شناسهٔ خبر: 148515 - سرویس پارلمان شهری
منبع: مهر

تذکرات اعضای شورای شهر به مدیریت شهری

شورای شهر عضو شورای شهر تهران گفت: سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با همکاری مالکین باید شناسنامه درختان را به فوریت تهیه و ضمن پلاک‌کوبی درختان، گزارش وضعیت درختان را به شورای شهر ارسال کند.

به گزارش«نماینده»، سید آرش حسینی میلانی صبح یکشنبه در هفتادوهفتمین نشست علنی شورای شهر تهران در تذکری با موضوع «ضرورت صیانت و حفاظت از اردوگاه آموزشی شهید باهنر(منظریه)» خطاب به شهرداری تهران، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران و شهرداری منطقه یک، تاکید کرد: شهرداری تهران موظف است نسبت به جلوگیری از تفکیک و هرگونه بارگذاری بر روی اردوگاه آموزشی شهید باهنر (منظریه) جلوگیری به عمل آورد و اداره کل حقوقی شهرداری تهران این موضوع را باید از طریق اداره ثبت تهران و شمیرانات پیگیری کند.

وی گفت: ضرورت صیانت و حفاظت از باغات و میراث طبیعی شهر تهران امری بدیهی و مورد تایید تمامی کارشناسان، مدیریت شهری و مدیریت کلان ملی است. به‌خصوص مجموعه‌های وسیع با قدمت نزدیک به یک قرن که علاوه بر ویژگی‌های طبیعی، جنبه هویتی نیز به خود گرفته است.

میلانی با بیان اینکه یکی از این مجموعه‌ها، اراضی اردوگاه شهید باهنر یا منظریه در شمال تهران است که در اختیار و مالکیت وزارت آموزش و پرورش است، اظهار داشت: این مجموعه در یک قطعه به مساحت ۴۶۰ هزار متر مربع با کاربری فضای سبز تثبیت شده و سه قطعه به مساحت دو هزار متر با کاربری تثبیت شده آموزشی، همگی در پهنه G۳۲۳ قرار گرفته‌اند.

عضو شورای شهر تهران افزود: این اراضی دارای تعداد زیادی درخت کهنسال ارزشمند بوده و طبق مصوبه شماره ۵۰۰ کمیسیون ماده پنج شهر تهران با توجه به مساحت ملک نیازمند طرح ویژه است.

میلانی با بیان اینکه آنچه که در خبرها آمده بود، زمزمه خطر واگذاری این ملک به یک شرکت خصوصی در شرایط عدم پرداخت اقساط است، تصریح کرد: هرچند براساس اظهارات مشاور محترم وزیر آموزش و پرورش، تاکنون بازپرداخت طبق برنامه از طریق سازمان برنامه صورت گرفته است، اما از وزارت آموزش و پرورش خواستاریم ضمن انتشار گزارش از روند این کار به افکارعمومی و جامعه بزرگ معلمین اعلام کند که نحوه واگذاری و مفاد آن به چه ترتیب بوده و برنامه این وزارتخانه برای حفظ و نگهداری از این مجموعه چگونه خواهد بود. از این وزارتخانه اکیدا درخواست می‌شود نسبت به حفظ این مجموعه اقدام کند.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده ۵ شهر تهران باید از هرگونه تغییر کاربری این ملک جلوگیری کند و با توجه به مساحت ملک که در حدود ۴۶.۲ هکتار است، این موضوع در حوزه اختیارات شورای عالی معماری و شهرسازی است.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، با اشاره به وظایف سازمان بوستان‌ها در این باره خاطرنشان کرد: سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با همکاری مالکین باید شناسنامه درختان تمامی این پلاک‌ها را به فوریت تهیه و ضمن پلاک‌کوبی درختان، گزارش وضعیت درختان را به شورای شهر ارسال کند.

میلانی اضافه کرد: شهرداری تهران موظف است نسبت به جلوگیری از تفکیک و هرگونه بارگذاری بر روی این ملک جلوگیری به عمل آورد و اداره کل حقوقی شهرداری تهران این موضوع را باید از طریق اداره ثبت تهران و شمیرانات پیگیری کند.

*شهردار به تذکرات اعضای شورا توجه کند

در جلسه امروز شورا، زهرا نژادبهرام با اشاره به عدم توجه شهردار تهران به تذکرات اعضا اظهار کرد: چندی پیش تذکری را درخصوص عدم تشکیل ستاد بازآفرینی شهر تهران به شهردار تهران مطرح کردم و از وی خواستم دلایل عدم تشکیل این ستاد را تشریح کند که تا این لحظه هیچ جوابی داده نشده است. نزدیک به یک سال است که از مدیریت شهری و حضور دو شهردار در شهر تهران می‌گذرد اما تاکنون یک جلسه از این ستاد نیز تشکیل نشده است.

وی با اشاره به افزایش بودجه نوسازی در شهر تهران گفت: علی رغم اینکه بودجه ۴ برابر شده است اما خبری از ستاد بازآفرینی شهر تهران و توجه به بافت فرسوده وجود ندارد.

نژاد بهرام اظهار امیدواری کرد: باید این ستاد تشکیل شود تا اقدامات لازم برای بازسازی بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار گیرد.

**انتقاد از عدم پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته شهرداری تهران

همچنین افشین حبیب‌زاده صبح یکشنبه در تذکری به شهردار تهران، اظهارداشت: در روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد تجمع و اعتراض جمعی از رانندگان بازنشسته شرکت واحد اتوبوسرانی نسبت به عدم پرداخت ۳ درصد پس انداز حقوقشان و عدم پرداخت مطالبات در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران بودیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر کارگران بسیاری وجود دارند که چندین ماه است بازنشسته شده‌اند ولیکن نتوانسته‌اند مطالبات خود را دریافت کنند.

حبیب زاده، خواستار توجه شهردار تهران به مسئله مطالبات کارگران و بازنشستگان شد و اظهار کرد: لازم است شهردار تهران به این مسئله توجه کرده و با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی و آسیب پذیری این قشر، پیگیری پرداخت مطالبات آنان را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مورد رسیدگی قرار دهد.