شناسهٔ خبر: 150199 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

هامون گرفتار بی تدبیری سازمان محیط زیست

دهمرده عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، گفت: ریزگردها دراستان سیستان به دلیل خشکی هامون ۶۰ تا ۷۰ درصد حد مجاز است.

به گزارش «نماینده» حبیب الله دهمرده، با اشاره به اظهارات فرماندار زابل مبنی براینکه وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو و سازمان محیط زیست به تعهدات خود درمقابل هامون عمل نکردند، گفت: دریاچه هامون درحال حاضر به طور صد درصد خشک است، متاسفانه تدبیری هم برای تامین حقابه هامون اندیشیده نشده است؛ درگذشته این دریاچه کمک بسیاری به کاهش مشکلات ناشی از وزش بادهای ۱۲۰ روزه داشت، اما پس از خشک شدن خود به کانونی برای تولید ریزگردها تبدیل شده است.

هامون به کانون تولید ریزگرد تبدیل شده است

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه متاسفانه هامون درطی یکسال گذشته به کانون تولید ریزگرد تبدیل شده است، افزود: مردم منطقه زابل درگذشته از شرایط مناسب هامون درتامین نیازهای روزانه خود استفاده می کردند، ضمن اینکه هامون به دلیل استقرار درشمال استان سیستان و بلوچستان درهنگام وزش باد سبب ایجاد یک نسیم خنکی بوده که درکاهش دمای بسیار طاقت فرسای این منطقه هم تاثیرات قابل قبولی داشته است؛ اما درحال حاضر این دریاچه به دلیل خشکی کامل سبب افزایش مشکلاتی برای مردم شده است.

مسئولان از راهکارهای جدید دردنیا برای احیاء هامون استفاده کنند

دهمرده با انتقاد از بی برنامگی وزارت جهاد کشاورزی و نیرو در حل مشکلات هامون، تصریح کرد: میزان ریزگردها در استان سیستان به دلیل خشکی هامون ۶۰ تا ۷۰ درصد حد مجاز است، متاسفانه هیچ کدام از دستگاه ها به ویژه سازمان محیط زیست و وزارت نیرو به وظایف خود ازجمله مالچ پاشی در احیاء دریاچه هامون  تاکنون عمل نمی کنند؛ ضمن اینکه تمامی برنامه های دستگاه ها تاکنون درحد حرف و برگزاری جلسات باقی مانده است، البته راهکارهای جدیدی برای این مشکل در دنیا وجود دارد که استفاده از این راهکارها نیز درهیچ مقطعی مد نظر مسئولان نبوده است.

ضرورت ورود ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب به هامون

این نماینده مردم درمجلس دهم، با بیان اینکه دریاچه هامون به حال خود رها شده و شرایط منطقه روز به روز نسبت به گذشته خطرناک تر می شود، گفت: سازمان محیط زیست، منابع طبیعی و سایر دستگاه ها در احیاء دریاچه ها دارای وظایفی هستند که باید به آن عمل کنند، به عنوان مثال حقابه مورد نیاز برای هامون نه از داخل و از از سوی افغانستان تاکنون تامین نشده است. متاسفانه بر سر میزان حقابه هم اختلاف های بسیاری میان دستگاه ها وجود دارد؛ اما به طورطبیعی باید ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب از داخل کشور به هامون منتقل شود، لذا ورود حتی مقداری جزیی آب به هامون و رشد نیزار می تواند به کاهش ریزگردها کمک کرد.

لزوم تدوین برنامه مدون برای احیاء هامون

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، با اشاره به اینکه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت همانند دریاچه ارومیه باید برای احیاء دریاچه هامون اتخاذ شود، افزود: اما برنامه مدونی برای حل مشکلات زیست محیطی درهیچ بخشی وجود ندارد. /