شناسهٔ خبر: 148221 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

تعیین سهمیه ۱۲۰۰ نفری برای آزمون وکالت ناعادلانه است

رحیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس تعیین سهمیه ۱۲۰۰ نفری برای آزمون وکلا را ناعادلانه دانست و از تلاش مجلس برای رفع هر گونه انحصارطلبی در نحوه پذیرش وکلا خبر داد.

به گزارش «نماینده» جلیل رحیمی جهان آبادی، با تاکید بر اینکه مجلس باید قانون آزمون وکالت را مورد بازنگری قرار دهد در تشریح مواردی که باید اصلاح شود گفت: سقفی که کانون وکلا برای استان ها و مناطق مختلف تعیین کرده، ناعادلانه است، چرا که ما در شرایط کنونی حدود ۱۲ میلیون پرونده در قوه قضائیه داریم که درگیر اطاله دادرسی در دادگاه ها هستند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخزر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون بسیاری از طرف های این پرونده های قضائی متناسب با توانایی مالی خود به وکیل دسترسی ندارند و همین امر باعث عدم آشنایی آنها با قانون شده و در پی اطاله دادرسی بر دستگاه قضائی فشار وارد کرده است، ضمن اینکه گاهی ممکن است حقوق مردم نیز تضییع شود.

وی در انتقاد به تعیین سهمیه ۱۲۰۰ نفری برای آزمون وکلا خاطرنشان کرد: وقتی ما تعداد زیادی جوان فارغ التحصیل از رشته حقوق داریم که بیکار هستند نباید کانون وکلا با انحصاری کردن آزمون وکلا هر سال مطابق با آماری که اعلام کرده تعداد محدودی را برای وکالت بپذیرد.

رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: البته این امر قابل قبولی است که هر فردی نباید با هر مشخصاتی پروانه وکالت دریافت کند، اما سقفی هم که کانون وکلا برای پذیرش وکیل تعیین کرده عادلانه نیست.

وی یادآورشد: ما باید در اصلاح این قانون به گونه ای عمل کنیم که استقلال کانون وکلا از بین نرود، چرا که این کانون کاملا غیر دولتی بوده و به هیچ کدام از ارکان قدرت وابستگی ندارد و عملکرد، مقررات، تعیین وظایف و فعالیت هایی که دارد باید به صورتی باشد که توان دفاع از حقوق مردم را داشته باشد، ضمن اینکه سلب استقلال از این کانون و اعمال محدودیت در روند فعالیت های آن هم به صلاح کشور نیست.

رحیمی جهان آبادی بیان کرد: ما باید همزمان هم فارغ التحصیلان حقوق را به عنوان وکیل بالا ببریم و هم استقلال کانون وکلا را حفظ کنیم که در مورد اول با کانون  وکلا اختلاف نظر داریم، چرا که کانون معتقد است با حذف سهمیه هر فردی با هر سطح نمره ای می تواند پروانه وکالت دریافت کند که این امر باعث کاهش کیفیت عملکرد جامعه وکلا و کساد شدن بازار فعالیت وکلای شاخص می شود.

این نماینده مجلس در دوره دهم افزود: تاسیس مرکز مشاوران قوه قضائیه نیز که به طور مجزا در جهت جذب وکلا آزمون برگزار می کند به از بین رفتن استقلال کانون وکلا دامن می زند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما از طریق تصویب لایحه وکالت و طرح هایی که نمایندگان مجلس ارائه داده اند، حداکثر تلاش خود را در جهت اصلاح این موارد بکار خواهیم گرفت.