شناسهٔ خبر: 150706 - سرویس اقتصاد
منبع: خانه ملت

عقب ماندن ایران در بازار فروش مستقیم سوخت به کشتی‌ها

صدیف بدری/43 سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: تردد کشتی های تجاری از آب های سرزمینی ایران، این فرصت را به ما می دهد که از طریق صنعت بانکرینگ سوخت تولیدی خود را به این کشتی ها بفروشیم.

به گزارش «نماینده» صدیف بدری، با اشاره به ضرورت توسعه بنادر کشور به ویژه در صنعت بانکرینگ، گفت: کشور در سال های گذشته با وجود ظرفیت های بسیار بالا در صنایع مختلف نتوانسته به دستاوردهای چشمگیر دست پیدا کند، به طوری مثال ایران ظرفیت های بالایی در میادین مشترک داشته، اما متأسفانه از این امکانات به درستی استفاده نشده است، حال صنعت بانکرینگ نیز به عنوان یک صنعت نوپا در عرصه بنادر، به تدریج در حال گسترش است.

کشور امارات در صدر درآمدزایی در حوزه بانکرینگ

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در عرصه منطقه ای، کشورهایی مانند امارات به پیشرفت قابل توجهی در حوزه بانکرینگ دست یافته اند و در شرایط کنونی بخش اعظمی از درآمدهای این حوزه متعلق به کشور امارات بوده و جمهوری اسلامی بخش اندکی از درآمدها را به دست می آورد.

تردد سالانه ۵۰ هزار کشتی در منطقه خلیج فارس

وی گفت: بر اساس آمارها، سالیانه حدود ۵۰ هزار کشتی از منطقه خلیج فارس تردد می کند که این آمار نشان دهنده آن است که صنعت بانکرینگ به عنوان ابزاری برای فروش سوخت و نفت به کشتی ها، می تواند جایگاه برجسته و پر اهمیتی داشته باشد.

موقعیت استراتژیک بنادر ایران کلید توسعه صنعت بانکرینگ

بدری ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به موقعیت استراتژیک بنادر در تنگه هرمز و همچنین بنادر در دریای عمان، ایران قادر به درآمدزایی کلان از طریق صنعت بانکرینگ خواهد بود، زیرا در صورت توسعه امکانات و تجهیزات این صنعت، کشتی ها بنادر ما را به دیگر کشورها ترجیح خواهند داد.

تردد کشتی های تجاری از آب های سرزمینی؛ فرصتی مناسب برای فروش مستقیم سوخت

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: همچنین تردد کشتی های تجاری از آب های سرزمینی ایران، این فرصت را به ما می دهد که از طریق صنعت بانکرینگ سوخت تولیدی خود را به این کشتی ها بفروشیم، یکی دیگر از ظرفیت ها، کیفیت بالای سوخت جمهوری اسلامی است که این مسئله کشتی ها را ترغیب به خرید از ما می کند.

وی ادامه داد: قطعا توسعه صنعت بانکرینگ در بنادر کشور نیازمند تخصیص اعتبارات کلان و همچنین برنامه ریزی دستگاههای متولی است، زیرا ما امروز نیازمند گسترش روش های فروش سوخت به کشورهای دیگر هستیم و این صنعت می تواند در این عرصه به ما کمک کند.

ضرورت سیاست گذاری دولت برای جذب سرمایه گذاری جهت توسعه صنعت بانکرینگ

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: قطعا دولت باید استراتژی انگیزشی را برای سرمایه گذاران، جهت سرمایه گذاری در بنادر کشور به ویژه صنعت بانکرینگ صورت دهد.