شناسهٔ خبر: 149943 - سرویس اقتصاد
منبع: خانه ملت

ارائه ارز مسافرتی در ۸ شعبه برای رصد است

بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید محدود کردن ارز مسافرتی در ۸ شعبه بانک مرکزی برای کنترل تخصیص ارز است.

به گزارش «نماینده» محمود بهمنی، با اشاره به ارائه ارز مسافرتی در ۸ شعبه بانک ملی  اظهارداشت: مجوز خاص برای اینکه برخی شعب بانک ملی ارز مسافرتی را با نرخی کمتر از بازار ارائه دهند صادر شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک مرکزی می تواند این مجوز را به همه بانک ها بدهند، ادامه داد: بانک مرکزی ارز مسافرتی را در شرح وظایف برخی شعب بانک ملی تعریف کرده است که کنترل بر میزان از مسافرتی بهتر باشد.

نمایندهمردم ساوجبلاغ و طالقان در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: اکنون مشخص می شود چه میزان ارز برای مسافرت در خواست می شود واین درخواست از سوی چه تعدادی انجام می شود.

ارز مسافرتی درخواست کننده زیادی ندارد

وی در این باره که تعداد شعب پاسخگویی نیاز مسافران نیست، توضیح داد: ارز مسافرتی درخواست کننده زیادی ندارد که به همه بانک ها چنین وظیفه ای داده شود این روش مناسب است که تعدادی از شعب ارزی محدود به ارائه ارز مسافرتی باشند.

باید ارز مسافرتی در شهرستان ارائه شود

این نماینده مجلس در این باره که فقط در تهران شعبی برای ارائه ارز مسافرتی معرفی شده است، گفت: حتما باید در شهرستان ها شعب مرکزی و ارزی برای ارز مسافرتی تعیین شود، اینگونه نیست که برای ارز مسافرتی از شهرستان به تهران بیایند.

ارز مسافرتی به سفر تفریحی داده نشود

بهمنی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه ارائه محدود ارز مسافرتی در شعب بانک ملی اقدام مناسبی است، بیان داشت: بااین روش می توان به خوبی بر میزان تخصیص ارز مسافرتی نظارت داشت با این حال اعتقاد دارم که دراین زمینه باید پایش صورت گیرد و به هر کسی ارز داده نشود.

بانک مرکزی ارز مسافرتی را در شرح وظایف برخی شعب بانک ملی تعریف کرده است که کنترل بر میزان از مسافرتی بهتر باشد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه باید به سفرهای ضروری و دانشجوی ارز داده شود، گفت: در شرایطی که نرخ ارز مسافرتی ۲ هزار تومان کمتر از قیمت ارز در بازار آزاد است نباید به هر فردی که قصد تفریح دارد ارز داده شود.

وی افزود: معنا ندارد به سفرهای تفریحی و توریستی ارز داده شود  این ارز برای همه ملت است و درست نیست سهم مردم به تفریح عده ای خاص تخصیص یابد.

ایجاد روش الکترونیکی زمان بر است

عضو فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد در مجلس، عنوان کرد: بهترین روش برای ارائه ارز مسافرتی آن است که سیستمی شود تا ارتباط مردم با کارمندان به حداقل برسد و از دردسر صف ها در مقابل بانک ها و باجه ها کاسته شود اما تا آن زمان روش کنونی مکانیزم مناسبی است.

بهمنی تاکید کرد: ایجاد سیستم الکترونیکی برای ارائه ارز مسافرتی زمان بر است و تا فراهم شدن زیر ساخت های این روش باید ارز در بانک های محدود به مسافران داده شود.

صرافی ها از حذف ارز مسافرتی لطمه نمی خورند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کنار گذاشته شدن صرافی ها ازارائه ارز مسافرتی بیات داشت: درخواست ارز مسافرتی و دانشجویی قابل توجه نیست و صرافی ها درآمد و کارمزد کمی ازاین ارز به دست می آوردند بنابراین حذف صرافی ها از ارز مسافرتی لطمه ای به آن ها وارد نمی کند.