شناسهٔ خبر: 150694 - سرویس پارلمان شهری
منبع: فارس

شهرداران بازنشسته نمی شوند

افشانی مشاور پارلمانی شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که افشانی شهردار تهران اعلام کرده در مجموع مطیع قانون است،‌گفت: اما تأکید می‌کنم انتخاب شهردار قانون خاص خود را دارد.

به گزارش«نماینده»، داریوش قنبری با اشاره به صحبت‌های عادل آذر رئیس دیوان محاسبات مبنی بر اینکه قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل شهردار تهران می‌شود و همچنین پاسخ کتبی در این باره به شهرداری داده شده است، گفت: پاسخی به شهرداری نیامده است.

وی ادامه داد: در ارتباط با  عدم شمولیت شهرداران در قانون منع بکارگیری بازنشستگان قانون صراحت دارد به هر حال شهرداران اساساً استخدام نمی‌شوند و بحث بازنشستگی آنها مطرح نیست.

وی بیان کرد: شهرداران برای دوره ۴ ساله و از سوی شورای اسلامی شهر تهران انتخاب می‌شوند.  شورای شهر می‌تواند فردی را انتخاب کند که در بخش خصوصی مشغول به فعالیت باشد بنابر این بحث استخدام مطرح نیست؛ در نتیجه بحث بازنشستگی شهردار هم معنا و مفهومی ندارد.

مشاور پارلمانی شهردار تهران گفت: استدلال‌های خود را مبنی بر اینکه قانون بازنشستگی شامل حال شهردار نمی‌شود را ارائه کرده‌ایم؛ شورا هم نامه‌نگاری‌هایی در این زمینه با نهادهای ذیربط داشته اشت. 

وی با بیان اینکه شورای عالی استان‌ها هم نامه‌نگاری‌هایی با مجلس در این باره انجام داده است، گفت:‌امیدواریم کار به نتیجه برسد.

قنبری با تأکید بر این موضوع که افشانی شهردار تهران اعلام کرده در مجموع مطیع قانون است،‌گفت: اما تأکید می‌کنم انتخاب شهردار قانون خاص خود را دارد.

وی ادامه داد:‌در قانون آمده است که شهردار نباید کمتر از ۲۵سال سن داشته باشد اما سقف سن در نظر گرفته نشده است.

قنبری در خصوص شامل شدن قانون بازنشستگی برای معاونین و مدیران شهرداری گفت: قانون شامل حال آنها می‌شود و فقط در مورد شهردار موضوع متفاوت است.

مشاور پارلمانی شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از مدیران،‌کارمندان شهرداری مشمول این قانون می‌شوند گفت: آمار دقیقی نداریم اما اعلام شده در کل کشور حدود ۲۰۰ نفر شامل این قانون می‌شوند.

قنبری در خصوص زمان خروج مدیران بازنشسته از شهرداری تهران گفت: بر اساس قانون عمل می‌شود و تا هنگامی که فرجه قانونی آنها به اتمام نرسیده از سمت خود کناره‌گیری می‌کنند.