شناسهٔ خبر: 149206 - سرویس اقتصاد
منبع: فارس

نامه قالیباف می‌تواند نسخه راهگشایی در حوزه نقدینگی و ارز باشد

فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس با بیان اینکه نامه قالیباف می‌تواند نسخه راهگشایی در حوزه نقدینگی و ارز باشد، گفت: قالیباف در این نامه رویکردها و راهکارهای مدیریت حوزه نقدینگی و ارز را -به عنوان بحرانی‌ترین نقاط فعلی اقتصاد ایران،- با لحاظ شرایط تحریم ارائه کرده است.

به گزارش«نماینده»، حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه محمدباقر قالیباف به مسئولان ارشد نظام و محتوای آن، اظهار داشت: گویا نامه محرمانه آقای قالیباف درباره اوضاع اقتصادی و راهکارهای پیشنهادی وی به اعضای شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه و برخی مسئولان مرتبط ارسال شده است و بنده هم به دلیل مسئولیت کمیسیون ویژه نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی، این نامه یازده صفحه‌ای را دریافت کردم.

وی با اشاره به طبقه‌بندی داشتن نامه، از افشای جزییات آن خودداری کرد، اما به بخش‌هایی از این نامه اشاره کرد و گفت: در این نامه که بنا به گفته آقای قالیباف در مشورت با تعداد زیادی از کارشناسان و صاحبان تجربه در حوزه‌های مختلف اقتصادی تهیه شده است، وی رویکردها و راهکارهای مدیریت حوزه نقدینگی و ارز را -به عنوان بحرانی‌ترین نقاط فعلی اقتصاد ایران،- با لحاظ شرایط تحریم ارائه کرده است، عمده تمرکز قالیباف در این نامه، تفکیک سپرده‌گذاران کلان و خُرد است و بخش عمده‌ای از راهکارهای وی در جهت هدایت نقدینگی از بخش راکد و غیرمولد اقتصاد ایران به بخش واقعی اقتصاد از طریق برقراری انضباط مالی بانک‌هاست و گام‌های روشنی برای تحقق آن پیشنهاد شده است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس تصریح کرد: مهار بمب نقدینگی محور اول نامه است و در ذیل آن تصریح شده ریشه حملات سوداگرانه به بازارهای مخلتف، رها شدن بخشی از نقدینگی سرگردان در اقتصاد ایران است و تا نقدینگی مهار و هدایت نشود،‌ سایر اقدامات اصلاحی کم‌اثر خواهد بود، مهار نقدینگی نیز چاره‌ای جز اصلاح نظام بانکی مخرب و نگاه و رفتار دولت با آن ندارد، همچنین اگر راهکارهای مناسب برای مهار نقدینگی پیش‌بینی نشود، اثرات مخرب این موضوع – بر اقتصاد، امنیت و سیاست کشور - بیش از محدود شدن تبادلات بانکی، نقل و انتقالات کالا یا فروش نفت در دوران تحریم خواهد بود. در این نامه مدیریت نقدینگی در سه محور مورد بحث قرار گرفته و در هر بخش به صورت اجرایی، راهکارهایی پیشنهاد شده است. محور مهم و قابل توجه این راهکارها، هدایت نقدینگی سرگردان به فضای تولید (در بخش‌های مختلف) و توجه به حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در شرایط کنونی و پیش‌روست که هزینه‌های تولید و قیمت کالاها بالا رفته است.

فولادگر ارزیابی دقیق خود از راهکارهای ارائه شده در نامه قالیباف را به زمانی دیگر موکول کرد و گفت: آقای قالیباف به دلیل اینکه مسئولیت اجرایی مستقیم داشته و شناخت خوبی از حوزه اقتصادی کشور دارد، آسیب‌شناسی دقیقی از حوزه نقدینگی و ارز ارائه کرده و مواردی که تحت عنوان راهکار عملیاتی در نامه مطرح شده، واقعاً می‌تواند به دولت در اصلاح اقتصاد کمک کند.

وی در پایان درباره محور دوم نامه یعنی مدیریت حوزه ارز گفت: بخش دیگر نامه به موضوع مدیریت تخصیص، کشف نرخ و تأمین ارز و امکان پوشش ریسک نرخ ارز و سرمایه‌گذاری ارز پایه اختصاص یافته است. آقای قالیباف معتقد است، در شرایط کنونی نرخ‌هایی که به عنوان قیمت ارز اعلام می‌شود، حاصل مبادله غیررسمی حجم اندکی از ظرفیت عرضه ارز در کشور است. با ایجاد بازار شفاف در این حوزه، می‌توان به اهداف اساسی تخصیص، کشف نرخ و سرمایه‌گذاری و پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز برای فعالان اقتصادی کمک شایانی نمود. قالیباف در این بخش از نامه ایرادات سامانه نیما را فهرست کرده و مدل پیشنهادی خود را برای ایجاد بازار شفاف و رقابتی در حوزه بازار سرمایه ارائه داده و الزامات و جزئیات این مدل پیشنهادی را بیان کرده است. همچنین در انتهای نامه نکات مهمی در زمینه راه‌های تأمین ارز در شرایط تحریم را مطرح کرده است.