شناسهٔ خبر: 149176 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

نباید اجازه دلزده شدن نخبگان را داد

سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است باید با ارائه مشوق‌ها، امکانات و ایجاد فضای مناسب زمینه حضور پایدار ۱۱۰۰ نخبه بازگشتی به کشور فراهم شود.

به گزارش «نماینده» طیبه سیاوشی شاه عنایتی با ابراز خرسندی از بازگشت ۱۱۰۰ نخبه به کشور طی ۲ سال و نیم گذشته، گفت: این نخبگان ایرانی از برترین دانشگاه‌ها و کشورهای دنیا جذب شده و به کشور بازگشته‌اند بنابراین باید فرصت‌ها و امکانات لازم در اختیار آنها قرار گیرد تا حضور و اقامت‌شان در کشور پایدار باشد.

بسترهای لازم برای حضور دائم نخبگان در کشور فراهم شود

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بسترهای لازم برای حضور دائم نخبگان در کشور باید فراهم شود، افزود: می‌توان از طریق بخش خصوصی و نه دولت و ارائه مشوق هایی زمینه بازگشت نخبگان را بیش از پیش فراهم کرد.

در شرایط فعلی امکان بازگشت نخبگان به کشور بسیار دشوار است

وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی امکان بازگشت نخبگان به کشور بسیار دشوار است، تصریح کرد: ارائه امکانات و ایجاد فضای مناسب در کشور برای فعالیت ۱۱۰۰ نخبه‌ای که به کشور بازگشته‌اند فرصتی مناسب برای بازگشت سایر نخبگان است و اگر فرصت‌سوزی شود امکان بازگشت آنها به کشور کاری بسیار دشوار خواهد بود.

راه‌اندازی استارتاپ‌ها راهکاری موثر برای بازگشت نخبگان

این نماینده مردم در مجلس دهم، فضای مجازی و راه اندازی استارتاپ‌ها را در ایجاد انگیزه برای بازگشت نخبگان به کشور موثر دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها علاوه بر فراهم آوردن زمینه حضور بازگشت نخبگان  به سرعت می‌توانند بازگشت سرمایه و سودآوری را داشته باشند البته به شرطی که زیرساخت‌های لازم فراهم و در مسیر فعالیت آنها سختگیری و سنگ اندازی نشده و درگیر بروکراسی‌های اداری نشوند تا برای فعالیت دلسرد و دلزده نشوند.

نباید اجازه داد نیروهای جوان و نخبگان از کشور خارج شوند

سیاوشی شاه عنایتی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد نیروهای جوان و نخبگان از کشور خارج شوند، افزود: با توجه به وضعیت نامناسب اشتغال جامعه به شدت به نیروهای کارآفرین و نخبه نیاز دارد و اگر معضل مهاجرت نخبگان با ارائه مشوق‌ها و ایجاد فضای مناسب مدیریت نشود بخش عظیمی از سرمایه‌های ارزشمند انسانی، نیروهای متخصص و نخبه کشور را از دست خواهیم داد.

امکان بازگشت نخبگان به کشور فراهم شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان بازگشت نخبگان به کشور باید فراهم شود، تصریح کرد: تلاش برای بازگشت و پیشگیری از مهاجرت نخبگان سیاستی مهم است که توجه به آن باید در دستور کار دولت قرار گیرد؛ البته این سیاست بی‌شک از سوی جامعه وحاکمیت حمایت خواهد شد.

بنیاد ملی نخبگان نقش موثری در ترغیب بازگشت نخبگان به کشور دارد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بنیاد ملی نخبگان نقش موثری در ترغیب بازگشت نخبگان به کشور دارد، گفت: اگر شرایط لازم در کشور مهیا و آماده باشد بنیاد نخبگان به راحتی و سهولت می‌تواند وظیفه خود را انجام دهد در غیر این صورت شاهد مهاجرت و عدم بازگشت سرمایه‌های انسانی به کشور هستیم.