شناسهٔ خبر: 147485 - سرویس مجلس
منبع: مهر

اتاق جنگ اقتصادی باید در ذیل ستاد هماهنگی قوا تشکیل شود/رویکرد دولت در مقابله با توطئه های دشمنان انفعالی بوده است

فولادگر رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی گفت: «اتاق جنگ اقتصادی ایران» باید در ذیل ستاد هماهنگی قوا برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تشکیل شود.

به گزارش «نماینده»، حمیدرضا فولادگر با تاکید بر لزوم برنامه ریزی دقیق دولت متناسب با شرایط اقتصادی جدید ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحریم های جدید گفت: خروج آمریکا از برجام قابل پیش بینی بود. دولت نیز بارها اعلام کرده بود برای همه گزینه ها از جمله خروج آمریکا از برجام برنامه دارد لذا باید متناسب با شرایط جدید برنامه اقتصادی قوه مجریه ارائه می شد.

فولاد گر با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس اتاق جنگ با هماهنگی سران قوا تشکیل و برای عملیات ها و اداره جنگ تصمیم گیری می شد، اظهار داشت: امروز کشور در برابر توطئه جنگ اقتصادی قرار دارد، دشمن پایگاه برنامه ریزی اش برای جنگ اقتصادی علیه ملت ایران را در وزارت خزانه داری و مغز اقتصادی اش مستقر کرده است. مجلس هم انتظار داشت اتاق فکر دولت برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن در در شورای هماهنگی اقتصاد مقاومتی تشکیل شود.

فولادگر با اشاره به گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مورد اجرای قانون اقتصاد مقاومتی گفت: در این قانون مقرر شده بود ستادی برای هماهنگی قوا جهت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تشکیل شود. معاون اول رئیس جمهور، نایب رئیس مجلس، نایب رئیس قوه قضائیه این شورای سه نفره را تشکیل می دادند.

«اتاق جنگ اقتصادی» باید ذیل ستاد هماهنگی قوا تشکیل شود

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی تصریح کرد: اگر این شورا با ترکیبی که مجلس پیش بینی کرده تشکیل شده بود و توان هر سه قوه و نهادهای کشور را در اختیار می گرفت می توانست اتاق جنگ اقتصادی ایران در این شورا برپا شود. در این صورت شرایط اقتصادی کشور قابل پیش بینی تر بود و راه حل های دقیق تری با به کارگیری توان سه قوه اتخاذ می شد.

فولادگر در خصوص توجیه دولت برای عدم اجرای قانون اقتصاد مقاومتی گفت: دولت مدعی بود به جای تشکیل شورای هماهنگی اقتصاد مقاومتی، ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را تشکیل داده است. این در حالی است که این ستاد تنها با حضور قوه مجریه تشکیل می شد و هدف قانونگذار از هماهنگی قوا برای اجرای این سیاست ها محقق نشده است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس هر زمان قوای سه گانه  وقتی همه قوای کشور برای پیروزی عملیات ها به کار گرفته می شد و مردم وارد صحنه شدند عرصه جنگ عوض شد و پیروزی ها حاصل شد. در زمان جنگ بسیج تشکیل شد و پشتیبانی های مردمی جنگ به کمک نهادهای نظامی آمد. در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز بر مردمی کردن اقتصاد تأکید شده است. حضور مردم بسیار راهگشا خواهد بود  و بسیاری از مشکلات را حل می کند.

وی با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی  گفت: اگر سه سال قبل، شورای هماهنگی قوا برای اجرای سیاست های مقاومتی تشکیل شده بود، نیازی به این دستور نبود و پیش بینی های دقیق تری انجام می شد اما هنوز هم دیر نشده است؛ باید شورای هماهنگی قوا برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تشکیل شود و با تشکیل این شورا وظیفه  قوای سه گانه برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مشخص می شود.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی ادامه داد: وظیفه مجلس در این ستاد تنقیح قوانین و نظارت بر اجرای سیاست ها و قوانین است  و دولت نیز مسئول اجرای سیاست ها خواهد بود.

فولادگر تصریح کرد: آنچه که ضرورت دارد این است که مردم احساس کنند قوای سه گانه با تمام توان خود به دنبال حل مسائل کشور هستند. اگر مردم ببینند برنامه هایی که ابلاغ شده است اجرا نمی‌شود، ناامیدی در بین مردم افزایش می یابد.

وی با تأکید بر لزوم اعتماد سازی برای نظام گفت: وظیفه امروز دولت، مجلس و قوه قضائیه وظیفه سنگینی است. هم باید برای نظام اعتمادسازی کنند و هم باید توطئه های دشمنان را خنثی کنند.

فولادگر در تشریح ویژگی های برنامه ریزی اقتصادی دولت برای حل مشکلات اقتصادی اظهار داشت:اولین کار این است که نقدینگی موجود به سمت بخش مولد و بخش تولید هدایت شود. رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب  و کار و اجرای صحیح سیاست های اصل ۴۴ سه گام مهم دولت در تدوین برنامه اقتصادی در شرایط اقتصادی جدید است.

وی راهکار ورود مردم به اقتصاد را جلب اعتماد مردم خواند و گفت: بهبود فضای کسب و کار، تلاش برای حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی، حمایت از فعالیت های دانش بنیان، تکیه بر توان مهندسی، نرم افزاری و سخت افزاری جوانان ایران از شاخص های مهم برنامه ریزی جدید دولت با توجه به شرایط اقتصادی جدید باید باشد.

ستاد شبانه روزی برای رصد توطئه های اقتصادی دشمن تشکیل شود

وی با تأکید بر لزوم اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی افزود: یکی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی، رصد دائم توطئه های اقتصادی دشمن است. در این راستا باید ستاد شبانه روزی برای رصد توطئه های اقتصادی دشمن تشکیل شود.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: دولت برای مقابله با این توطئه ها باید انفعال را کنار گذاشته و برنامه هایی فعال تدوین کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی بسته سیاست های دولت برای کنترل بازار ارز رونمایی شد مردم به کنترل بازار ارز امیدوار شده بودند اما این بسته به صورت کامل اجرایی نشد و نوسانات در بازار سکه، خودرو و ارز  ادامه یافت.

فولادگر عدم کنترل نقدینگی را عامل نوسانات بازار سکه، ارز و خودرو خواند و گفت: میزان تولید خودرو در سه ماهه اول سال ۹۷ بیشتر از سه ماهه اول سال ۹۶ بوده است اما مشکلات بازار خودرو در سه ماه اول سال ۹۷ بروز و ظهور بیشتری داشته است.

رویکرد دولت در مقابله با توطئه های اقتصادی دشمنان انفعالی بوده است/لزوم اتخاذ رویکرد انقلابی

وی با بیان اینکه تا امروز رویکرد دولت در مقابله با توطئه های اقتصادی دشمنان انفعالی بوده است،  گفت: دولت در موضع انفعال پس از اینکه دشمنان توطئه ای را طراحی و اجرا می کردند و برای حل مشکلات چاره جویی می کرد،   دولت امروز باید با رویکرد انقلابی برای مقابله با توطئه های دشمنان برنامه ریزی کند.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی سند چشم انداز ۲۰ ساله، سیاست های اقتصادی مقاومتی، سیاست های برنامه ششم، سیاست های اجرای اصل 44 قانون اساسی را از برنامه های انقلابی و پیش دستانه نظام برای مقابله با توطئه دشمنان خواند و اظهار داشت: متأسفانه این سیاست ها به درستی انجام نشد و همین امر موجب انفعال ایران مقابل توطئه های دشمنان شد.

وی با بیان اینکه برای اجرای این سیاست ها، قوانین خوبی به تصویب رسید گفت: متأسفانه این سیاست ها و قوانین مربوط به آن به درستی انجام نشد و نظارت دقیقی بر اجرای این سیاست ها صورت نگرفت.

فولادگر تصریح کرد: ترکیب فعلی مدیران  دستگاه های اجرایی شامل دو گروه است؛ دسته اول مدیرانی که دارای تعهد و انگیزه کاری خوبی هستند و دسته دوم  افرادی که در دوران بازنشستگی قرار دارند و انگیزه لازم را برای فعالیت ندارند. این افراد باید تجربه های خود را در اختیار افراد با نشاط تر و با انگیزه تر قرار دهند. متأسفانه بخشی از مدیران دستگاه های اجرایی انگیزه لازم و یا نشاط و جوانی لازم را ندارند و همچنین دارای تعهد و باور لازم برای اجرای سیاست های کلی نظام نیستند.

لزوم خانه تکانی بدنه مدیریتی دولت جهت تدوین و اجرای برنامه های فعال و پویای اقتصادی

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با تأکید بر لزوم خانه تکانی بدنه مدیریتی دولت جهت تدوین و اجرای برنامه های فعال و پویای اقتصادی گفت: آقای رئیس جمهور نیز در سخنرانی اخیر خود به بی انگیزگی برخی از مدیران اشاره کردند و نسبت به آن گلایه کردند.

فولادگر با بیان اینکه باید سند چشم انداز را به عنوان اهداف کلی مدنظر قرار داده و قوانین مربوط به سیاست های کلی را اجرایی کنیم، اظهار داشت: باید مجلس در بخش نظارت، دقیق تر و به موقع ترعمل کند.