شناسهٔ خبر: 150656 - سرویس مجلس
منبع: تسنیم

مجلس زیر بار FATF رفت

مجلس نمایندگان مجلس شورای اسلامی الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کردند.

به گزارش«نماینده»، نشست علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با ریاست علی لاریجانی و با حضور سرپرست وزارت اقتصاد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود علوی وزیر اطلاعات و عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی آغاز شد.  

در این جلسه رأی‌گیری برای علنی و یا غیرعلنی برگزار شدن رأی‌گیری برای CFT انجام شد که نمایندگان نهایتا با ۱۱۷ رأی موافق، ۱۱۱ رأی موافق و ۱۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۴ نمایندگان حاضر در جلسه با رای‌گیری به صورت علنی برای بررسی CFT مخالفت کردند.  

گفتنی است نمایندگان صبح امروز قبل از آغاز جلسه علنی به مدت یک ساعت و نیم جلسه غیرعلنی داشتند. این جلسه به میزبانی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و با ریاست حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیته امنیت ملی برگزار شد و طی آن با حضور مسئولان مذکور CFT را بررسی کردند.

نطق دهقان در مخالفت با لایحه CFT

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در جهت بررسی لایحه که در مخالفت با تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) اظهار داشت: صحبت من با موافقین CFT است، از آنها می‌پرسیم در شرایط جنگی ما باید اطلاعات خود را دراختیار دشمن قرار دهیم؟  

وی افزود: عده‌ای می‌گویند بحث حزب‌الله در این میان مطرح ا ست اما باید به آنها بگوییم تا جمهوری اسلامی نباشد حزب‌اللهی هم نخواهد بود و هدف دشمن هدف قرار دادن جمهوری اسلامی است.  

دهقان ادامه داد:‌ هدف دشمن این است که جمهوری اسلامی را در تنگنای اقتصادی قرار دهد و یکی از این همین راه‌ها تصویب CFT است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که ما ملزم به اجرای FATF شدیم، دلار از ۳ هزار و ۵۰۰ به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت.

نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: بخشی از کسانی که در تحریم هستند اجرای FATF تهدید شدند در واقع به نهادهای داخل کشور اعلام شد بانک‌ها دیگر نباید حسابی داشته باشند، در واقع برخی بانکها را تهدید کرده بودند که اگر حساب خود را نبندند آنها را تحریم خواهند کرد.  

دهقان تصریح کرد: در شرایط جنگی باید تحریم‌ها را دور زد، طی دو سال است که الزامات FATF اجرا می‌شود و پس از آن اقتصاد کشور قفل شده است، قطعا با تصویب آن وضعیت اقتصادی کشور برطرف خواهد شد.  

وی خاطرنشان کرد: پنج سال طرح قصه برجام کشور را قفل کردید، گفتند با برجام بالامره تمام تحریم‌ها لغو شده و مشکلات اقتصادی لغو می‌شود اما دیدیم چگونه شد.  

وی افزود: FATF هم ۴۱ الزام برای کشور ایجاد کرد، اما در آن زمان وزیر اقتصاد وقت آن راامضا کرد و اکنون وزیر امور خارجه باید توضیح دهد ۳۷ مورد از مجموع الزامات در دولت تصویب شد و تنها سه مورد آن در مجلس به تصویب رسید، ما تاکنون ۴۰ الزام را قبول کردیم که ۳۷ مورد به عهده بوده است و ۳ مورد را هم مجلس تصویب کرده است.  

نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌دولتمردان باید بدانند مذاکره این نیست که هر چه طرف مقابل گفت ما اجرا کنیم، ‌مذاکره یعنی به معاون خزانه‌داری آمریکا بگوییم ما ۴۰ مورد از این الزامات را اجرا کرده و به تعهد خود پایبند بودیم. حال آن یک ماده را در صورت خروج از لیست سیاه اجرا خواهیم کرد.  

دهقان بر همین اساس اضافه کرد: چرا اطلاعات غلط به مردم می‌دهید، کدام پیوستن، عده‌ای حرف از پیوستن کشورهای دیگر به AFTF می‌زنند اصلا پیوستنی در کار نیست، هیچ کشوری به AFTF نپیوسته است.  

نطق نعمتی در موافقت با لایحه CFT

بهروز نعمتی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون مستقلین مجلس در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و در موافقت با این لایحه، با بیان اینکه باید بهانه ها را از دشمن بگیریم، اظهارداشت: ما تاکنون ۴۰ مورد از الزامات گروه اقدام مالی FATF را اجرا کرده‌ایم و اگر عضو این کنوانسیون نشویم، یعنی عملا به هیچ کدام از این الزامات پایبند نبوده‌ایم.

وی افزود: خیلی از کسانی که در سال های تحریم در دور زدن تحریم ها به ما کمک کرده اند، امروز به رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان نظام می‌گویند که اگر ایران عضویت در CFT را نپذیرد، ما نمی‌توانیم حتی یک سنت مبادله ارزی داشته باشیم.

نطق نقوی‌حسینی در مخالفت با لایحه CFT

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست بررسی لایحه CFT در صحن علنی مجلس و در مخالفت با این تصویب این لایحه اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی امروز در آستانه تصمیم مهمی است، تصمیمی است که مربوط به منافع ملی کشور و سرنوشت جمهوری اسلامی است و به آینده این کشور مربوط می‌شود.  

وی با بیان اینکه مجلس باید امروز تصمیم مهمی بگیرد خاطرنشان کرد: همه این بحث‌های روزها و ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که امروز بحث مهمی مطرح است و باید تصمیم مهمی گرفته شود و بحث عضویت در کنوانسیونی است که مقام معظم رهبری مختصات آن را فرموده‌اند.  

نقوی حسینی ضمن اشاره به بیانات رهبر انقلاب پیرامون پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی تصریح کرد: ایشان فرموده‌اند «این کنوانسیون‌ها در اتاق فکر استکبار جهانی پخت و پز و بر ما تحمیل می‌شوند و ما نمی‌دانیم سر و ته این کنوانسیون‌ها دست کیست». اکنون مجلس باید تصمیم بگیرد که عضو چنین کنوانسیونی بشود یا نشود.  

وی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: وزیر امور خارجه و تیم دیپلماسی امروز حضور دارند. من مباحثی را محضرشان عرض می‌کنم و به طور منطقی و آرام مطرح می‌کنم چون بحث ما منافع ملی کشور است و هیچ دعوای جناحی و گروهی نداریم. آروزیمان هم موفقیت دولت است و دوست داریم دولت جمهوری اسلامی موفق شود اما باید به شبهاتی پاسخ داده شود و نباید فریب‌کاری باشد و نباید اتفاقات گذشته تکرار شود.  

وی با بیان اینکه باید منطقی و آرام جلو رفته و بحث‌ها را با هم شفاف کنیم، تصریح کرد: باید بدانیم که از عضویت در این کنوانسیون چه می‌خواهیم و چه مشکلی اکنون وجود دارد که با عضویت در این کنوانسیون حل می‌شود.  

نماینده مردم ورامین در مجلس خطاب به مردم و نمایندگان مجلس اظهار داشت: موسسات مالی و پولی غرب با ما کار نکرده‌اند و کار نمی‌کنند، راه‌های زیادی برای حل این مشکل رفتیم ولی حل نشد. 

نقوی حسینی خطاب به نمایندگان مجلسی که به عنوان موافق تصویب CFT صحبت کردند تصریح کرد: نمایندگانی که در اینجا موافق صحبت کردید؛ مردم را می‌ترسانید. چرا مردم را می‌ترسانید؟ چرا می‌گویید اگر عضو کنوانسیون نشویم پروژه‌های شما در شهرستان‌ها اجرا نمی‌شود و چرا دروغ می‌گویید؟ چرا پشت میکروفن می‌گویید اگر عضو این کنوانسیون نشویم مشکل پولی و مالی ما حل نمی‌شود و کالاهای اساسی وارد کشور نمی‌شود و مردم گرسنه می‌مانند؟ چرا دروغ می‌گویید با مردم روراست باشید.  

وی در همین راستا با بیان اینکه یادتان هست پشت همین میکروفن آقایان گفتند برجام را تصویب کنید تا آب آشامیدنی،   اشتغال جوانان و مشکل مالی و پولی حل می‌شود و همه گرفتاری‌ها به خاطر برجام است؟ اظهار داشت: مگر این مجلس برجام را بیست دقیقه‌ای تصویب نکرد؟ مگر هنوز مورد اتهام ملت ایران نیستید؟  

وی خطاب به نمایندگان مجلس با بیان اینکه شما در ملاقات با مقام معظم رهبری دیدید که ایشان صریح و روشن فرمودند این کنوانسیون‌هایی که در اتاق استکبار جهانی پخت و پز می‌شود و سر و ته‌اش معلوم نیست دست کیست تصویب نکنید، ‌اظهار داشت: مگر این روزها کنوانسیون دیگری در مجلس مطرح است و مگر سخنان رهبری نیاز به تفسیر دارد.  

نماینده مردم ورامین در مجلس افزود: اخطار من به آقای لاریجانی این است که جنابعالی در این سه هفته جلسات متعددی را برای تصویب FATF تشکیل  داده‌اید چرا بعد از بیانات رهبر انقلاب حتی یک جلسه تشکیل نداده‌اید تا بگویید این مطالبه رهبری از مجلس است. ما چه کار کنیم که کنوانسیون‌های پخت و پز شده در اتاق‌های فکر استکبار در مجلس تصویب نشود چرا جلسه تشکیل ندادید؟ چطور روسای کمیسیون‌ها را دعوت کردید و می‌گویند باید FATF تصویب شود؟ چطور فراکسیون‌ها را دعوت کرده و می‌گویید باید FATF تصویب شود چرا حتی یک جلسه تشکیل ندادید و بگویید این مطالبه آقا از نمایندگان ملت است و چگونه باید عملیاتی‌اش کنیم. اخطار من به جنابعالی (رئیس مجلس) اصل ۱۱۰ قانون اساسی است.  

نقوی حسینی در همین راستا افزود: فراکسیون نمایندگان ولایی در جلسه‌ دعوتی آقای لاریجانی شرکت نکرد چون می‌دانست هدفش چیست. ایشان مجددا فراکسیون را دعوت کرد و مجددا جلسه گذاشت تا ما را برای تصویب FATF توجیه کند. چرا یک جلسه برای مطالبه مقام معظم رهبری تشکیل ندادید؟ چرا یک جلسه با روسای کمیسیون‌ها نگذاشتید که بگویید این مطالبه حضرت آقا برای امسال است و بیایید فکری برایش بکنید.  

وی خطاب به جواد ظریف وزیر امور خارجه که در جلسه حاضر بود تصریح کرد: ما برجام را تصویب کردیم، شرط هم گذاشتیم چه دستاوردی برای ملت ایران داشت؟ مشکل پولی و مالی را حل نکرد، ‌ آقای طبیب‌نیا در سال ۹۴، ۴۰ توصیه FATF را پذیرفت و امضا کرد و ما عضو FATF شدیم، ‌ چرا همکاری مالی و پولی نشد؟ مجلس شورای اسلامی سه لایحه دولت را تصویب کرد هم پالرمو، هم لایحه پولشویی و هم لایحه مقابله با تروریسم. چه چیزی در کف دست شما گذاشتند و کدام مشکل‌تان را حل کردند.  

وی با طرح این سوال که آیا مشکل کشورها در همکاری پولی و مالی، FATF و CFT است تصریح کرد: چرا به مردم و نمایندگان دروغ می‌گویید؟ اینکه کشورها از ما نفت نمی‌خرند و حتی کشورهای دوست هم حاضر به خرید نفت ما نیستند مشکل‌شان FATF است؟ چرا با مردم روراست نیستید؟ اگر شما عضو CFT هم بشوید و کنوانسیون را هم بپذیرید مشکل پولی و مالی‌تان حل نمی‌شود.  

وی خطاب به رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور بیا یک خط برای نمایندگان بنویس و در این مجلس تعهد بده که اگر عضو کنوانسیون شدید همه مشکلات پولی و مالی ما حل می‌شود و نظام مالی و پولی دنیا با ما کار می‌کند. در این صورت ما همه رای می‌دهیم.  

نطق فیضی در موافقت با لایحه CFT

محمد فیضی، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در موافقت با تصویب لوایح ۴ گانه FATF در صحن علنی مجلس، طی سخنانی اظهار داشت: چرا برخی نمایندگان دیگران را به دروغگویی متهم می‌کنند و در فضای مجازی با طرح موضوع حق و باطل، موافقان تصویب این قانون را در صف یزیدیان قرار می‌دهند.

وی افزود: پیام مقام معظم رهبری درباره این قانون توسط آقای حجازی به صورت کتبی به آقای لاریجانی رسید و ایشان در جلسه غیرعلنی مجلس متن این نامه را منتشر کردند. پس چرا برخی نمایندگان مجلس را به دروغگویی متهم می‌کنند، مگر سایر کشورها عضو این کنوانسیون نیستند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه نباید کسی به نمایندگان مجلس تهمت و افترا بزند، گفت: همه کشورها قوانین خود را با استانداردهای بین المللی تطبیق می‌دهند. ما اگر این کار را نکنیم در مسائل بانکی با مشکل مواجه می‌شویم. ما نیاز داریم تا قوانینی مطابق با استانداردهای بین‌المللی را تصویب کنیم. ما امروز در شرایط سختی هستیم و نباید شرایط را برای خود سخت‌تر کنیم.

فیضی تأکید کرد: سایر کشورها نیز این استانداردها را رعایت می‌کنند اما برخی می‌خواهند ما خودمان کانال‌های بانکی را مسدود کنیم. بسیاری از کشورها قوانینی مانند FATF را خودشان تصویب کردند. پیوستن به چنین کنوانسیونی یعنی پذیرفتن حداقل استانداردها. بانک‌های جهانی می‌خواهند این استانداردها را رعایت کنیم و در صورت عدم پذیرش آن با محدودیت روبرو می‌شویم.

وی با بیان اینکه ما امروز در مقام انتخاب قرار نداریم، تصریح کرد: مقدمه ایجاد روابط بین‌المللی پیوستن به FATF است و اگر این لوایح ۴ گانه تصویب نشود، شاهد اقدامات تقابلی خواهیم بود. پیامدهای پیوستن به (اف. ای. تی. اف) خوب تشریح نشده و ما نگفته‌ایم که در صورت نپیوستن به این کنوانسیون روابط بانک‌های جهانی با ما قطع خواهد شد و حتی بانکهای روسیه و چین و سوریه نیز نمی‌توانند با ما کار کنند. اگر یک مشتری ایرانی به بانکهای دنیا مراجعه کنند برای افتتاح حساب به مشکل برمی‌خورد و مجبور است راستی آزمایی شود. نپیوستن به این کنوانسیون موجب بسته شدن کانالهای بانکی برای تجار و شرکتهای ما می‌شود و آنها دچار تهدید می‌شوند، حتی رانندگان کامیون‌ها با مشکل مواجه خواهند شد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس ادامه داد: ایران با عدم عضویت در FATF قادر نخواهد بود حق عضویت خود در نهادهای بین‌المللی را بپردازد. ما ضمائم این کنوانسیون را نپذیرفته‌ایم و قرار است تروریسم را خودمان تعریف کنیم. در تعریف ما مبارزه با استعمار کشورهای استکباری مصداق تروریسم نیست. مسائل داوری بین المللی را نپذیرفته‌ایم و در این مورد ملاک ما قوانین کشور خواهد بود. اگر تحت فشار قرار بگیریم، ترتیبات خروج از این کنوانسیون در مجلس پیش بینی شده و اگر شرایط ما را قبول نکنند، عضو این کنوانسیون نمی‌شویم.

فیضی با بیان اینکه نمی‌بایست شرایط کشور را دوقطبی کنیم، گفت: زمانی که جمعی از پاسداران به لبنان رفتند حضرت امام(ره) با این اقدام آنها مخالفت کردند. راه استقلال کشور از طریق تأمین معیشت مردم فراهم می‌شود. FATF برای مبارزه با گروه‌های مقاومت نیست و در خود کشور لبنان هم این گروه‌ها با مشکلی مواجه نشدند، چگونه ایران با پذیرش این استاندارد دچار مشکل می‌شود؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران بیشترین هزینه را در مبارزه با تروریسم داده است و همه این شهدا توسط مدیریت نظامی کشورهایی شهید شده‌اند که خود خالق تروریسم بودند.

ظریف:تضمین نمی‌دهم که با پیوستن به CFT مشکلاتمان حل شود

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح امروز در جلسه علنی مجلس که مربوط به بررسی پیوستن به کنوانسیون CFT بود، گفت: ما توانسته‌ایم همان‌طور که مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان فرمودند با شکست دادن تحریم‌ها، آمریکا را شکست دهیم.

وی‌ ادامه داد: ما بارها با مقاومت مردم و تدبیر آمریکایی‌ها را شکست داده‌ایم، این‌بار هم با درایت، همراهی و همدلی آمریکا را شکست خواهیم داد. تحریم‌های آمریکا علیه مردم بزرگ ایران حتماً شکست خواهد خورد.

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه شکست تحریم‌ها نیازمند همدلی و همراهی همه مردم و نیازمند رعایت مصالح ملی خارج از نگرانی‌های سیاسی است گفت: در دو هفته گذشته انزوای ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد به نمایش گذاشته شد. رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی نتوانست جامعه بین‌المللی را علیه جمهوری اسلامی بسیج کند. رئیس‌جمهور آمریکا با سوءاستفاده از ریاستش بر شورای امنیت که بحمدالله تمام شد نه‌تنها نتوانست شورای امنیت را به ابزاری برای اعمال بر جمهوری اسلامی ایران تبدیل کند، بلکه جلسه شورای امنیت تبدیل به یک جلسه محاکمه سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا شد.

وی اضافه کرد: اینها همه از برکت درایت مردم، مقام معظم رهبری و تصمیم مجلس شورای اسلامی و پیگیری برجام بود.

ظریف در مورد برجام خاطرنشان کرد: برجام توانست سیاست‌های آمریکا را در دنیا منزوی کند، برجام توانست حقانیت مردم ایران را به دنیا نشان دهد، برجام توانست رژیم جنایتکار صهیونیستی و نتانیاهو را در دنیا رسوا کند در حدی که اتهامات نتانیاهو در جلسات مختلف به استهزاء کشیده شد. اینها همه از توفیقات مردم بزرگ ایران و از توفیقات شما نمایندگان مجلس برای رسیدگی به خواست‌های مردم است. 

وزیر امور خارجه اظهار داشت: امروز هم مجلس در برابر یک تصمیم تاریخی قرار گرفته است. ما با برجام توانستیم یک رشته از بهانه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را از آنها بگیریم، اگر برجام به نفع ایران نبود، آمریکا از آن خارج نمی‌شد. اگر برجام به نفع ایران نبود نتانیاهو از روز اول اعلام نمی‌کرد که من یک تنه و تنها در برابر برجام ایستاده‌ام. برجام توفیق این ملت بود. توفیق ملت را تبدیل به ضعف ملت نکنیم. 

وی در مورد لوایح چهارگانه خاطرنشان کرد: لوایحی که در برابر مجلس قرار گرفته و مجلس با درایت آنها را تصویب کرده و امروز هم ان‌شاءالله در برابر وجدان عمومی جامعه بر اساس مصالح ملی تصمیم خواهد گرفت، لوایحی است که بهانه‌های بعدی را از آمریکا می‌گیرد و لوایحی است که تاکنون آمریکا به همین بهانه‌ها مانع معاملات ما شده است. نکاتی است که به خاطر اینها و به همین بهانه‌ها آمریکایی‌ها توانستند فشار بیاورند و اجازه معاملات مالی را ندهند. 

ظریف افزود: از قول من برخی دوستان مطلبی را مطرح کردند، نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلاتمان حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.

تصویب لایحه در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی اظهارات مخالفان و موافقان لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT، این لایحه را به تصویب رساندند.

نمایندگان با ۱۴۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۶ نماینده حاضر در صحن به عضویت ایران در این کنوانسیون رای مثبت دادند.