شناسهٔ خبر: 149483 - سرویس سیاست
منبع: فارس

شورای نگهبان در انتخابات ۸۸ و۹۶ رفتار واحدی داشت

کدخدایی/2 سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر بخواهیم تا الان کارنامه ای از شورای نگهبان را ارائه کنیم کارنامه قابل قبولی است. ما در انتخابات ۸۸ و۹۶ یک رفتار واحدی داشتیم و این پاسداری از رای مردم است و هیچ تفاوتی نمی کند.

به گزارش «نماینده»، عباسعلی کدخدایی در جمع اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: مردم مسلمان و تحت ستم به رهبری حضرت امام خمینی(ره) انقلابی را ایجاد کردند و رقم زدند که هیچ کجای دنیا نمونه و مثل آن را نداشتیم. انقلابی که در بنیان و اساس متفاوت بود از آنچه که ما در جاهای دیگر مشاهده کردیم.

کدخدایی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام (ره) تحول اساسی و بنیادینی در جامعه ایران بود و صرفا برای یک تغییر یک نظام سیاسی ساده یا جایگزینی مقامات سیاسی با افراد جدید نبود.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ این همت و پشتیبانی مردم ما از رهبری خودشان، رهبری حضرت امام که توانست انقلاب را به پیروزی برساند و یک تحول ژرف و عمیقی را در جامعه ی ایرانی ایجاد کند، برای خیلی ها در دنیا غیرقابل باور بود.

کدخدایی افزود: دو ویژگی مهم ما می‌توانیم در حوزه انقلاب اسلامی در نظر بگیریم. یکی از آنها بحث هدف‌گذاری اجرای احکام اسلامی بود که جامعه ایران، مردم مسلمان به شدت از این مسئله رنج می بردند.

وی تغییر و تحول در روش زندگی و در منش و سیاق سیاسی و اجتماعی  را دومین ویژگی مهم انقلاب اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: در سبک زندگی هم در حوزه ی فرهنگی و دینی و هم اقتصادی و هم فرهنگی تحول ایجاد شده است.

کدخدایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری، همواره مورد هجمه بوده است و این برکسی پوشیده نیست. الان می بینید که افرادی مثل جان بولتون و یا افراد دیگری در هیأت حاکم آمریکا، علنی اعلام می کنند که ما باید برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران اقدام کنیم.

کدخدایی تصریح کرد: از همان ابتدای انقلاب، از طریق حملات و درگیری های نظامی تلاش داشتند نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را ساقط کنند. جنگ را تحمیلی مصداق بارز این مطلب بود. چه در زمانی که  در حوزه های فرهنگی وارد شدند و چه حوزه های امنیتی و سیاسی و چه الان که جنگ اقتصادی را علیه نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز کردند.

وی ادامه داد: دشمن از کار ننشسته است؛ بلکه  محور و ابزار را تغییر داده ولی هیچ گاه کناره گیری نکرده و همیشه براین دشمنی پافشاری کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: در تمامی مقاطع با تدابیر مقام معظم رهبری و پشتیبانی مردم، چه در دوره جنگ تحمیلی و چه پس از آن دشمن نتوانسته ضربه محکمی را به نظام وارد کند. اگرچه خدشه هایی وارد کرده و خسارت هایی را دیدیم؛ اما باید بتوانیم از اینها عبور کنیم.

وی با اشاره به جنگ اقتصادی، افزود: اگربخواهیم در حوزه اقتصادی مثل حوزه های نظامی و سیاسی پیروزی بدست بیاوریم اول باید شناختی از این  تغییرات  واین هجمه ها داشته باشیم. باید بدانیم که تهدیدها چیست و بعد از آن راهکار برخورد با آنها را پیدا کنیم.

کدخدایی اضافه کرد: شما به عنوان دانشجویی که همیشه قشر جامعه پیشرو بوده اید، باید بدانید که هجمه ها و تهدیدات چیست، از چه طرف هست و بعد از آن نحوه برخورد آنها را بدانیم. باید نقاط ضعف خودمان را در هر زمینه بشناسیم و تلاش کنیم که برطرف کنیم و اگر نمی دانیم سوال کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به لزوم جوان‌گرایی، ادامه داد: اگر قرار هست در حوزه جوان گرایی ورود پیدا کنیم باید جوانان این تهدیدات و مشکلات را به خوبی بشناسند وتحلیل داشته باشند.

کدخدایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان به عنوان نهادی در جمهوری اسلامی ایران اگرچه جدید است ولی حاصل تجربه بشری است.

وی افزود: اگر بخواهیم تا الان کارنامه ای از شورای نگهبان را ارائه کنیم کارنامه قابل قبولی است. ما در انتخابات ۸۸ و ۹۶ یک رفتار واحدی داشتیم و این پاسداری از رای مردم است و هیچ تفاوتی نمی کند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبیعتا هر نهادی که مرکب از انسان هاست اشتباهات انسانی هم درآن است، نمی خواهیم خودمان را تبرئه کنیم و بگوییم هیچ مشکلی در کار نبوده است؛ اما در مجموع باید ارزیابی کرد.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان یکی از نهادهایی بود که با تدبیر امام و با استفاده از تجربه بشری و مبتنی بر مواضع دینی و قانونی شکل گرفته و تا الان ادامه حیات داده است و تا زمانی که در قانون اساسی باشد در وظایف سه گانه   خودش را که نظارت تقدیمی، سیاسی و تفسیری هست حرکت خواهد کرد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که راهکار استمرار حرکت در نظام جمهوری اسلامی ایران چیست، گفت: تبعیت از رهبری واحد یکی از این راه‌هاست. کشورهای منطقه می‌بینیم که فقدان رهبری واحد، مشکلاتی را ایجاد کرده که الحمداالله ما از این نعمت رهبری و پیروی از رهبری از دوران حضرت امام تا به امروز برخورداریم. پیروی از رهبر از ابتدای انقلاب برای ما راهگشا بوده است.

کدخدایی اضافه کرد: حفظ بصیرت و روحیه انقلابی دومین راه ما برای تداوم مسیر انقلاب است. اگر بخواهیم در مسیر صحیح حرکت کنیم، باید دشمن را بشناسیم و ایده هایش را بدانیم. توجه به این دو مسئله، مستلزم آگاهی و بصیرت است. رهبری حفظ روحیه انقلابی را در سال های اخیر مخصوصا برای مسئولین مورد تاکید قرار داده‌اند.

وی خودسازی را سومین راه تداوم حرکت انقلاب مطرح کرد و به دانشجویان یادآور شد: خودسازی را در دوران دانشجویی فراموش نکنید. اگر انسان بخواهد برای آینده خود ره‌توشه داشته باشد، فرصت زیاد و توان جسمانی مناسبی در هنگام جوانی دارد. اگر این سه محور یاد شده را درنظر داشته باشید، می توانید جامعه ی پویا، با نشاط، جوان گرا و انقلابی را داشته باشیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره موضع شورای نگهبان در مورد سپنتا نیکنام، گفت: شورای نگهبان هیچ ورودی به قضیه سپنتا نداشت. تبصره ماده ۲۶ قانون تشکیلات شوراهای اسلامی شهر و روستا از سوی برخی ها مورد ادعاهای خلاف واقع شد.

وی ادامه داد: نظر اعضای شورای نگهبان این بود که در جایی که اکثریت مسلمان هستند، ورود اقلیت ها خلاف شرع است. به این معنی که در جایی که اکثریت از اقلیت ها باشند هیچ اشکالی ندارد. البته این فقط نظر آقایان فقها نسبت به تبصره ای از ماده قانون تشکیلات شورای اسلامی شهر و روستا بود و هیچ ورود دیگری نداشتند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در این زمینه باید هیئت های نظارت مجلس ورود می‌کردند. ما قطعا دخالت نمی کنیم چرا که شورای نگهبان در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا اصلا طبق اصل ۹۹ هیچ گونه دخالتی ندارد، و مجلس این مسئولیت را دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره جوانگرایی در شورای نگهبان، اظهار کرد: شورای نگهبان جای جوانگرایی نیست. جوانگرایی معمولا در حوزه های اجرایی لحاظ می شود. شما نهادهای مشورتی و نهادهای تخصصی را ملاحظه کنید، مثل شورای قانون اساسی فرانسه که روسای جمهور فرانسه در بازنشستگی به عضویت آنجا در می آیند و جایی است که نیازمند تجربه است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: حدود ۱۰ سال است، جمعی از دوستان جوان مان را در مرکز تحقیقات گرد هم آوردیم که به عنوان بازوی مشورتی شورای نگهبان فعال هستند. می توانیم بگویم در کنار جمع ۱۲ نفره خود، جمعی ۵۰ نفره را از جوانان که امیدهای آینده در حوزه حقوق عمومی هستند داریم.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان دیگر درخصوص برجام گفت: بنده در زمان تصویب برجام عضو شورای نگهبان نبودم. البته آن زمان مصاحبه ای کردم و شورای نگهبان را مورد نقد قرار دادم که چرا در برجام دقت بیشتری نکردند.

کدخدایی درباره شفافیت آرا در مجلس گفت: شفافیت آرا بسیارخوب است، ما هم استقبال می کنیم. حتی من زمانی در مورد شورای نگهبان عرض کردم که اگر برخی معاذیه ها اجازه می داد و منع قانونی نبود، در شورای نگهبان نیز اینکار را انجام دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فعلی فرزندانش و کمپین فرزندت کجاست، گفت: نقد من این است که اگر فرزند مسئولی، شایستگی های لازم را داشت و بدون هیچ رانتی خواست مشغول به کار شود، اشکال دارد؟

وی گفت: ما فردی را داریم که فررزند یا برادرش شایستگی هایی دارد آیا گناه شرعی است که مشغول به کارشود. البته در رابطه با فرزندان خودم باید بگویم که دخترم فارغ التحصیل دانشگاه است، یکی از پسرانم هم‌اکنون مشغول خدمت سربازی است و پسر دومم هم مقطع دبیرستان مشغول به تحصیل است.