شناسهٔ خبر: 147493 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا

سنای آمریکا به تحریم دوباره ZTE رای داد

سنای آمریکا در سرپیچی از گفته دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، به ممنوعیت دوباره فروش تراشه‌های فوق پیشرفته به شرکت چینی مخابراتی ZTE رای مثبت داد.

به گزارش «نماینده»، دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ این شرکت چینی را به فروش کالاهایی حاوی قطعات ساخت آمریکا به ایران و کره شمالی متهم و آن را تحریم کرد. ترامپ ماه گذشته در توییتی تایید کرد که دولتش با این شرکت که مقر اصلی آن در شهر «شنژن» Shenzhen چین است، توافق رسیده است.

بر اساس چنین توافقی که بین وزارت بازرگانی و ZTE منعقد شده است، این شرکت چینی باید جریمه سنگینی را پرداخت کرده و ضمن استخدام ماموری برای نظارت بر الزامات قانونی و سیاست‌های داخلی تغییری اساسی در تیم مدیریتی خود ایجاد کند.

شرکت چینی درصورت انجام این اقدام، بار دیگر می‌تواند فعالیت تجاری با شرکت‌های آمریکایی را از سر بگیرد.
بر اساس طرح سناتورها، مجازات‌ها علیه ZTE باید برگردانده شود و آژانس‌های دولتی آمریکا نباید از این شرکت یا شرکت هوآوی دیگر شرکت مخابراتی چینی تجهیزات خریداری کنند. این طرح، همچنین نهادهای دولتی آمریکا را از اعطای وام به هوآوی، ZTE و شعبات و شرکت‌های تابعه آن‌ها منع می‌کند.

این لایحه از حمایت اعضای دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برخوردار است. «چاک شومر» سناتور دمکرات، «کریس وان هولن» سناتور همحزبی وی و «تام کاتن» سناتور جمهوریخواه این طرح را ارائه کرده اند. کاتن از متحدان نزدیک ترامپ و از چهره‌های پرنفوذ در حوزه سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌آید.
«مارکو روبیو» و «سوزان کالینز» دو سناتور جمهوریخواه و «ریچارد بلومنتال» و «بیل نلسون» سناتورهای دموکرات جزو دیگر تدوین کنندگان این لایحه هستند.

این طرح به عنوان متممی بر «قانون ملی اختیارات دفاعی» (NDAA) ارائه شده است. این قانون یک لایحه سیاست دفاعی است که کنگره هر ساله آن را تصویب می‌کند. قانون ملی اختیارات دفاعی طی روزهای آینده به بحث گذاشته می‌شود و الحاق طرح سناتورها درباره زد تی‌ای به آن باید به تایید سنا برسد.

خبرگزاری فرانسه ادامه داد: ZTE از زمانی که واشنگتن شرکت‌های آمریکایی را به مدت هفت سال از فروش اجزای سخت افزاری و نرم افزاری مهم به این شرکت منع کرد، در معرض ورشکستگی بوده است.
متعاقب تصویب اصلاحیه جدید سنای آمریکا، سهام این شرکت مخابراتی در نخستین ساعات کاری روز سه شنبه بیش از ۲۰ درصد سقوط کرد.

این شرکت هفته گذشته پس از تعلیقی دو ماهه به دلیل تحریم‌ها سرانجام فعالیت خود را از سر گرفت. سهام ZTE در عرض این یک هفته ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

ZTE که ۸۰ هزار کارمند دارد، اذعان داشت که تحریم‌های آمریکا با «متوقف» کردن عملیات اصلی این شرکت احتمال ورشکستگی آن را افزایش داده است.
شبکه‌های فیبرنوری این شرکت به اجزای آمریکایی و فروش فرامرزی انبوه گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت آن نیز به تراشه‌ها و سیستم‌های اندرویدی آمریکایی وابسته هستند.