شناسهٔ خبر: 149915 - سرویس فرهنگ
منبع: فرهنگستان زبان و ادب فارسی

پیام تسلیت «حداد عادل» به‌مناسبت درگذشت پروفسور لازار

حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با صدور پیامی درگذشت پروفسور ژیلبر لازار، ایران‌شناس و زبان‌شناس فرانسوی را تسلیت گفت.

به گزارش «نماینده»، پروفسور ژیلبر لازار، ایران‌شناس و زبان‌شناس فرانسوی در سن ۹۸ سالگی درگذشت؛ به همین مناسبت دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پیامی درگذشت وی را تسلیت گفت.

متن پیام بدین شرح است:

بسمه‌تعالی
درگذشت ایران‌شناس بزرگ و زبان‌شناس و فارسی‌دان برجسته، پروفسور ژیلبر لازار (۱۹۲۰-۲۰۱۸)، موجب تأسف عمیق شد. با فقدان ایشان، جامعۀ علمی و فرهنگی ایران‌ یکی از دوستداران صادق و دانشمند خود را از دست داد. این استاد فرهیخته نزدیک به هفتاد سال از زندگی پربار علمی خود را صرف تدریس و پژوهش‌های بسیار عمیق و تأثیرگذار در حوزۀ زبان فارسی نمود و میراث علمی ارزشمندی را برای علاقه‌مندان و استادان زبان‌شناس، و استادان زبان و ادب فارسی بر جای گذاشت.

پروفسور لازار در حوزه‌های مختلف زبانی و ادبی تحقیقات گسترده‌ای را به انجام رسانده است. پژوهش‌های او در زمینه‌هایی چون گویش‌های ایرانی، دستور زبان فارسی، شعر در زبان‌های ایرانی، و تألیف کتاب‌های ارزشمندی در موضوع زبان قدیم‌ترین آثار نثر فارسی و شکل‌گیری زبان فارسی است. فرهنگستان زبان و ادب فارسی به پاس خدمات علمی و پژوهشی آن استاد گران‌مایه در جلسۀ چهارصد و پنجاه و چهار شورای فرهنگستان، به تاریخ ۹۵/۱۰/۲۰ ایشان را به‌عنوان عضو افتخاری خود برگزید.

این‌جانب، به نمایندگی از فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی، فقدان آن استاد گران‌قدر و پژوهشگر سخت‌کوش را به ایران‌شناسان و استادان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی و زبان‌شناسی تسلیت می‌گویم.

غلامعلی حداد عادل
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی
و بنیاد سعدی