شناسهٔ خبر: 147371 - سرویس اقتصاد
منبع: خانه ملت

پیشنهاد تاجگردون؛ بازار ثانویه ارز باید تشکیل شود

تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بر لزوم تشکیل بازار ثانویه ارز تاکید کرد.

به گزارش«نماینده»، غلامرضا تاجگردون درباره وضعیت بازار ارز گفت:باید از روز اول موضوع تشکیل بازار ثانویه ارز در دستور کار مسئولان اقتصادی قرار می گرفت چرا که با دلار ۴۲۰۰ تومانی حجم عرضه و تقاضا به تعادل نمی رسید.

رئیس کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد:اینکه گفته می شود ۱۰ درصد تقاضا در بازار ارز مربوط به تقاضای دلار با نرخ بالای ۴۲۰۰ تومان بوده موضوع قابل تاملی است چرا که در حال حاضر این ۱۰ درصد حجم تقاضا و عرضه، قیمت ها را در بازار ارز تعیین می کند.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر راه اندازی بورس ارز تصریح کرد:با اقداماتی مانند تشکیل بازار ثانویه ارز با بورس ارز می توان با مکانیزم عرضه و تقاضا نوسانات بازار ارز را کنترل کرد.

تاجگردون درباره درآمد دولت از ما به التفاوت نرخ ارز پیش بینی شده در بودجه با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت:باید توجه کرد در کل درآمد دولت از ما به التفاوت نرخ ارز رقم بالایی نیست.

وی ادامه داد: اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار و پذیرش ثبت سفارش برای واردات بطور طبیعی باعث می شود ثبت سفارش با تقاضای اضافه روبرو شود.

رئیس کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد:اختلاف قیمت دلار۴۲۰۰ تومانی با نرخ دلار در بازار آزاد بطور طبیعی انگیزه واردات را افزایش می دهد چرا که برخی واردکنندگان می توانند واردات کالا را با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی انجام دهند تا کالاها با نرخ دلار در بازار آزاد ارز بفروش برسانند که این موضوع باید مورد رسیدگی شود.