شناسهٔ خبر: 149973 - سرویس پارلمان شهری
منبع: خانه ملت

تجری:قانون انتخابات شوراها یکی از سست‌ترین قانون‌های نظارتی و انتخاباتی را داراست

تجری نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: یک نهاد فرا قوه‌ای مانند شورای نگهبان باید مسئولیت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را بپذیرد یا یک کمیته‌ای متشکل از سه قوه برای نظارت و برگزاری این انتخابات تشکیل شود.

به گزارش «نماینده»، فرهاد تجری در واکنش به برخی خبرها درباره فساد مالی و اخلاقی در تعدادی از شوراهای شهر کشور، گفت: در همان زمان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها اعلام کردیم که قانون این انتخابات یکی از سست‌ترین و بی‌پایه‌ترین قانون‌های نظارتی و انتخاباتی در کشور است لذا با این فرایند خیلی نمی‌تواند انتخابات سالم، موثر و مثبتی باشد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در مجلس تصریح کرد: به دلیل آنکه نظارت‌های آنی و فوری بدون منابع تحقیقی ثابت و مطمئن با عنوان هیئت ناظر بر انتخابات شوراها تشکیل می‎شوند و دسترسی این گروه به اطلاعات و امکانات ضعیف است و اخبار و اطلاعات واصله به این هیئت درباره برخی نامزدهای انتخابات شوراها به صورت معکوس می‌رسد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر نفوذ جریانات و افراد بر نمایندگان مجلس که خود به عنوان فردی ذی‌مدخل و ذی‌نفع در موضوع انتخابات شوراها به دلیل چینش سیاسی محسوب می‌شوند و در این انتخابات نقش ناظر را ایفا می‌کنند هم تاثیرگذار است و به نوعی می‌توان گفت که رفتارها و برخوردها در روند انتخابات شوراها سلیقه‌ای صورت می‌گیرد.

تجری تاکید کرد: قاعدتا خروجی و تایید نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها خیلی نمی‌تواند مناسب باشد و اکنون شاهدیم که به دلیل همین مسایل مشکلاتی با عنوان مباحث فساد اخلاقی و مالی در تعدادی از شوراها بوقوع پیوسته است.

نهاد فرا قوه‌ای مانند شورای نگهبان باید مسئولیت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را بپذیرد

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی افزود: ساز و کار مستقل و محکمی برای انتخابات شوراها وجود ندارد در صورتی که شورای نگهبان از هم اکنون در حال بررسی شناسنامه و سوابق و رویکردهای افراد برای انتخابات بعدی مجلس است.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در مجلس با اشاره به اقدامات مجلس برای انتخابات بعدی شوراها گفت: قانون نحوه رد یا تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی باید به دلیل آسیب‌پذیر بودن تغییر کند لذا از همان زمان انتخابات شوراها خواستیم تا نظارت براین انتخابات از مجلس شورای اسلامی گرفته شود و نباید نمایندگان راسا وارد این موضوع شوند.

وی اظهار کرد: در انتخابات شوراها خدای ناکرده نمایندگان به صورت شخصی در تایید یا رد صلاحیت‌ها اعمال نظر می‌کنند یا امکان دارد نماینده‌ای آنقدر بمباران اطلاعاتی درست یا غلط نسبت به شخصی بشود که ناخواسته تصمیمی بگیرد و از سوی دیگر نحوه استعلامات و عملکرد دستگاه‌های نظارتی در این میان هم تاثیرگذار است.

تجری گفت: یک نهاد فرا قوه‌ای مانند شورای نگهبان باید مسئولیت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را بپذیرد یا یک کمیته‌ای متشکل از سه قوه برای نظارت و برگزاری این انتخابات تشکیل شود.

شایان ذکر است؛ طی هفته گذشته خبری درباره بازداشت5 عضو شورای شهر به دلیل اتهامات فساد مالی و اخلاقی منتشر شد، امروز هم رسانه‌ها از اعتراض و تخته‌ کردن در شورای شهر بروجرد به دلیل بی کفایتی اعضای این شورا خبر دادند.

همچنین سامانی سخنگوی وزارت کشور اعلام کرده است؛ ۸ شورا منحل و عضویت ۲۸۳ عضو شورای شهر سلب شده است. همچنین موضوع پرونده اعضای شورای شهر بابل هم جزو وظایف شورایی نبوده و رسیدگی به این پرونده باید در قوه قضاییه انجام شود.