شناسهٔ خبر: 150710 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

لزوم همکاری هماهنگ قوه قضائیه و محیط زیست برای مقابله با نسل کشی پرندگان مهاجر

رضیان عضو مجمع نمایندگان استان مازندران با بیان اینکه برای صید پرندگان مهاجر در فریدونکنار از تورهایی هوایی و زمینی استفاده می شود نه اسلحه ، بر لزوم همکاری هماهنگ قوه قضائیه و محیط زیست برای مقابله با معضل نسل کشی پرندگان مهاجر تاکید کرد.

به گزارش «نماینده» عبدالله رضیان، با بیان اینکه سال‌ها است پرندگان مهاجر در بازارهای سنتی مازندران خرید و فروش می شوند، گفت: متاسفانه معضل کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار از گذشته وجود داشته و هنوز نیز تداوم دارد.

شکار بی رویه معلول افزایش صدور بی ضابطه مجوز سلاح شکاری

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، شکار و صید بی رویه را یکی از معضلات مهم زیست محیطی کشور دانست و افزود: شکار بی رویه ناشی از افزایش صدور بی ضابطه مجوز سلاح شکاری است.

اسلحه‌های شکاری مجاز و غیرمجاز زمینه را برای کشتار بی‌رویه پرندگان مهاجر فراهم کرده است

وی با انتقاد از اینکه اسلحه‌های شکاری مجاز و غیرمجاز زمینه را برای کشتار بی رویه پرندگان مهاجر فراهم کرده است، تصریح کرد: البته گستردگی آب بندان و تالاب های مازندران نیز  مزید بر علت شده زیرا نظارت‌ها را بر این مناطق سخت می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: با اطلاع رسانی‌ها و آموزش های داده شده انتظار می رود امسال نسبت به سال‌های گذشته شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار به حداقل برسد البته بهتر است محیط زیست نظارت مناسبی را بر این امر داشته باشد.

ارتزاق خانواده‌ها از طریق شکار اندک است

رضیان با تاکید بر اینکه ارتزاق خانواده‌ها از طریق شکار اندک است، گفت: افراد نباید به شکار به عنوان تفریح و سرگرمی نگاه کنند بلکه باید حق حیات پرندگان را به رسمیت بشناسند.

برای صید پرندگان مهاجر در فریدونکنار از تورهایی هوایی و زمینی استفاده می شود نه اسلحه

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران با بیان اینکه برای صید پرندگان مهاجر در فریدونکنار از تورهایی هوایی و زمینی استفاده می‌شود نه اسلحه، تصریح کرد: از تورهای هوایی برای کشتار دسته جمعی پرندگان استفاده می‌شود البته استفاده از پرندگان آموزش دیده مانند مرغابی برای به دام انداختن پرندگان وحشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: تورهای زمینی که در شالیزارها تعبیه می‌شدند جمع آوری شدند اما نصب تور در محدوده‌های نیمه جنگلی هنوز تداوم دارد.  

نظارت ها بر شکار کم اما شکار به صورت بی رویه انجام می شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه صید پرندگان مهاجر در فریدونکنار مخالفان و موافقان زیادی دارد، گفت: البته در مورد صدور مجوز برای صید دوما یا سنتی نیز ابهاماتی وجود دارد، متاسفانه نظارت‌ها کم اما شکار به صورت بی رویه انجام می‌شود و بیم آن می رود که نسل اغلب پرندگان در معرض انقراض قرار گیرد.

علیرغم تلاش و اصرار شدید سازمان محیط زیست بر ممنوعیت شکار اما مردم و مسئولان محلی مقاومت می کنند

رضیان با یادآوری اینکه علیرغم تلاش و اصرار شدید سازمان محیط زیست بر ممنوعیت شکار در فریدوکنار اما مردم و مسئولان محلی مقاومت می‌کنند، تصریح کرد: چندین روستا از این ظرفیت استفاده می کنند؛ این فرضیه که برخی برای امرار معاش و فقر اقتصادی شکار می‌کنند به طور کلی رد می‌شود زیرا امروزه وضعیت مردم به گونه ای نیست که نیازی به شکار برای تامین معیشت داشته باشند در واقع برخی به این کار عادت کردند.

صید و شکار پرندگان باید به تدریج حذف شود/ لزوم همکاری هماهنگ قوه قضائیه و محیط زیست برای مدیریت معضل کشتار پرندگان در فریدوکنار

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران با تاکید بر اینکه باید با اتخاذ تدابیر ویژه صید و شکار سنتی به تدریج حذف شود بر لزوم همکاری هماهنگ دستگاه قضا و محیط زیست برای  مقابله با معضل نسل کشی پرندگان مهاجر تاکید کرد و گفت: نیاز است سازمان محیط زیست و دستگاه قضا باید با همکاری هماهنگ و برخورد قاطع با شکارچیان یک بار برای همیشه به معضل نسل‌کشی پرندگان مهاجر در فریدونکنار پایان دهند