شناسهٔ خبر: 148872 - سرویس مجلس

در گفت‌وگو با «نماینده» مطرح شد؛

واکنش‌نمایندگان به اظهارات التهاب‌آفرین «محمود صادقی» در صحن علنی

خدری "تعدادی از وکلای ملت نسبت به اظهارات تشنج‌زای صادقی"عضو فراکسیون امید" در صحن علنی و توهین های او به قوه قضائیه واکنش نشان دادند."

خدری: با تنش زایی صادقی، سوال از رئیس جمهور به قوت خود باقی است

حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری" نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم" در گفت‌وگو با«نماینده»، درباره حاشیه سازی محمود صادقی"نماینده اصلاح طلب مجلس" در صحن علنی مجلس، گفت: در قالب سوال از وزیر اقتصاد و داریی او آمد با طرح حساب های قوه قضائیه به همه قضات توهین کرد که مورد اعتراض شدید ما قرار گرفت و واکنش خود را به پزشکیان منتقل کردیم و از نایب رئیس مجلس درخواست کردیم به صادقی تذکر دهد و دو بار هم تذکر شدید دریافت کرد.

وی با بیان اینکه صادقی دو بار عذرخواهی کرد اما با ادبیاتی که به کار برد به قضات پاک دست و سالم توهین کرد و عملکرد آنها را زیر سوال برد، افزود: به اعتقاد من عذرخواهی او در قبال توهینی که به دستگاه قضاء وراد کرد جبران نمی کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: چنین اقداماتی منجر نمی شود برنامه های دیگر که در دستور مجلس قرار گرفته در حاشیه قرار گیرد از این رو باید اذعان داشت، طرح سوال از رئیس جمهور به قوت خود باقی است و ظرف یک ماه باید نسبت به سوال ها پاسخگو باشد به همین جهت چنین تحرکاتی مانعی ایجاد نمی کند اما آنچه روشن است، صادقی به دستگاه قضاء بی مهری کرد.

*پورمختار: صادقی به دنبال اهداف دیگری بود

محمد علی پورمختار"عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس" در گفت‌وگو با«نماینده»، در پاسخ به این سوال" آیا قبول دارید حاشیه سازی های که توسط نماینده اصلاح طلب تهران در صحن علنی مجلس صورت گرفت جهت آدرس غلط و به حاشیه بردن طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس شکل گرفت؟"، گفت:همین طور است، برداشت ما هم این است که او با حرف های غیرمرتبط دنبال اهداف دیگر بود.

وی افزود: در صحبت های او شاهد زیر سوال بردن قوه قضائیه بودیم که این نه به صلاح این نماینده و نه به صلاح مملکت است؛ باید بدانیم حرف های نادرست، غیرمنطقی و غلط به نفع هیچ کس نیست.

این نماینده مجلس گفت: اما متاسفانه صادقی عادت کرده اینگونه عمل کند به همین جهت چند مرتبه از این صحبت ها کرده است.

*داداشی: شأن نمایندگی حفظ شود 

همچنین ولی داداشی "نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس"در گفت‌وگو با«نماینده»، در واکنش به سوال صادقی از وزیر امور اقتصاد، گفت: نمایندگان مجلس می توانند از وزرا سوال کنند، حتی می توانند در نطق خود درخواست ها، پیشنهادها و انتقاداتشان را بیان کنند اما در قالب قانون و حفظ شأن نمایندگی مجلس.

وی گفت: اگر هم سوالی می خواهد در صحن مطرح شود باید شأن سازمان و دستگاه ذی ربط که مورد سوال قرار می گیرد حفظ شود و اگر بخواهیم در قالب سوال بی ادبی و یا توهین کنیم مورد قبول نیست.

به گزارش«نماینده»، سوال محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس امروز از مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی پیرامون «مبنای قانونی و شرعی افتتاح حساب های سپرده توسط قوه قضائیه چیست؟ تعداد این حساب ها، صاحبان حساب ها، مبالغ واریز شده و سود حاصله و موارد مصرف آن از چه قرار است؟» مطرح شد.

طرح این سوال منجر  به ایجاد تنش در صحن علنی مجلس شد.

صادقی هنگام طرح سوال مدعی شد: «قوه اموال مردم را سپرده گذاری می کند و از آنها سود می گیرد و این پول را صرف مسکن و مزایا قضات می کند. همه داد میزنیم چرا قوه با متخلفین برخورد نمی کند، آیا قاضی که مال مردم را به خوردش می دهند می تواند با فساد برخورد کند.»

پس از اظهارات این نماینده اصلاح طلب مجلس، برخی نمایندگان با صدای بلند اعتراض خود را از مواضع"صادقی" اعلام کردند.

مسعود پزشکیان"نایب رئیس اول مجلس" که ریاست جلسه را برعهده داشت دو بار ضمن وارد دانستن اعتراض برخی از نمایندگان با خطاب قرار دادن محمود صادقی، گفت: شما می توانید سوال کنید اما نسبت به قضات چنین حرف هایی را زدن کار درستی نیست، شما دارید کل قضات را زیر سوال می برید که حرام میخورند که کار درستی نیست.»

پزشکیان در دومین تذکر خود، گفت:سوال مطرح کردن عیبی ندارد اما کل سیستم را زیر سوال بردن جای تامل دارد و نباید این کار را کرد.

در همین ارتباط ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون «شوراها و امور داخلی کشور» در مجلس گفت: بنده درباره اظهارات آقای صادقی به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردم و تا نتیجه نهایی پیگیر آن خواهم بود.