شناسهٔ خبر: 150691 - سرویس اقتصاد
منبع: خانه ملت

تخلف بانک ملی در جلوگیری از کاهش قیمت ارز محرز و قابل پیگیری است

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت دلار باید حدود ۷هزار تومان باشد،گفت:هفته گذشته با نزول قیمت دلار ،بانک ملی با صدور اطلاعیه ای و اعلام نرخ خرید سرعت کاهش قیمت را کند کرد. این تصمیم مخالف سیاستهای ارزی و تخلف محسوب می شود.

به گزارش «نماینده» محمدرضا پورابراهیمی، در خصوص روند کاهش قیمت دلار گفت:محاسبه کارشناسی ارزش رابطه ریال و دلار براساس تفاضل نرخ تورم داخلی و خارجی بیانگر این است نرخ دلار در بازار آزاد باید حدود ۵۰ درصد از نرخ ارز ترجیهی بالاتر شود.

نرخ دلار در بازار حدود ۷ هزار تومان

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با باین اینکه براساس محاسبات نرخ دلار در بازار باید حدود ۷ هزار تومان باشد، ادامه داد:زمانی که روند کاهشی قیمت دلار در روزهای گذشته آغاز شد، بانک ملی متاسفانه با تعیین نرخ حدود ۱۱ هزار تومانی برای هر دلار مانع منطقی شدن قیمت دلار شد.

روند کاهشی قیمت دلار ادامه می یابد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روند کاهشی قیمت دلار ادامه می یابد، گفت:در خصوص اقدام بانک ملی مبنی بر اینکه در زمان روند کاهشی قیمت دلار با تعیین نرخ مانع شدت روند کاهش قیمت ارز شده، از رئیس کل بانک مرکزی سئوال کردم که وی در پاسخ اعلام کرد بانک ملی اشتباه کرده است.

بانک ملی با تخلف مانع شدت روند کاهشی قیمت دلار شد

پورابراهیمی داورانی در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد:در هرصورت بانک ملی با تعیین نرخ ارز در شرایط که قیمت دلار کاهشی بود تخلف و شیطنت انجام داده که قابل پیگیری است.

وی تصریح کرد:برخی عوامل مایل به کاهش قیمت دلار و منطقی شدن نرخ ارز نیستند که بخشی از موضوع به نظام بانکی ارتباط دارد که نقش کارگزاری ایفا می کنند البته علاوه بر بانک ها برخی ها نیز مایل به کاهش قیمت ارز نیستند.  

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:در هر صورت قیمت ارز باید براساس ساز و کار بازار تعیین شود و نرخ ارز در بازار واقعی شود.