شناسهٔ خبر: 148195 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

سونامی بازنشستگان در آموزش و پرورش رو به رشد است

آموزش و پرورش نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: بازنشستگان آموزش و پرورش در حال افزایش است و به طور قطع در سال آینده با مشکل کمبود معلم مواجه خواهیم بود.

به گزارش«نماینده»، سیدحمایت میرزاده در خصوص اعلام معاونت وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ثابت ماندن جمعیت دانش‌آموزی کشور تا سال ۱۴۲۰ گفت: این گزارش مورد تأئید نیست؛ زیرا تعداد دانش‌آموزان تا سال ۱۴۲۰ ثابت نخواهد ماند و هرساله در حال افزایش است ولی این افزایش با شیب ملایم‌تر و کمتری نسبت به سال‌های گذشته خواهد بود.
افزایش جذب در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی؛ راهکار مشکل کمبود معلم
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان به اینکه بازنشستگان آموزش و پرورش در حال افزایش است و به طور قطع در سال آینده با مشکل کمبود معلم مواجه خواهیم بود، افزود: باید برای جلوگیری از سونامی بازنشستگان در آموزش و پرورش، راه حلی جدی اتخاذ شود تا سیستم آموزشی کشور دچار مشکل نشود.
وی ادامه داد: قانون برای حل این مشکل، راهکاری مناسب و عملی دارد و آن جذب دانشجو در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و ورود آنها به سیستم آموزشی کشور است؛ اینکه چرا دولت توسط این دو دانشگاه به میزان ظرفیت جذب دانشجو نمی‌کند، باید درجای خود بحث مفصلی شود.
استفاده دولت از کمتر از یک سوم ظرفیت دانشگاه فرهنگیان
سخنگوی فراکسیون فرهنگیان در مجلس بیان کرد:  رئیس دانشگاه فرهنگیان با حضور در کمیسیون آموزش از ظرفیت نزدیک به ۲۵ هزار دانشجو در این دانشگاه صحبت می‌کند ولی متاسفانه تنها ۷ هزار نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. تا زمانی که دولت برای این دو دانشگاه، ظرفیت پذیرش را بالا نبرد، مشکل سونامی بازنشستگان در آموزش و پرورش به حال باقی ماند و سال به سال به تعداد آن افزوده خواهد شد.
میرزاده با اشاره  به تأکیدات مقام معظم رهبری بر تقویت دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: دولت وظیفه دارد هرچه زودتر شرایط را بر جذب حداکثری این دانشگاه فراهم کرده و به این دانشگاه اجازه تربیت معلم به تعداد ظرفیت اعلام شده توسط رئیس این دانشگاه، داده شود.
عدم تحرک دولت در قبال به راه افتادن سیل بازنشستگان در آموزش و پرورش در سال‌های آینده
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید مشکل کمبود معلم از جانب دولت نادیده گرفته شود، خاطرنشان کرد: زیرا با به راه افتادن سیل بازنشستگان در آموزش و پرورش در سال‌های آینده و عدم تحرک دولت در خصوص تأمین نیروی جایگزین، امکان ایجاد مشکلات فراوان برای سیستم آموزشی کشور وجود دارد؛ بنابراین شایسته است دولت هرچه سریع‌تر برای تأمین نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش، اقدامی مناسب و عملی انجام دهد./