شناسهٔ خبر: 149030 - سرویس سیاست
منبع: ماهنامه نماینده

چه کسانی به شورای نگهبان حمله می‌کنند؟

امیر ابراهیم رسولی شورای نگهبان باید طرحی نو دراندازد و بااقتدار بیش‌ازپیش صلاحیت‌ها را برای جایگاه‌های مختلف با وسواسی مثال‌زدنی دنبال کند تا شاهد ناکارآمدی در صحنه‌های مختلف کشور نباشیم.

«نماینده»؛ امیرابراهیم رسولی*/ به نظر می‌رسد برخی، از هم‌اکنون زمینه‌های انتخاباتی خود را تدارک می‌بینند. برخی لابی می‌کنند، برخی در رسانه‌ فعال‌اند و برخی دیگر در پی فشار به برخی نهادها این مسیر را دنبال می‌کنند.

این روزها حمله به شورای نگهبان و شخص دبیر آن یکی از راهکارهای است که برخی به‌عنوان سیاست انتخاباتی دنبال می‌کنند.

از نایب‌رئیس مجلس که آزاده بودن را دلیل رد صلاحیت عنوان می‌کند و می‌گوید: «در موضوع بررسی صلاحیت‌ها، افراد حر و آزاده و منتقد نظام را رد صلاحیت می‌کنند و در مقابل، برخی افراد فرصت‌طلب و متملق و چاپلوس را تأیید صلاحیت می‌کنند و این امر باعث کاهش سطح کیفیت مجلس و نیز پدیده ریا و تظاهر شده است.»

جناب مطهری در حالی علیه بررسی صلاحیت داوطلبان در شورای نگهبان موضع‌گیری کرده است که باید در قبال این موضع‌گیری‌های، گفت: «آیا خود او جزء گروه «آزاده» قرار می‌گیرد؟» موضوعی که توسط سخنگوی شورای نگهبان نیز به آن پرداخته شد.

از مطهری که خود به‌صراحت علیه شورا صحبت کرده است، تا لابی براندازان که امثال تاج‌زاده را در مقابل شورای نگهبان علم می‌کنند، نشان می‌دهد طراحی برای صحنه انتخابات از هم‌اکنون آغاز شده است.

در میان همه هجمه‌ها به شورای نگهبان دو گروه نقش اصلی را ایفا می‌کنند:

الف) کسانی که بیم رد صلاحیت دارند:

این دسته گر چه در مسند قدرت هستند اما تلاش می‌کنند تا با فشار به شورای نگهبان از رد صلاحیت احتمالی خود جلوگیری نمایند و با تخریب شورا و اعضای آن به‌خصوص شخص دبیر عرصه را به این نهاد تنگ کرده تا در موقع تصمیم‌گیری فضای تردید را در رد صلاحیت خود تقویت کنند و اندک سفارش و فشار برای تأیید را کسب نمایند.

ب) کسانی که ناامید از تأیید صلاحیت‌اند:

این دسته تقریباً تکلیف خود را می‌دانند آن‌قدر علیه نظام دشمنی کرده‌اند، پرونده‌های خاص دارند که دیگر امیدی به بازگشت قدرت ندارند و از رد صلاحیت خود مطمئن هستند این دسته با تحریک دیگران سعی می‌کنند تا با فضاسازی علیه شورا و آقای جنتی به منویات خود دست یابند.

آنچه در این بین مهم به نظر می‌رسد «حقیقت» است، حقیقتی که توسط هیچ فرد یا افرادی از هر دسته یا گروهی قابل‌کتمان نیست. هر چند برخی در شورای نگهبان چند سالی است آیت‌الله جنتی را تحت فشار قرار داده‌ و ایشان را در مواقع تصمیمات خطیر آزرده‌اند، اما نمی‌توان به‌راحتی از کنار هجمه‌ها و حملاتی که روانه دبیر شورای نگهبان شده عبور کرد؛ تخریب‌گرانی که در تکمیل پازل شبهه‌افکنان نظارت استصوابی وارد صحنه شده و مدعی می‌شوند عنصر تصمیم‌گیر در شورا ایشان هستند و بقیه معمولاً به احترام دبیر شورا اظهارنظر نمی‌کنند؛ اما بپذیریم یا نپذیریم، هر عضو شورا، تنها یک رأی دارد و این حقیقتی غیرقابل‌انکار است.

وضعیت امروز کشور به‌خوبی نشان می‌دهد آنان که در تأیید صلاحیت افراد در جایگاه‌های مختلف و نهادهای حساس کوتاهی کرده‌اند، دود این عملکردشان به چشم نظام و مردم رفته است. کارآمدی نظام امروز از همین ناحیه لطمه خورده آنجا که انسان‌هایی خوب اما بی‌صلاحیت (تخصص) در جایگاهی قرار گرفتند و با ندانم‌کاری‌ها، جهل و ناکارآمدی‌ روزگار را به مردم تلخ کرده‌اند.

به نظر می‌رسد آنچه مهم است اقتدار شورای نگهبان است تا کارآمدی را به صحنه برگرداند. دراین‌بین فشارهای داخلی و خارجی براندازان و معاندان در تضعیف این شورا نشان‌دهنده اهمیت جایگاه این نهاد انقلابی است.

شورای نگهبان باید طرحی نو دراندازد و بااقتدار بیش‌ازپیش صلاحیت‌ها را برای جایگاه‌های مختلف با وسواسی مثال‌زدنی دنبال کند تا شاهد ناکارآمدی در صحنه‌های مختلف کشور نباشیم.