شناسهٔ خبر: 149241 - سرویس مجلس
منبع: ایسنا

لاریجانی در صحن مجلس:

آمریکا با کارنامه سیاه ۲۸مرداد قصد سلطه اقتصادی بر ایران را دارد

لاریجانی/2 رییس مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن واقعه کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ گفت که آمریکا امروزهم با کارنامه سیاه ۲۸ مرداد، در زمینه دفاعی و هسته‌ای ما با تحریم‌های خود قصد سلطه اقتصادی دارد.

به گزارش«نماینده»، علی لاریجانی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) پایه‌گذار مدرسه فقهی تشیع اظهار داشت: امام باقر(ع) در سن ۵۸ سالگی و در سال ۱۱۴ هجری به دست ابراهیم بن ولید بن ملک مسموم و به شهادت رسید. به جرات می‌توان گفت در میان امامان شیعه پس از امیرمومنان سند بیشتر روایات به امام باقر (ع) و امام صادق (ع) منتهی می‌شود. فراوانی روایات امام در زمینه فقه، اعتقادات و علوم دیگر اسلامی سبب شد تا محدثان اهل سنت از آن حضرت نقل حدیث کنند که یکی از معروف‌ترین آنها ابوحنیفه است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امام به عنوان احیاگر سنت فکری – اسلامی در مناظرات خود با دیگران می‌کوشید تا نظریه‌های فقهی اهل بیت (ع) را اشاعه دهد و امروز میراث گرانقدر تفکر اسلامی مدیون آن مجاهدت علمی و سیاسی است که امام باقر (ع) و امام صادق (ع) پایه‌گذاری کردند.

لاریجانی در بخش دیگر از سخنان خود بیان کرد: سالروز ورود آزادگان سرافراز را به میهن اسلامی قدر می‌نهیم. استقامت و پایداری آنها که باعث عزت ایرانیان گردید فراموش‌ناشدنی است و نشانگر نظام تربیتی مکتب امامت است که تحمل سختی‌های اسارت در راه هدف را جزئی از سلوک سیاسی نجات‌بخش بشریت از سلطه قدرت‌های زورگو و فرهنگ‌های شرک‌آلود می‌داند و در دنیای افسون زده امروز راهی را برای مبارزه با مکر زمانه پیش روی ما می‌گذارد که جز مجاهدت نیست.

وی با اشاره به واقعه کودتای ۲۸ مرداد عنوان کرد: یکی از مظاهر مکر زمانه واقعه دردناک کودتای ۲۸ مرداد است که آمریکا و انگلیس تدارک دیدند و با طراحی دقیق دولت ملی مصدق را سرنگون کرده و ایران را چند دهه در سلطه دیکتاتوری وابسته به خود قرار دادند.

وی افزود: نکته عجیب این است وقتی این اقدام غیرانسانی را انجام دادند با سروصدای زیاد موضوع مبارزه با مارکسیسم را علم کردند. با این ادعا که مصدق با توده‌ای‌ها قصد وابستگی ایران به شوروی را داشته است. در حالی که توده‌ای‌ها در این ماجراها کارنامه منفی از خود نشان دادند. در کودتای ۲۸ مرداد طراحی مکارانه‌ای صورت گرفت که اختلاف مصدق با آیت‌الله کاشانی زمینه‌ساز انفعال ملت شد.

لاریجانی تصریح کرد: عدم حضور مردم در صحنه و مهم‌تر از آن به تعطیلی کشاندن مجلس شورای اسلامی توسط دوستان مصدق و انحلال مجلس فضا را برای کودتا و بازیگری آمریکا و انگلیس فراهم کرد. در خلال اشتباهاتی که از طرف دولت وقت انجام شد و اختلافاتی که در آن شرایط به هیچ وجه به مصلحت نبود، دخالت آمریکا و انگلیس صورت گرفت. موضوعی که بسیار پندآموز است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته مهم‌تر تبلیغات دروغین تسلط جهانی بود که چنین اقدامی جهت جلوگیری از نفوذ شوروی در ایران انجام گرفته است. حال آنکه اسناد و مدارک و سیر تحولات نشان می‌دهد که مساله‌ی اصلی نفت بود. بعد از ملی شدن صنعت نفت در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۳۰ و بعد از آنکه انگلستان در خردادماه سال ۱۳۳۰ به دیوان لاهه شکایت کرد و عدم توفیق آنها و بعد میانجیگری ترومن و حضور مصدق در سازمان ملل عملا نفت به کنترل ملت ایران درآمد.

**کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر باید در مجلس بررسی شود

مهر گزارش داد، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در پاسخ به تذکر برخی نمایندگان از جمله صدیف بدری نماینده مردم اردبیل درباره شبهات پیش آمده نسبت به رژیم حقوقی دریای خزر و تصمیمات اتخاذ شده در نشست آکسائو اظهار داشت: در رابطه با مساله دریای خزر غوغایی که مطرح می کنند، یک بحث است اما تا جایی که من اطلاع دارم، اجلاس اخیر مربوط به تعیین حدود نبوده بلکه راجع به مباحثی مانند شرایط نظامی و زیست محیطی خزر بوده است.

وی تاکید کرد: اصل مراحل قانونی کار باید به مجلس بیاید و مراحل قانونی آن طی شود، چرا که اکنون یک موافقتنامه است و امضای وزرای خارجه نیز به صورت اولیه انجام شده است.

رئیس مجلس افزود: باید در مجلس در خصوص این کنوانسیون بحث شود و آن موقع بحث‌های لازم را مطرح خواهیم کرد.