی به دوران تحریم و پساتحریم توجه ویژه‌ای صورت نگرفته است، گفت: در این برنامه طرحی برای عبور از بحران تحریم‌ها پیش‌بینی نشده است.

صادقی با بیان اینکه برنامه‌های رحمانی ارتباط معناداری با بودجه‌های سالانه دولت ندارد، تصریح کرد: هدفگذاری‌های ایشان، بالاتر از بودجه‌های سنواتی است و معلوم نیست با چه منابعی می‌خواهد به این اهداف دست یابد.

وی اظهار داشت: برنامه‌های ایشان کلی‌گویی و بسیار گسترده است؛ گویا می‌خواهد همه مشکلات عالم و آدم را حل کند درحالی‌که باید اولویت‌بندی انجام شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به رحمانی گفت: شما برنامه‌ای برای رقابت سالم و مقابله با انحصار ارائه نداده‌اید.

صادقی تأکید کرد: آقای شریعتمداری تقصیر فساد را بر عهده وزیر قبلی خود (نعمت زاده) گذاشت، شما در این خصوص چه می‌گویید؟ شما در زمان آقای نعمت‌زاده، قائم مقام وزیر بودید.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی درباره مدارک و پست‌های مدیریتی رحمانی خاطرنشان کرد: یک تریلی عنوان و سِمَت برای شما اعلام شده است؛ چگونه توانسته‌اید با این همه مسئولیت، سه مقطع تحصیلی را بگذرانید؟ آیا امکان دارد یک دانشجو با این همه مسئولیت، سر کلاس حاضر شود؟

اسلامی: تکمیل مسکن مهر طبق یک برنامه زمانبندی/یکپارچه سازی نهادهای مسکنی

محمد اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: رویکرد اصلی ما در وزارت راه و شهرسازی شایسته سالاری است و کلیپی که پخش شد از اعتقاد قلبی من به شایسته سالاری حکایت داشت و نشان می داد که به آن جامه عمل پوشانده ایم.

وی ادامه داد: در برنامه من سه سرفصل مورد توجه واقع شده است اولا با تحول ساختاری و ثانیا با وضع رویکردهای متفاوت مدیریتی و ثالثا تعیین اولویت های راهبردی تلاش داریم تا در شرایط خاص کشور این برنامه ها را اجرا کنیم.

وی توجه به احکام برنامه ششم توسعه و در کنار آن دو قانون رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب وکار را موجب انضباط رفتاری در وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: در بخش تحول ساختاری توجه به مطالبات مردمی را در دستور کار داریم که مهمترین آن اهمیت دادن به بخش مسکن است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: توجه به مسکن اقشار کم درآمد و متوسط در برنامه ششم برای دستیابی به ۱.۵ میلیون واحد مسکونی، ۵۰۰ هزار واحد مسکن اقشار کم درآمد و ۵۰۰هزار واحد مسکن روستایی دیده شده که این رویکرد باید در دستور کار قرار گیرد.

اسلامی مهمترین اقدام برای اجرای این برنامه ها را یکپارچه و هماهنگ سازی دستگاه های حوزه مسکن عنوان و اظهار کرد: باید تولید مسکن را حمایت کنیم تا مسکن به عنوان یک صنعت در مدار تولید قرار گیرد.

وی وزارت راه شهرسازی را مسئول تنظیم عرضه و تقاضای مسکن دانست و گفت: با استفاده از ظرفیت استان ها به صورت شهرستان محور و با استفاده از عرضه زمین و حمایت از شهرسازی نوین با فرهنگ ایرانی، اسلامی توجه به این مسئولیت را در دستور کار داریم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش مسکن اقشار کم درآمد قرار است با اصلاح شیوه های موجود و استفاده از ظرفیت قانون و منابع پشتیبان این فرآیند محقق شود.

به گفته اسلامی، تولید مسکن باید در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد نه سوداگران؛ در حال حاضر تهیه مسکن برای اقشار متوسط در مسیر کاهنده  قرار گرفته که باید مردم را توانمد کند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه راه روستایی پراکنده کاری شده است، گفت:حجم مطالبات در این خصوص بسیار بالاست اما منابع آن کافی نیست، من به عنوان استاندار با همه وجودم مشکلات راه روستایی را لمس کرده ام بنابراین از بنیاد مسکن برای بازمهندسی طرح های هادی روستایی حمایت خواهیم کرد.

اسلامی در خصوص بازآفرینی شهری گفت: در اهداف برنامه ششم توسعه بازآفرینی ۲۷۰۰ محله و نوسازی سالانه ۲۷۰ محله پیش بینی شده است اخیرا برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تفاهم نامه امضا شده است. به دنبال حذف بافت های فرسوده هستیم تا با نوسازی این بافت ها ساکنان آن بتوانند ظرفیت جدیدی برای مناطق خود ایجاد کنند. به نظر من پیشگیری از حاشیه نشینی از اصلاح آن مهمتر است.

وی درباره مسکن مهر گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد تحویل شده که یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد آن در دولت های یازدهم و دوازدهم به مردم تحویل داده شده است. بخشی از ۵۰۰ هزار واحد باقی مانده مشکلات حقوقی، عدم تکمیل زیرساخت ها و نداشتن متقاضی دارند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: به یاری خدای متعال و به کمک مجلس باید یک برنامه زمان بندی مشخص و به صورت استانی بتوانیم با استفاده از ظرفیت استانداران پروژه های مسکن مهر را تعیین تکلیف و تکمیل و از دستور کار خود وزارتخانه نیز خارج کنیم.

وی افزود: موضوع مهم دیگر راه آهن است. نقش راه آهن در توسعه ظرفیت ریلی با استفاده از ظرفیت های فاینانس با تعاملات بین المللی و منابع صندوق توسعه ملی جزو برنامه های من قرار دارد تا بتوانیم با جذب منابع بین المللی شبکه ریلی را توسعه دهیم.

اسلامی همچنین به تاسیس شرکت قطار حومه ای اشاره کرد و افزود: دستورالعمل قطار حومه‌ای در فرایند تدوین قرار دارد و این شرکت را تاسیس می کنیم تا قطار حومه ای در شهرهای هدف ایجاد شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: نکته دیگر نیز تکمیل پروژه های نمیه تمام است. حدود ۱۹۰ هزار میلیار تومان پروژه نمیه تمام در کشور داریم که با بودجه ۶-۷ هزار میلیارد تومانی سالانه وزارت راه و شهرسازی تکمیل آنها زمان طولانی به خود اختصاص می دهد که مهمترین دستور کار ما این است که با استفاده از تنوع بخشیدن به سرفصل منابع این پروژه ها را تعیین تکلیف کنیم.

اسلامی ادامه داد: موضوع دیگر، عدالت منطقه ای است. یکی از درخواست های نمایندگان مجلس نیز همین بحث است. در عدالت منطقه ای حتما متعهد هستم به تناسب پیشرفت پروژه های استانی، اعتبارات در استان ها توزیع شود.

وی گفت: نکته دیگر بحث مربوط به مشکلات کامیوراندران است که بیمه اجتماعی، تامین لاستیک و تعرفه حمل و نقل در زمره کارهایی است که برای کامیونداران متعهد به اجرای این طرح های هستیم.

اسلامی  در بخش دیگری از اظهارات خود درباره انتقاد یکی از نمایندگان مبنی بر مشکلات پرواز هواپیماهای ایران ۱۴۰ گفت: هواپیمای ایران ۱۴۰ ا گر امروز پرواز نمی کند، به این دلیل نیست که قابلیت پرواز ندارد بلکه به مسائل مدیریتی بر می گردد که در دوران مدیریت بنده نبوده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: برای اینکه بتوانم اعتماد شما نمایندگان بزرگوار را جلب کنم عرض می کنم که هیچ ادعایی جز خدمت ندارم.

وی در پایان تأکید کرد: با جوان گرایی و استفاده از نیروهای شایسته و بهبود ساختاری در وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه را اداره خواهم کرد.

احمدی لاشکی: «اسلامی» چکمه‌پوش و مردمی است

قاسم احمدی لاشکی در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه‌ای بسیار بزرگ است که ۱۷ معاون و بیش از ۱۶۵ هزار پرسنل دارد.

وی  بیان کرد: آقای اسلامی تأکید بسیار زیادی بر استفاده از افراد شایسته و لایق دارد و این مسئله کاملاً منطقی است.

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اخیراً اعضای فراکسیون زنان مجلس نامه‌ای خطاب به این وزیر پیشنهادی دولت نوشتند که آقای اسلامی تا چه حد از زنان می‌خواهد در وزارتخانه خود استفاده کند که پاسخ اسلامی آن بود که تأکیدش روی شایسته‌سالاری است و این مسئله نشان‌دهنده آن است که نگاه جنسیتی در انتصابات خود نخواهد داشت.

احمدی لاشکی با تأکید بر پاکدستی این وزیر پیشنهادی دولت، گفت: اسلامی فردی متدین و اهل تقواست و بر اساس گزارش فراکسیون شفاف‌سازی مجلس، وی در هیچ شرکت دولتی، بخش خصوصی و همچنین در هیئت مدیره تشکل‌های صنفی عضویت ندارد.

وی افزود: همچنین بر اساس گزارش فراکسیون شفاف‌سازی مجلس، وی هیچ‌گونه قرارداد و پیمانی با شرکت‌های دولتی و غیردولتی منعقد نکرده است که قطعاً ما راستی‌آزمایی این مسائل را مورد نظر قرار می‌دهیم اما این گزارش‌ها به خوبی، پاکی این وزیر پیشنهادی دولت را به ما نشان می‌دهد.

نماینده مردم نوشهر در مجلس با بیان اینکه اسلامی برنامه‌های زیادی برای بهبود وزارتخانه راه و شهرسازی دارد که منطبق بر سیاست‌های کلی نظام و برنامه ششم توسعه هستند، گفت: این وزیر پیشنهادی دولت توجه زیادی به مسکن مهر دارد.

احمدی لاشکی ادامه داد: نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی تأکید زیادی بر مسکن داشت اما به وضعیت راه کمتر می‌پرداخت، آخوندی توجهی به مسکن نداشت و تأکیدش بر حل مشکلات راه و شهرسازی بود، درحالی‌که اسلامی در برنامه‌های خود، بهبود مشکلات مسکن و راه و شهرسازی را در دستور کار دارد.

وی اظهار داشت: باید خداوند را شاکر باشیم که قرار است فردی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را بر عهده بگیرد که چکمه‌پوش و پا به کار است و آنقدر در بین مردم حضور یافته است که اگر چند روز مردم او را نبینند، می‌گوید دلمان برای وی تنگ شده است و این مسئله کاملاً مردمی بودن و حضور وی در صحنه را نشان می‌دهد.

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه این وزیر پیشنهادی دولت برای عبور از شرایط تحریمی کشور، برنامه‌های بسیار زیادی دارد، خاطرنشان کرد: همچنین توجه به اقتصاد مقاومتی که یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری است، در برنامه‌های اسلامی دیده می‌شود.

نجفی خوشرودی: رویکرد وزیر پیشنهادی راه، عدم تعامل با نمایندگان است

علی نجفی خوشرودی درمخالفت با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: رویکرد آقای اسلامی، رویکردی غیر واقعی است. ایشان واقعیات کشور را نادیده می گیرد.

وی افزود: رویکرد ایشان، عدم تعامل با نمایندگان است و اعتقادی به تعامل با نمایندگان ندارند. حرف های ایشان ما را به یاد دولتمردان سابق می اندازد.

وی خطاب به اسلامی گفت: با کدام شاخص اعلام کرده اید در یک سال در استانداری مازندران به اندازه ۲۵ سال کار کرده اید؟ وعده دادید مشکل راه های روستایی را حل می کنید چطور این کار را انجام می دهید؟

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید گفت: ضعف شما در مدیریت منابع انسانی مشهود است. آقای اسلامی با روش های متزلزل در استانداری مازندران کار کرده است و در فضای بی ثباتی در مدیریت این استان دامن زده است.

وی در ادامه خواستار پخش کلیپی شد که مدعی شد که در آن اسلامی بیان کرده که با نمایندگان تعامل نخواهد داشت. این ادعا را فیضی مخالف دیگر وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده بود.

اسلامی در این کلیپ اعلام کرد در صورتی که نمایندگان، سفارش مدیری را کنند در صورتی که این فرد را مناسب ندانم در عین احترام به آنها، فرد مورد نظر را به پست های مدیریتی منصوب نخواهم کرد. پس از پخش این کلیپ نمایندگان با گفتن احسنت، اظهارات را تأیید کردند.

نجفی خوشرودی در ادامه اظهار داشت: آیا یک عدد از هواپیماهایی که در شرکت هواپیمایی شاهین شهر اصفهان تولید شد، به پرواز درآمده است؟

وی افزود: اسلامی در استانداری مازندران، جز روزمرگی دستاوردی نداشته است.

فیضی: یکی از وزرا، «اسلامی» را به رئیس‌جمهور معرفی کرده است

محمد فیضی نماینده مردم اردبیل در مخالفت با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: شما با رایزنی یک‌شبه برای این پست معرفی شده‌اید؛ خودتان اعلام کردید که با سفارش یکی از وزرا به حضور رئیس‌جمهور رفتید و آقای روحانی به شما گفته تا فردا برنامه‌ات را ارائه کن و شما هم یک‌شبه برنامه خود را ارائه داده‌اید.

وی افزود: در برنامه آقای اسلامی به ۳۲ درصد از احکام بالادستی اشاره نشده است آیا فکری به حال بازسازی بافت های فرسوده کرده اید آیا برای جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی برنامه‌ای دارید؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شما هیچ شناختی از سازندگان صنایع ریلی کشور ندارید و برنامه‌ای برای حمایت از آنها ارائه نداده‌اید؛ چه برنامه‌ای برای قطع وابستگی بودجه به نفت دارید؟

فیضی تصریح کرد: مدرک تحصیلی شما را بررسی کرده‌ام؛ سال ۶۰ مدرک مهندسی ساختمان گرفته‌اید و دوره MBA را گذرانده‌اید اما مدرکی در این خصوص ندارید. چگونه شما با مدرک فوق‌لیسانس راهنمای دوره دکتری هستید؟

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید گفت: یکی از بستگانتان را مسئول نظارت بر ساخت ساختمان برای رزمندگان در وزارت رفاه کردید؛ این فرد کجاست و پرونده وی در سازمان بازرسی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در پایان مدعی شد که اسلامی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده است که باید حرف نمایندگان را از یک گوش شنید و از گوش دیگر رها کرد.

رضایی: اسلامی آقازاده نیست/مسکن اولویت برنامه های وزیر پیشنهادی

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در موافقت با رای اعتماد به اسلامی گفت: ایشان از نیروهای انقلابی و جهادی است هر جایی که مسئولیتی را بر عهده داشته موفق عمل کرده، آقازاده نیست و از طرف جریان و حزبی نامزد وزارت راه و شهرسازی نشده است و به خاطر توانمندی هایش مورد اعتماد رئیس جمهور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کسی که این مسئولیت را بر عهده می گیرد باید دانش و توانایی لازم را داشته باشد ایشان مدرک مهندسی راه و ساختمان خود را از یکی از دانشگاه های معتبر کسب کرده اند و توانایی انجام امور مهم را دارند.

وی با اشاره به تاکید اسلامی بر لزوم شایسته سالاری گفت: در کشور ما کمبود ۴.۵ میلیون واحد مسکونی وجود دارد، ۲۰ میلیون از جمعیت کشور در بافت های فرسوده زندگی می کنند؛ بنابراین باید سالی یک واحد مسکونی تولید شود اما در بهترین شرایط ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می شود.

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه موضوع مسکن در اولویت برنامه های اسلامی قرار دارد، گفت: ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که با اوراق مشارکت و اسناد خزانه نمی توان این پروژه ها را به اتمام رساند، مگر اینکه ایده آقای اسلامی مبنی بر استفاده از فاینانس داخلی و خارجی اجرایی شود.

وی همچنین گفت: مهندسان ساختمانی منتظرند تا آقای اسلامی به وزارت راه و شهرسازی بیاید.

پورمختار: اسلامی شناخت کاملی از مسائل راه و شهرسازی دارد/ توجه به مسکن مهر

محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودراهنگ در جلسه علنی امشب مجلس شورای اسلامی و در موافقت با محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: در وهله اول باید بگویم که مجلس با هیچ کس عقد اخوت نبسته و براساس برنامه های وزرای پیشنهادی، نظارت خود را انجام می دهد و اگر آنان عملکرد خوبی نداشته باشند، بحث استیضاح آنان را پیگیری می کند.

وی ادامه داد: اصل مبارزه با فساد و استفاده از نیروهای متعهد و متدین باید در دستور کار وزرای پیشنهادی دولت باشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای اسلامی از مدیران جهادی کشور است که بیش از ۳۶ سال سابقه در حوزه های مختلف دارد و شناخت وی از مسائل راه و شهرسازی کامل است.

پورمختار با اشاره به اینکه تقویت حضور مردم در مدیریت کلان وزارتخانه راه و شهرسازی از برنامه های این وزیر پیشنهادی دولت است، افزود: از جمله اولویت های برنامه های آقای اسلامی، توجه به حل مشکل مسکن است و وی قول حل مشکل مسکن مهر را داده است که نیاز بسیاری از مستمندان و فقرای جامعه را حل کرده و معتقد است طرح مزخرفی نیست.

وی با اشاره به سوابق مدیریتی این وزیر پیشنهادی دولت، بیان کرد: اسلامی، استانداری فعال است و همچنین در حوزه پدافند غیرعامل سوابق درخشانی دارد که ضرورت تقویت این موضوع هم در کشور حائز اهمیت است.

پورمختار با اشاره به دیگر برنامه های این وزیر پیشنهادی گفت: بهبود بافت های فرسوده از دیگر برنامه‌های مهم وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است و همه ما می‌دانیم بافت‌های فرسوده یکی از آسیب های جدی در شهرهای بزرگ است که اسلامی وعده حل این مشکل را داده است.

وی گفت: توجه به حل مشکلات ناوگان هوایی و زمینی هم از دیگر برنامه های آقای اسلامی است؛ توجه ویژه به بهبود راههای روستایی هم جزء برنامه های اصلی این وزیر پیشنهادی دولت است که قطعاً می‌تواند با سابقه قوی و مدیریت جهادی خود این برنامه ها را عملیاتی کند.

گیلانی: «اسلامی» برنامه‌ای برای توسعه شهری ارائه نکرده است

سهراب گیلانی در جلسه علنی مجلس و در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: استعفا و استیضاح برخی از وزرا برای تحول و مقابله با بحران‌های اقتصادی کشور بوده است و بر این اساس باید وزرایی قوی و دارای روحیه ظرفیت‌ساز و دارای تعامل بالای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انتخاب کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی حوزه‌ی بسیار وسیع و گسترده‌ای دارد که چندی پیش دولت پیشنهاد تفکیک این وزارتخانه را داد، گفت: در مسکن مشکلات جدی وجود دارد که در برنامه این وزیر پیشنهادی، برای ساماندهی آن مطلبی عنوان نشده است.

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین بسیاری از پروژه‌های ساختمان‌سازی از سال‌ها قبل نیمه‌تمام مانده است که باید توجه ویژه‌ای به تکمیل این پروژه‌های عمرانی شود.

گیلانی با اشاره به گرانی بیش از ۴۰ درصدی مسکن بیان کرد: سؤال ما از آقای اسلامی این است که چگونه می‌خواهد این شرایط اسفبار را مدیریت کند چرا که مسکن تأثیرات متعددی از جنبه‌های مختلف بر خانواده‌ها دارد و از سوی دیگر باید بگویید که چه برنامه‌ای برای حل مشکل حاشیه‌نشین‌ها که حدود ۱۱ میلیون نفر هستند، دارید.

وی خطاب به این وزیر پیشنهادی دولت تصریح کرد: همچنین لازم است برنامه خود برای حل مشکلات حمل و نقل عمومی را ارائه دهید چرا که این مسئله از ضرورت‌های توسعه‌ کشور است و همچنین بسیاری از پروژه‌های کشور در این زمینه به دلیل عدم تأمین اعتبار، متوقف شده‌ که شما باید به ما وعده دهید که در صورت تأمین بودجه، این پروژه‌ها را تکمیل کنید.

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از مسائل اصلی در این وزارتخانه، تدوین طرح‌های جامع شهری است اما یکی از عیب‌های بزرگ برنامه این وزیر پیشنهادی آن است که توجهی به این مسئله نکرده است درحالی‌که توسعه شهری امری اجتناب‌ناپذیر است.

گیلانی متذکر شد: مدیران قبلی در وزارت راه و شهرسازی تاکنون هزاران میلیارد تومان بدهی بر جای گذاشته‌اند و همچنین هزاران پروژه نیمه‌تمام باقی مانده است که این وزیر پیشنهادی دولت باید برنامه‌های پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کند و بگوید قرار است برای برطرف کردن این مشکلات و بهم‌ریختگی‌ها چه تحول مدیریتی را ایجاد کند؟

چهار وزیر پیشنهادی از مجلس رای اعتماد گرفتند

پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف و وزرای پیشنهادی، رای گیری در بهارستان آغاز شد؛ رضا رحمانی با ۲۰۳ رای موافق، ۴۹ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع، فرهاد دژپسند با ۲۰۰ رای موافق، ۵۰ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع، محمد شریعتمداری با ۱۹۶ رای موافق، ۶۳ رای مخالف و ۵ رای ممتنع و محمد اسلامی با ۱۵۱رای موافق، ۹۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع، رأی موافق نمایندگان را کسب کردند.