شناسهٔ خبر: 147707 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

در اخطار قانون اساسی؛

لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم بخشی از FATF است

مجلس43 نایب رئیس مجلس با رد اخطار ادیانی مبنی بر اینکه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم بخشی از FATF است گفت: این لایحه ربطی به کنوانسیون ها نداشته و باید برای مبارزه با پولشویی در این مملکت قانونی تصویب شود.

به گزارش «نماینده»، سید علی ادیانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۵ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده ۲ لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم در تذکری با استناد به ماده ۱۹۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: طبق آیین‌نامه رئیس مجلس نمی‌تواند بگوید از جمع افراد متقاضی برای اخطار فقط چند نفر اجازه دارند اخطار خود را مطرح کنند لذا ممانعت از طرح اخطار نمایندگان خلاف قانون است چرا که اخطار مقدم بر مذاکرات مجلس است.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی همچنین در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی افزود: این لایحه بخشی از FATF است پس بهتر است نمایندگان بحث را سیاسی نکنند. مجلس اسفند سال ۹۴ قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را تصویب کرد اما در تیر سال ۹۵ FATF درخواست حذف تبصره ۲ ماده ۱ این لایحه را داد در واقع همین ماده ۲ که اکنون مورد بحث قرار گرفته است لذا تقاضا دارم مسئله را جناحی – سیاسی نکنید، تصویب این ماده عین درخواست FATF است.

وی ادامه داد: FATF در تیرماه ۹۵ تقاضا می‌کند و در آبان ۹۶ به دولت تذکر می‌دهد و در آبان ۹۶ دولت این لایحه را به مجلس می‌آورد که این موضوع در ارتباط با صحبت حضرت آقا است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه طبق اصل ۱۵۸ قانون اساسی این لایحه قضایی است، اضافه کرد: بنا بر بند ۲ اصل ۱۵۸ دولت حق قانونی تقدیم این لایحه را نداشت مگر آنکه لایحه قضایی از قالب قضایی بودن به دولت و مجلس منتقل شود.

همچنین دکتر مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به اخطار و تذکر این نماینده گفت: در رابطه با تذکر اول باید بگویم تاکنون در مجلس با اخطار و تذکر نماینده‌ای مخالفت نشده است اما به طور معمول همیشه چند نفر برای اخطار و تذکر ثبت‌نام می‌کنند اما اکنون بیش از ۳۰نفر متقاضی این مهم هستند بنابراین با وجود آن که آیین‌نامه را قبول دارم اما باید روال نیز رعایت شود. این مسئله‌ای است که تاکنون به آن عمل کرده و مجلس نیز آن را پذیرفته و به این شکل جلو رفته‌ایم.

وی همچنین درباره اخطارهای مطرح شده از سوی ادیانی بیان کرد: این اخطارها ربطی به خواسته FATF ندارد، ماده اول که به کمیسیون ارجاع داده شد و در نهایت باید برای مبارزه با پولشویی در این مملکت قانونی تصویب شود بنابراین این تذکر وارد نیست.