شناسهٔ خبر: 147529 - سرویس جامعه
منبع: ایسنا

مجلس هفته آینده لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را بررسی می‌کند

مجلس یک عضو فراکسیون زنان مجلس گفت که مجلس هفته آینده وارد بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان می‌شود.

به گزارش «نماینده»، فاطمه حسینی درباره بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس، گفت: بر اساس آیین‌نامه بررسی با اولویت لوایح باید با مصوبه هیات وزیران و تقاضای دولت در مجلس انجام شود که طبق اطلاع ما دولت چنین تقاضایی را از مجلس نداشته و تنها نامه‌ای از طرف معاونت زنان رسیده که هیات رییسه آن را به عنوان مصوبه تلقی نکرد.

وی افزود: بر این اساس ما یکشنبه هفته آینده تقاضای بررسی این لایحه بر اساس ماده ۱۰۴ آیین‌نامه را خواهیم داشت. طبق این ماده باید لوایح در جلسه همان هفته مورد رسیدگی قرار گیرد. قطعا در صورت رای مثبت نمایندگان به این موضوع، مجلس هفته آینده وارد بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان می‌شود.

نماینده تهران در توضیح جزئیات این لایحه برای مقابله با تجاوز و تعرض به کودکان و نوجوانان، گفت: مهم‌ترین موضوع درباره مقابله با تجاوز و تعرض به کودکان و نوجوانان پیشگیری، آموزش و غربالگری است. در موضوع پیشگیری و آموزش باید آموزش‌های لازم در آموزش و پرورش و صداوسیما انجام شود تا در سطح ملی خانواده‌ها و دانش‌آموزان از آموزش‌های لازم برخوردار شوند.

حسینی آموزش نحوه استفاده از فضای مجازی و ابزارهای اینترنتی را بسیار مهم خواند و گفت: آموزش‌های لازم و مراقبت‌ها و آگاهی‌بخشی‌ها برای کودکان و نوجوانان جهت پیشگیری از بروز حوادث بسیار مهم است که مجلس در این لایحه به آن توجه لازم را داشته است.

وی افزود: موضوع بعدی غربالگری در مورد مبتلایان است که این موضوع نیز احتیاج به آموزش‌های لازم را دارد. مثلا در موضوع ستایش فرد بزهکار، نوجوان و بزه دیده کودک بود که این خود نشان می‌دهد ما به غربالگری در آموزش و پرورش نیاز داریم چون اگر این افراد درمان نشوند ممکن است در آینده تبدیل به افراد بزرگسالی شوند که برای کودکان، نوجوانان، جوانان و زنان خطرآفرین باشند لذا آموزش، غربالگری و پیشگیری در کنار تشدید مجازات از اهمیت بسیاری برخوردار است که در این لایحه دیده شده است.

حسینی در پایان تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که در کنار تصویب قوانین و آموزش‌های لازم باید قانون نیز به خوبی به اطلاع مردم رسیده شود تا آنها از حقوق خود آگاهی داشته باشند، این وظیفه مهم بر عهده آموزش و پرورش و رسانه ملی است.