شناسهٔ خبر: 147656 - سرویس پارلمان شهری
منبع: فارس

در جلسه امروز شورای شهر چه گذشت؟

شورای شهر در جلسه امروز پارلمان تهران موضوع تخلف مدیران در صدور پروانه باغات، وضعیت نابسامان سراهای محلات، موضوع بانک شهر، خداحافظی با پلاک شدن موتور سیکلت‌های کاربراتوری و چالش مالی شهرداری در سال ۹۷ مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش «نماینده»، محسن هاشمی در هفتاد و یکمین جلسه از پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با اشاره مسائل سیاسی، اجتماعی و ورزشی که همزمان با بازی های جام جهانی نشاط اجتماعی را به همراه داشته است برای تیم ملی آرزوی موفقیت کرد و نیز با توجه به مطرح شدن بحث مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی برخی چهره های سیاسی به نکاتی که از سوی رییس دولت اصلاحات در این خصوص ایراد شده بود اشاره کرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدا برای تیم ملی فوتبال ایران که فردا حساس ترین مسابقه خود را در برابر پرتقال برگزار می کند، آرزوی موفقیت کرد و بیان داشت:  جام جهانی روسیه علاوه برآنکه تصویر قابل احترامی از فوتبال ایران در عرصه بین المللی ارائه کرد، موجب گردید تا درهای استادیوم آزادی بروی خانواده ها گشوده شود وشهروندان تهرانی در محیطی سالم، با نشاط و اخلاقی اوقات فراغت خود را در کنار یکدیگر صرف کنند که امیدواریم این درها باز بمانند و با امکان یافتن حضور خانواده در ورزشگاهها محیط ورزشگاهها شاهد ناهنجاریها و نقض اخلاق ورزشی وپهلوانی توسط برخی تماشاگران است، پالایش و اخلاقی شود.

وی در ادامه به روزهای گذشته که سالروز درگذشت دو شخصیت برجسته و تاثیرگذار ایران معاصر  دکتر شریعتی و دکتر مصطفی چمران اشاره کرد و گفت: دکتر علی شریعتی جامعه شناس انقلابی که موج قدرتمند و با نفوذی را در فضای دانشگاهی وروشنفکری کشور ایجاد کرد و اگرچه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از دنیا رفت اما گفتمان وی در ایجاد انگیزش و شورانقلابی جوانان و دانشجویان تاثیر غیرقابل انکاری گذاشت.

 هاشمی همچنین با اشاره به سالروز شهادت دکتر چمران ضمن گرامی داشت یادو خاطر این شهید اظهار داشت:  شاید بتوان دکتر مصطفی چمران الگو و تراز مدیران مطلوب جمهوری اسلامی به شمار آورد، متخصصی متعهد که از یکسو از مهمترین دانشگاههای ایران و جهان فارغ التحصیل شده وبالاترین تخصص را در حوزه فعالیت خود داشت و از سوی دیگر در دینداری، تعهد  و معنویت گوی سبقت را از مدعیان ربوده بود و مناجاتهای وی هنوز الهام بخش معنوی مخاطبان است.

رییس شورای شهر تهران مصطفی چمران را انقلابی آزاد اندیش دانست و افزود: با وجود آنکه به لحاظ تفکرات انقلابی مورد تایید و حمایت ویژه امام خمینی و خط امام محسوب می شد، از اعضای ارشد نهضت آزادی ایران بود وهیچگاه بین انقلابی گری و مبارزه با ظلم و ستم با آزاداندیشی و آزادیخواهی تضادی نمی دید.

به اعتقاد وی؛   چمران، مدیری اهل عمل بود که از بهترین ومرفه ترین زندگی در آمریکا چشم پوشید تا در کنار امام موسی صدر به یاری شیعیان بی پناه و مستضعف لبنان بپردازد و لبنان را نیز برای یاری رساندن به انقلاب ایران رها کرد، در وزارت دفاع و ستاد جنگهای نامنظم دوشادوش بسیجیان ونیروهای مردمی در خط مقدم مبارزه می کرد و با سرخی خونش، مرد عمل بودن را گواهی کرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: همانطور که بارها به آن اشاره و تاکید داشته ام افکار عمومی و مردم ایران از ما مسئولان خود انتظار دارند تنها به سخن گفتن و دادن شعار اکتفا نکنند و در تراز امثال شهید چمران به خدمت بپردازند، مسئولیت را وسیله و نردبانی برای بالارفتن خود وکسب امتیازات مادی نکنند، به اسم ارزش ها، آزادی و حقوق مردم را نقض کنند و هر توصیه ای به دیگران می کنند خود اول به آن پایبند باشند.

وی در خاتمه سخنان خود و با توجه به مطرح شدن بحث مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی برخی چهره های سیاسی لازم دانست از مواضع  رییس دولت اصلاحات در رابطه با حفظ کرامت و ارزشهای دینی  و عدم نشان دادن تزلزل در برابر بیگانگان تقدیر کنیم.

رییس شورای شهر تهران خاطر نشان ساخت: حفظ شان و اقتدار ایران، خط قرمز و خواسته همه دلسوزان کشور است و همانگونه که جناب  خاتمی تاکید کرده اند، نباید بگونه ای موضع بگیریم که در برابر زیاده خواهی ها و بدعهدی های دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی متزلزل جلوه کنیم، باید در برابر بیگانگان صدای واحدی از ایران به گوش برسد، صدایی که مدافع منافع و اقتدار ملی باشد، صدایی که با اتحاد و وفاق همه دلسوزان کشور بلندتر و قوی تر خواهد بود.

در جلسه امروز «افشانی» با شورای شهری ها چه گذشت؟

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره جلسه هم‌اندیشی که صبح امروز اعضای شورای شهر و شهردار تهران داشتند، گفت: در این جلسه در خصوص برنامه پنج‌ساله سوم شهر تهران روند انجام کار مباحثی مطرح شد و ضرورت دارد که هر چه سریع‌تر دیدگاه‌های اعضاء در این خصوص اخذ شود.

وی افزود: باید تا پایان تیرماه برنامه پنج‌ساله شهرداری ارائه شود ولی شهردار درخواست تمدید این مهلت را داشت و پیشنهاد داد که تدوین برنامه پنج‌ساله 3 تا 4 ماه دیگر انجام شود تا برنامه جامعی را بتوانند ارائه بدهند و نهایتاً بودجه سال 98 بر اساس برنامه پنج‌ساله بسته شود.

نژادبهرام گفت: ما برای تدوین برنامه پنج‌ساله از ظرفیت‌های برنامه‌های گذشته استفاده می‌کنیم و ریل‌گذاری‌هایی که تا کنون انجام شده است را ادامه خواهیم داد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران افزود:‌در جلسه امروز درباره بانک شهر و مسائل مربوط به آن نیز که بایستی هر چه زودتر تعیین تکلیف شود و هیأت مدیره آن مشخص شود بحث شد.

وی گفت:‌در حال حاضر بانک شهر دارای سرپرست است و با توجه به اینکه تمامی کلانشهرها سهامدار این بانک هستند باید هر چه سریع‌تر درباره این بانک تعیین تکلیف شود.

نژادبهرام در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه درباره مدیران در شهرداری تهران بحثی شده است گفت‌:در این خصوص گفت‌وگویی نداشتیم.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه ‌آیا درباره تخلفات بانک شهر نیز موضوعی مطرح شده است گفت:‌درباره تخلفات بانک شهر صحبت نکرده‌ایم.

کارکرد سرای محلات شهر تهران مجدداً بررسی شود

الهام فخاری  صبح امروز در جلسه علنی شورای شهر تهران در  تذکری خواستار بازنگری عملکرد سراهای محله تهران شد.

فخاری با اشاره به اهداف برپایی سراهای محله گفت:سرای محلات شهر تهران مهم ترین رکن ساختار اجتماعی محلات است. افزایش مشارکت مردمی در اداره محله از طریق به کارگیری توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی شهروندان، استفاده از امکانات محلات، افزایش اعتماد و ارتباط متقابل بین شهرداری و ساکنین محلات، تلاش در جهت احیاء و برجسته‌سازی هویت و جایگاه محله‌ای، افزایش همکاری مشترک شهروندان و شهرداری در انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و رفاهی از مهم ترین اهداف تأسیس این سراها بوده است.

 وی ادامه داد: بررسی‌های میدانی گویای آن است که فعالیت‌های در حال انجام در این مجموعه‌ها در بسیاری از موارد سنخیتی با اهداف تعیین شده ندارد.  اکثر فعالیت‌های سرای محلات که عمدتأ فرهنگی است نه اجتماعی؛ با فعالیت بسیاری از نهادهای فرهنگی و سازمان‌ها همانند فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ و حتی مجموعه‌های خصوصی هستند و همین امر موجب موازی کاری در امور فرهنگی شهر تهران شده است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا ضمن اشاره مجدد به اهداف تاسیس سراهای محله و نتایج آن افزود: می‌توان گفت بسیاری از این سراها در بهبود اعتماد اجتماعی به مدیریت شهری موثر نیستند. از سوی دیگر کارایی سرای محلات در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی محله‌ها که یکی از اهداف اصلی حوزه مدیریت محله است ارزیابی نشده‌اند و روشن نیست.

وی ادامه داد:هم اکنون بسیاری از سرای محلات با فعالیت‌های کاملاً ناهمخوان و به دور از اهداف اجتماعی مدیریت شهری دایر می‌باشند و معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران به عنوان دستگاه ناظر از امکان و ساز و کار کارآمد نظارت بر عملکرد این مجموعه‌ها برخوردار نیست و به همین دلیل با ادامه این روند، سراها از اهداف خود به ویژه آموزش رفتار شهروندی و نهادینه شدن مشارکت اجتماعی دور می‌شوند.
این عضو شورا با تأکید بر بازنگری ساختار مشارکت اجتماعی محلات، ضرورت و فوریت موارد مورد تذکرش را یادآور شد.
وی اذعان داشت: شهرداری تهران و سازمان‌ها و واحدهای مطالعاتی و پژوهشی آن بررسی دوباره ابعاد و کارکردهای سرای محلات به عنوان مرکز اجتماعی محله را با بهره‌گیری از دیدگاه‌های صاحب نظران، نتایج مطالعات تطبیقی دیگر کشورها و پیمایش‌های نظرسنجی از شهروندان در دستور کار خود قرار دهند.
فخاری گفت : شهرداری تهران نظام و سازوکار نظارتی سرای محلات را در راستای اهداف اجتماعی مدیریت شهری به ویژه بهبود سبک زندگی، ترویج فرهنگ شهروندی، ترویج گفتمان مدیریت شهری و اعتماد سازی شهروندان و مدیریت شهری و در نتیجه بهبود عملکرد سراهای محله در وضعیت موجود تدوین نموده و با هماهنگی شورای اسلامی شهر تهران اجرایی کند.
رییس کمیته اجتماعی در انتها خطاب به اعضای شورای شهر افزود: از شورای اسلامی شهر تهران تقاضا می‌کنم با اولویت بخشی به بازنگری در مصوبه‌های پیشین از جمله مصوبه «ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در محلات شهر تهران به شماره ابلاغ 11785/1317/160 و تاریخ 13/8/88» راه را برای بهبود وضعیت مدیریت اجتماعی محلات هموار کند.

باغات و تخلف در شهرداری تهران

 علی_اعطا، عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز شورای شهر درباره صدور پروانه ساختمانی برج_باغ پس از لغو مصوبه شورا و درخواست برخورد با مدیران متخلف گفت:شورای اسلامی شهر تهران در پنجاه و سومین جلسه رسمی دوره پنجم در تاریخ بیست و دوم اسفندماه سال 1396 با عنایت به چالش‌های محیط زیستی شهر تهران و ضرورت حفظ حداکثری باغات باقی مانده سطح شهر و جلوگیری از تداوم رویه جاری ساخت و ساز در باغات، مصوبه «اصلاحیه و تکمیل (جایگزین) مصوبه دستورالعمل ضوابط اجرایی مربوط به چگونگی اجرای ماده یکم (1) قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها - مصوب پنجاه و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران (دوره دوم)» را لغو کرد.

وی ادامه داد: در جریان این مصوبه، شهرداری تهران مکلف شد حداکثر ظرف 2 ماه از ابلاغ این مصوبه، نسبت به تهیه اصلاحیه پیشنهادی دستورالعمل ماده چهاردهم قانون زمین شهری (پیوست سوم طرح جامع شهر تهران) و بندهای متناظر در ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهر تهران اقدام و لایحه مربوطه را جهت بررسی به شورای اسلامی شهر تهران و سپس سیر مراحل تصویب در کمیسیون ماده پنجم(5) شهر تهران و شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، ارائه کند.

اعطا افزود: همچنین طبق تبصره ذیل ماده واحده مصوبه یاد شده، مقرر شد: «هر گونه تشکیل پرونده و صدور پروانه جدید برای کلیه املاکی که باغ شناخته شده است، از تاریخ ابلاغ این مصوبه تا تهیه و تصویب ضوابط جدید مذکور متوقف شود.»

عضو شورای شهر تهران گفت: با وجود صراحت مصوبه شورا، طبق گزارشات واصله، برخی از مناطق بعد از این مصوبه، اقدام به #صدور_پروانه برج باغ کرده اند، که خلاف مقررات است. نام مناطق و شماره پرونده ها در اختیار کمیته معماری و طرح های شهری شورا است و در صورت تداوم این رویه، اسامی مناطق و شماره پروانه های صادره را از همین تریبون اعلام خواهم کرد.
وی افزود:در همین راستا انتظار می رود شهردار  تهران با شهرداران و معاونان شهرسازی و معماری مناطقی که بر خلاف مصوبه شورا اقدام به صدور پروانه برج باغ کرده اند، به صورت قانونی برخورد کرده و دستور ابطال پروانه های صادره را ابلاغ کنند.

خداحافظی با پلاک شدن موتور سیکلت‌های کاربراتوری

زهرا صدراعظم نوری عضو دیگر شورای شهر در تذکرات پیش از دستور هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش اظهار داشت: در شهر تهران سه تا چهار میلیون موتورسیکلت پلاک شده که 95 درصد آنها کاربراتوری هستند.

وی افزود: یک موتورسیکلت کاربراتوری 4 برابر خودروی یور 2 ایجاد آلودگی می‌کند و 12 درصد آلودگی هوا در زمستان به وسیله موتورسیکلت‌ها  است. مسأله اصلی آلودگی هوا استفاده از موتورسیکلت‌های کاربراتوری است.  

وی افزود: بر اساس استانداردها هر موتورسیکلت باید 3 گرم آلودگی ایجاد کند که در حال حاضر 15 گرم موتورسیکلت‌ها به دلیل دست‌کاری‌هایی که موتورسواران بر روی موتورسیکلت برای افزایش سرعت انجام می‌دهند 15 گرم آلودگی هوا تولید می‌کند.  

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران گفت: در هیأت دولت مصوب شد تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شود. با توجه به عدم اصلاح برخی از شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت و مساعدت برای تداوم تولید این دو موتورسیکلت‌ها قرار شد 9 هزار و 543 دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری شماره‌گذاری شود که اگر این اتفاق بیفتد برای 5 سال صد هزار کیلومتر این موتورسیکلت‌ها پیمایش داشتند 140 هزار تن آلودگی ایجاد می‌شد.

صدراعظم نوری افزود: نهایتاً در تاریخ 27 خرداد این موضوع در هیأت وزیران مطرح شد و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری رأی نیاورد و امیدواریم با این اقدام شاهد کاهش آلودگی هوا و تعداد روزهای سالم و پاک باشیم.

وی گفت: امیدواریم در جهت کاهش معضل آلودگی هوای تهران بتوانیم درجهت تولید خودروهای برقی و انژکتوری اقدامات لازم را انجام دهیم.

مسجد جامعی بیانیه دانشجویان معترض را امضا نکرد

احمد مسجد جامعی  در تذکر پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران  گفت: اخیراً با دانشجویان معترض به احکام صادره از سوی قوه قضاییه دیداری داشتیم،   در این دیدار بیانیه ای به من دادند که آن را امضاء کنم اما از آنجایی که امضاء کنندگان این بیانیه همگی از اساتید بودند و من استاد نیستم از امضای آن خودداری کردم.  

وی ادامه داد: اما قول دادم که به عنوان نماینده مردم تهران سخن دانشجویان معترض دانشگاه تهران را در صحن علنی شورا مطرح کنم.

عضو شورای شهر تهران گفت: یکی از موضوعاتی که این روزها مطرح است احکام سنگین صادره از سوی قوه قضاییه برای دانشجویان است.

وی بیان کرد: البته قوه قضاییه مرجع صالحه صدور حکم است اما سلوک با دانشجویان شیوه دیگری می طلبد که این ظرافت ها را در دیدارهای مقام معظم رهبری با دانشجویان می بینیم که در فضایی کاملا متفاوت برگزار می شود.

عضو شورای شهر تهران گفت: همه گروههای علمی دانشگاهی در این مساله به دور   از جناح بندی های سیاسی واحد شدند و خواستار بازبینی و تجدید نظر در آراء صادره شدند و شورای شهر تهران می‌تواند با اتکا به چهره  رئیسش از قوه قضاییه درخواست بازبینی داشته باشد.

به جای ناامیدی مردم را شاد کنیم

، مجید فراهانی، در هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران، با اشاره به پخش بازی ایران_اسپانیا در استودیوم آزادی گفت: ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت دکتر علی شریعتی و دکتر مصطفی چمران این اسوه های ایثار و فداکاری، تذکر بنده خطاب به نیروی محترم انتظامی شهر تهران در خصوص ضرورت برخورد مناسب با خانواده ها در فضای عمومی و طی برگزاری مسابقات ورزشی است.

وی افزود: در شرایطی که ابر و باد و مه و خورشید در کار هستند تا در جامعه ناامیدی پمپاژ کنند و با توجه به شرایط اقتصادی موجود، زمینه نا آرامی و تشنج توده ای را در جامعه ایجاد می کند و از سوی دیگر نخبگان نا امید از تحول و تشویق به مهاجرت می کند.

فراهانی ادامه داد: بسیار مهم است که مقامات مسئول با ایجاد امید و نشاط در جامعه، تحول های شادی آفرین در جامعه را تشویق کنند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران تصریح کرد: جام جهانی فوتبال مهم ترین واقعه ورزشی است و بسیار پر مخاطب است؛ از این رو پر بیننده ترین رویداد جمعی به شمار می رود.


فراهانی گفت: کشورهای شرکت کننده در این جام برای انسجام و یکپارچگی کشورشان از این رویداد استفاده می کنند تا خوشحالی و شادی و نهایتا هیجان ناشی از برد و باخت را زمینه ای برای گسترش نشاط و شادی در جامعه کنند.

وی بیان کرد: متاسفانه در دیدار گذشته تیم ملی فوتبال مقابل اسپانیا، شاهد برخوردهای ناصحیح و خشن با خانواده ها در محوطه بیرونی استودیوم آزادی بودیم؛ به نحوی که برخوردهای فیزیکی انتظامی، فضای بسیار بدی قبل از بازی ایجاد کرده بود که خوشبختانه و نهایتا با دخالت ریاست محترم جمهوری و ورود خانواده ها به استودیوم این موضوع خاتمه یافت.

این عضو شورای شهر تهران افزود: یکی از موضوعات مهم که تحولی در جامعه به شمار می رود و نقش خوبی در تحول اجتماعی و شادی بخش دارد همین موضوع است که امیدوارم با تجدید نظر و تغییر رویه گذشته از این پس شاهد حضور مثمر و شادی آفرین خانواده ها به خصوص در فضاهای ورزشی و استودیوم آزادی و شیرودی باشیم.

از مرمت کتابخانه پارک شهر تا تشکر از افشانی

زهرا نژادبهرام در جلسه امروز گفت: کتابخانه پارک شهر اثر برجسته هوشنگ سیحون است؛ خوشبختانه مرمت آن از سر گرفته شده است.

وی ضمن تشکر از  افشانی شهردار تهران به خاطر توجه به نامه ی مورخ 19 خرداد سال جاری به منظور تماشای بازی فوتبال جام جهانی در اماکن عمومی توسط خانواده ها، به کتابخانه پارک شهر اشاره کرد و گفت: با مجوز شهرداری منطقه 12، اقدامات لازم برای بهسازی و ترمیم آن صورت گرفت اما نیمه کاره ماند تا سرانجام در آخرین روزهای خرداد سال جاری، شهردا ی توانست قرارداد لازم را برای ترمیم این بنای ارزشمند، انجام دهد؛ کتابخانه پارک شهر اثری ارزشمند به لحاظ معماری است که حفظ آن بسیار بااهمیت است.

عدم تحقق 3 درصد از بودجه سازمان های شهرداری به مسائل فرهنگی

همچنین  محمدجواد حق شناس در جلسه امروز شورای شهر در خصوص تاخیر در اجرای تبصره 26 بودجه مصوب سال 1397 در هفتادویکمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مطابق با بند (الف) تبصره 26 بودجه سال 1397، شهرداری تهران موظف است در راستای ارتقاء سطح فرهنگ شهروندی در قالب دستورالعمل مشخصی که تا پایان اردیبهشت 97 به تأیید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و تصویب شورای اسلامی شهر تهران می رسد، 3.5 درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای معاونت ها، موسسات، سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری را در چارچوب وظایف هر یک از واحدهای مذکور، هزینه کنند.

وی ادامه داد: همچنین مطابق با بند (ب) این تبصره، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی موظف است ریز برنامه های متناظر با اعتبارات اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی بودجه را حداکثر تا پایان فروردین 97 به تأیید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران برساند.

 رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اظهار داشت: در حالی که متن تبصره 26 بودجه سال 97 صراحتاً شهرداری تهران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی را به انجام موضوعات مذکور موظف کرده، و علی رغم آنکه تا کنون دو مرتبه به تاریخ های 27/12/96 و 8/2/97 از سوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این باره پیگیری و مکاتبه صورت گرفته، تا کنون و با گذشت بیش از 1 ماه از موعد مقرر، دستورالعمل و ریز برنامه های مورد اشاره به شورای اسلامی شهر تهران ارسال نشده است.

وی تصریح کرد: لذا مقتضی است شهرداری تهران ضمن ارائه پاسخ لازم در خصوص علت تأخیر پیش آمده، اولاً نسبت به ارسال آیین نامه‌ی اجراییِ موضوعِ بندِ الفِ تبصره‌ی 26 بودجه سال 1397، و ثانیاً ارسال ریز برنامه های متناظر با هر یک از ردیف های اعتباری حوزه‌ی مأموریتی فرهنگی و اجتماعی فوراً اقدام کنند.

شهرداری تهران در سال 97 با چالش مالی مواجه خواهد بود

خزانه دار شورای شهر تهران گفت: تحقق 50 درصد درآمدهای شهرداری تهران در فروردین امسال منابع نشانگر آن است که شهرداری تهران در سال 97 با چالش مالی مواجه خواهد شد و بار این چالش‌ها بر فرآیند توسعه و عمران شهر و اجرای پروژه‌های عمرانی اثرات نامطلوب خواهد گذاشت.

 سید حسن رسولی در جلسه امروز شورای شهر تهران در ارائه اولین گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران و ارزیابی میزان انطباق آن با بودجه سال 97 در فروردین‌ماه در ارزیابی کلی، گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف است دربرش عملکردی ماهانه خود نسبت به تأمین منابع در سقف 14 میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند، اما در ماه نخست امسال شهرداری تهران توانست با تحقق 50 درصد منابع، 7 هزار و 251 میلیارد ریال را تحصیل و هزینه کند.
وی ادامه داد: تحقق 50 درصد منابع نشانگر آن است که شهرداری تهران در سال 97 با چالش مالی مواجه خواهد شد و بار این چالش‌ها بر فرآیند توسعه و عمران شهر و اجرای پروژه‌های عمرانی اثرات نامطلوب خواهد گذاشت.
خزانه‌دار شورای شهر تهران در بخش عملکرد درآمد نیز تصریح کرد: در این بخش منابع در ماه نخست امسال شهرداری تهران با کسری عملکرد 7 هزار و 273 میلیارد ریال نسبت به بودجه مصوب مواجه بوده که عمده این کسری مربوط به بخش درآمدها است، درحالی‌که شهرداری مکلف به تأمین 47 درصد منابع از این محل بوده است.
رسولی اظهار کرد: شهرداری مکلف به تأمین 47 درصد منابع از این محل بوده، اما ما شاهدیم تنها توانسته است مبلغ یک هزار و 523 میلیارد ریال معادل 21 درصد از منابع خود را از محل درآمدها تأمین کند و با کسری عملکرد 25 درصدی در این بخش مواجه است.

وی بابیان اینکه در بخش منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که عمدتاً به عوارض تغییر کاربری، واگذاری مازاد تراکم مجاز و فروش اموال و املاک شهرداری است ما شاهد عملکرد 3 هزار و 619 میلیارد ریالی هستیم، گفت: در این بخش نسبت به مصوب شورا با مازاد عملکرد 16 درصدی مواجه هستیم در حقیقت شهرداری تلاش کرده تا بخشی از کسری عملکرد خود در بخش درآمدها را تا حدی که تقاضا و مراجعه برای تأمین منابع از محل درآمدهای ناپایدار ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بوده از این محل تأمین کند به‌نحوی‌که 50 درصد منابع ماه نخست اداره شهر و شهرداری در سال 1397 از این محل تأمین‌شده است.

رسولی در خصوص بخش منابع حاصل از دارایی‌های مالی تصریح کرد: ما شاهد مازاد عملکرد 691 میلیارد ریالی شهرداری در تأمین منابع ناشی از استقراض مبتنی بر وام و سایر شیوه‌های تأمین مالی هستیم، بر همین اساس منابع حاصل از دارایی‌های مالی به‌جای آنکه سهم ده‌درصدی از منابع فروردین‌ماه را طبق مصوبه شورا به خود اختصاص دهند، با مازاد عملکرد 19 درصدی نسبت به مصوب سهمی نزدیک به 30 درصد از منابع فروردین‌ماه را به خود اختصاص داده‌اند و این هشداری است بر آغاز چرخه ایجاد بدهی برای اداره شهر و شهرداری که لازم است با تدابیر ویژه از سوی شهردار تهران برای حل این مسئله اقدام کند.
نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران در بخش عملکرد هزینه نیز تأکید کرد: در بخش عملکرد مصارف شش‌ماهه نخست سال 96 شهرداری تهران، متأسفانه عملکرد مالی خود را به تفکیک بخش‌های هزینه‌ای، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های مالی ارائه کرده است که این امر البته متأثر از تداوم دوره اجرای بودجه سال 96 تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه امسال بر اساس ماده 24 آیین‌نامه شهرداری‌ها بوده و شایسته است نسبت به ثبت بروز اسناد هزینه و ارائه گزارش هزینه در ماه آتی از سوی شهرداری اقدام لازم صورت پذیرد.
رسولی ادامه داد: امیدوارم این روند گزارش دهی حساب‌ها درآمد و هزینه شهرداری که برابر قانون آغازشده است زمینه‌های انضباط مالی و حاکم شدن قانون بر رویکردهای مالی و معاملاتی شهرداری را تقویت کند و شهروندان را از روند مالی شهری می‌گذرد و این آگاهی زمینه‌ساز پرسشگری و تقویت نظارت شهروندان را فراهم سازد.
وی گفت: مطمئناً تغییرات و تحولات اقتصادی بر عملکرد مالی شهرداری تهران تأثیرات مستقیم و غیرقابل‌انکاری دارد و این امر شهرداری را با چالش تأمین منابع برای اداره شهرداری و تأمین هزینه‌های نگهداشت و توسعه شهر مواجه خواهد بود و ضروری است به‌منظور مدیریت اثرات این چالش‌ها از سوی شهردار تهران در تعامل و همراهی با همکارانم در شورای شهر تهران تدابیر و راه‌حل‌های مناسبی تبیین و ملاک عمل قرار گیرد.

اظهارت آقای رئیس در خصوص بانک شهر

محسن هاشمی در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش در جمع خبرنگاران درباره جلسه امروز اعضای شورای شهر با شهردار تهران اظهار داشت:‌ شورا و شهرداری به این نتیجه رسیدند که جلسات هم‌اندیشی با دستور جلسات مشخص برگزار شود.  

وی گفت:‌ در جلسه امروز، ‌ بانک شهر و بررسی و وضعیت این بانک در اولویت قرار گرفت و دلایل استعفای پورزرندی (مدیرعامل سابق بانک شهر) وضعیت مالی و سهامداران این بانک بررسی شد.  

وی ادامه داد:‌ در ادامه این جلسه نحوه انتخاب مدیرعامل و بدهی‌های شهرداری به بانک و انتخاب هیأت مدیره مورد بحث قرار گرفت و راهکارهای خوبی نیز برای این بانک مطرح شد.  

عضو شورای شهر تهران افزود: با توجه به اینکه 96 درصد از منابع این بانک مردمی و 4 درصد از شهرداری‌ها است، نباید اجازه دهیم دارایی‌های مردم در بانک شهر دچار مشکل شود و تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شد.  

هاشمی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا تخلفاتی در بانک شهر اتفاق افتاده است، گفت:‌ خیر، تخلفی نبوده است.  

رئیس شورای شهر تهران در ادامه بیان داشت:‌ موضوع دیگری که در جلسه هم‌اندیشی مطرح شد، ‌ ارائه برنامه سوم شهرداری تهران بوده است که در جلسه‌ای که امروز برنامه دوم شهرداری مورد بررسی قرار گرفت که تاکنون چه نتایجی داشته و چند درصد آن تحقق پیدا کرده است.  

هاشمی گفت:‌ بودجه سال 98 شهرداری تهران براساس برنامه سوم تهیه و تدوین می‌شود که در این باره معاونین شهردار نیز از نحوه برنامه‌نویسی در خصوص برنامه سوم شهرداری توضیحاتی را ارائه دادند.  

وی گفت: کلیات برنامه سوم تا آخر تیرماه ارائه می‌شود و تلاش می‌شود تا آخر تابستان نیز برنامه سوم توسعه ارائه شود و در این خصوص باید شهردار تهران زمانبندی را رعایت کند و در مهلت مقرر، برنامه سوم را ارائه دهد.  

وی درباره کاهش آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی نیز گفت:‌ سالهاست حمل و نقل عمومی در شهر تهران در اولویت قرار گرفته است و در این خصوص نیز اقداماتی انجام شده است.  

هاشمی گفت: در صورتی که زیرساخت‌های لازم برای مترو ایجاد شود می‌توانیم 6 تا 7  میلیون سفر در خطوط مترو در طول روز داشته باشیم.  

وی با اشاره به اینکه تجهیز و توسعه متروی تهران کار نشدنی نیست، گفت: خوب است همه دست‌اندرکاران در این خصوص اقدام کنند، چرا که توسعه حمل و نقل عمومی به شهر کمک می‌کند.  

وی افزود: در حال حاضر 176 کیلومتر بی‌آرتی و هزاران خطوط اتوبوسرانی در شهر تهران داریم که می‌توانیم کیفیت ارائه خدمات را در این ناوگان افزایش دهیم.  

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا طرح تحقیق و تفحص از روزنامه همشهری انجام نمی‌شود، گفت: این سؤال را باید از افرادی که طرح تحقیق و تفحص را انجام دادند بپرسید و آنها باید این موارد را پیگیری کنند.  

اعتراض فراهانی به فرمانداری

مجید فراهانی نسبت به ایراد فرمانداری تهران در خصوص مجوز واگذاری حق بهره برداری قطعه زمین برای احداث موزه به ایراندخت درودی، نقاش برجسته کشور اعتراض کرد.

 رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر ادامه داد: بر اساس آمار، حدود 1300 ملک متعلق به شهرداری تهران در دست اشخاص حقیقی و حقوقی است و باید بخشی از آنان بازگردد اما سازمان املاک هنوز در کش و قوس بازگشت آنان است که کمتر از صد تا از این املاک بازگشته است.

وی بیان کرد: ما برای جلوگیری از این روند، در ابتدای شورای پنجم مشخص کردیم که اگر شهرداری تهران بخواهد املاکی را در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی بگذارد باید مورد تصویب شورا قرار بگیرد.

 رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر اظهار داشت: برای اولین بار و پس از مدت ها این بحث در کمیسیون ها مورد بررسی و همچنین در صحن علنی مورد بحث قرار گرفت و در پایان تعلق ملک به خانم ایراندخت درودی تصویب شد.

فراهانی افزود: حال فرمانداری، 1300 ملکی که در گذشته به راحتی واگذار شده را نادیده میگیرد؛ اما مصوبه شورا که برای حفظ منفعت عمومی است را اینگونه برخورد میکند. من نسبت به این نحوه برخورد فرمانداری تهران اعتراض دارم.

تحقیق و تفحص از املاک واگذار شده شهرداری تهران/ گلایه از بانک مرکزی درباره مدیریت بانک شهر

احمد میرلوحی در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بانک شهر اظهار داشت: بانک مرکزی اعلام کرده است که آقای پورزرندی مدیرعامل سابق بانک شهر صلاحیت مدیریت این بانک را ندارد و در زمان آقای نجفی نیز قرار بر تغییر مدیرعامل بانک شهر بود و شهرداران کلانشهرهای کشور نیز همچنین نظری را داشتند.  

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تخلفی در بانک شهر صورت گرفته است گفت: در حال حاضر به جزئیات ورود پیدا نکردیم ولی در جلسه امروز هم اندیشی تصمیمات خوبی درباره بانک شهر گرفته شد.  

عضو شورای شهر تهران افزود: گلایه‌ای نیز از بانک مرکزی باید داشته باشیم که در این سال‌ها با توجه به اینکه اوضاع موسسات و بانک‌ها خوب نبوده است به این موضوع دقیقا رسیدگی نشده است. بانک شهر برای ما خیلی مهم است و در حال حاضر نیز گزینه بعدی مدیرعاملی این بانک فعلا مشخص نیست.  

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا علت تغییر پورزرندی سندسازی بوده است گفت: اجازه دهید به حاشیه نرویم به هر دلیلی که بوده دیگر رفته است.  

میرلوحی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه بخشی از بودجه شهرداری تهران در زمان شریفی قائم‌مقام اسبق شهرداری بلوکه شده است، گفت: نجفی بارها این موضوع را گفته بود که شرکت‌های کارگزاری که قرار بود آب بیاورند کوزه را هم به آب دادند و بخشی از اعتبارات شهرداری تهران مشخص نیست و در این خصوص مکارم و نجفی بارها این موضوع را گفته بودند.  

وی درباره 1300 ملک واگذار شده از سوی شهرداری تهارن گفت: این واگذاری‌ها نباید اتفاق می‌افتاده ولی افتاده است و برخی از این املاک را به اشخاص داده‌اند بنابراین باید تمامی املاک واگذار شده از نو بررسی شود و احتمالا نیاز به تحقیق و تفحص در این باره نیز باشد.  

وی تاکید کرد: کل سازمان‌ها و موسسات شهرداری تهران زیر ذره‌بین هستند.  

میرلوحی با اشاره به اینکه شاید تحقیق و تفحص در ا ملاک واگذار شده شهرداری نیز اتفاق بیفتد گفت: در گذشته 674 فقره از املاک شهرداری واگذار شده بود که در حال حاضر به 1300 فقره رسیده است و باید مشخص شود که شهرداری چرا حاتم‌بخشی می‌کرده است و ما به دنبال نظارت دقیق در این خصوص هستیم.