شناسهٔ خبر: 148220 - سرویس مجلس
منبع: ایرنا

افزایش ۱۰ وزیر به دولت طرحی برای حل مشکلات مناطق

ابوترابی طرح تشکیل وزیران منطقه ای که در کمیسیون شوراهای مجلس در حال بررسی است در صورت تصویب نهایی آن ۱۰ وزیر برای رسیدگی اختصاصی به مشکلات مناطق و استان ها به دولت اضافه می شود.

به گزارش «نماینده»، ۴۵ نماینده مجلس شورای اسلامی اخیرا طرح تشکیل وزیران منطقه ای را در مجلس شورای اسلامی کلید زده اند که بر اساس آن و در راستای به کارگیری ظرفیت و قابلیت های متنوع جغرافیای مناطق و همچنین حل مشکلات استان های مختلف، کشور به ۱۰ منطقه تقسیم می شود و در هر منطقه یک وزیر به مشکلات مناطق رسیدگی می کند.
بر اساس این طرح، رییس جمهوری وزیران منطقه ای مورد نظر را به مجلس معرفی می کند و آنها از نمایندگان رای اعتماد می گیرند.
طرح ۲ ماده ای تشکیل وزیران منطقه ای در جلسه ۲۰ خرداد مجلس شورای اسلامی اعلام وصول و برای بررسی به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شد، در کنار این کمیسیون، کمیسیون های اجتماعی، امنیت ملی و سیاست خارجی، اقتصادی و برنامه و بودجه و محاسبات به عنوان کمیسیون های فرعی در حال رسیدگی به این طرح هستند.
بر اساس ماده ۱ این طرح، دولت موظف است سه ماه پس از تصویب این قانون، با محور قراردادن رشد بهره وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان ها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت های متنوع در جغرافیای مزیت های مناطق مختلف ایران نسبت به تقسیم کشور به ۱۰ منطقه اقدام کند.
در تبصره یک ماده واحده این طرح نیز پیشنهاد شده است: برای هر منطقه یک وزیر از سوی رییس جمهوری به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رای اعتماد معرفی شود.
در تبصره ۲ ماده واحده این طرح آمده است: وزیر منطقه ای مکلف به تنظیم روابط دولت مرکزی با مسئولان محلی، ایفای کمک رسانی و نجات عمومی در برابر حوادث و بلایا در حوزه نفوذ منطقه خود و حل و فصل مشکلات مشترک استان ها در پهنه مناطق است.
طبق ماده ۲ این طرح، وزیر منطقه ای نمی تواند دارای فعالیت اقتصادی در همان منطقه باشد یا خود و خانواده اش اهل همان منطقه باشند.

**بر اساس طرح تشکیل وزیران منطقه ای، ۱۰ وزیر جدید به کابینه اضافه می شود
ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس به عنوان یکی از طراحان درمورد این طرح گفت: وجود پیچیدگی ها و معضلات از یک سو و کثرت وظایف وزیران از سوی دیگر و همچنین حلقه مفقوده ارتباطی در اجرای بین سطح ملی و استانی و نبود شخص معین برای حل مشکلات منطقه ای که بین چند استان حادث می شود، نیاز به وزیر منطقه ای وجود دارد.
وی افزود: حضور این وزیران منطقه ای حد فاصل بین هیات وزیران و استانداران برای حاکمیت و حل مشکلات با حضور مستمر خود در دولت احساس می شود، این موضوع در چهارچوب سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است.
ابوترابی تصریح کرد: امروز مشکلات مناطق و استان ها بسیار زیاد شده است، به طوری که شاهدیم مشکلات آن قدر کوچک نیست که استانداران و فرمانداران آن را حل کنند و آن قدر هم بزرگ نیست که ملی باشد.
وی همچنین گفت: گاهی برخی از مشکلات نیز فراتر از یک استان می رود و چند استان را با خود درگیر می کند، از این رو ما طرح تشکیل وزیران منطقه ای را در مجلس کلید زده ایم.
نماینده مردم نجف آباد در مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح، کشور به ۱۰ قسمت تشکیل شده و ۱۰ وزیر مشکلات هر منطقه و استان مربوطه را پیگیری می کنند، کار این وزیران مجزا از کار دیگر وزیران کابینه خواهد بود.
ابوترابی ادامه داد: بر اساس این طرح، وزیران کنونی سیاست گذاری کرده و وزیران منطقه ای مشکلات مربوط به هر استان را حل می کنند.
نماینده مردم نجف آباد در مجلس اظهار داشت: کارشناسان وزارت کشور در مورد این طرح اعلام آمادگی کرده اند ولی هنوز نظر نهایی دولت اعلام نشده است.
ابوترابی یادآور شد: این طرح هم اکنون در دستور کار کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی است که پس از تصویب در این کمیسیون به صحن علنی مجلس ارجاع می شود.