شناسهٔ خبر: 147102 - سرویس سیاست
منبع: ماهنامه نماینده

« شریف‌پور» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشدار داد:

تکمیل کننده پازل برنامه‌های ضد ایرانی

شریف پور.jpg عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: هدف غرب از اجرای این تفاهم‌نامه در ایران، مبارزه با فساد مالی نیست بلکه هدفشان این است که از تبدیل‌شدن ایران به یک قدرت بین‌المللی جلوگیری کند.

ماهنامه«نماینده»- هدف (FATF) که در حال حاضر حدود ۱۹۸ کشور به‌صورت مستقیم یا از طریق گروه‌های منطقه‌ای در آن عضویت دارند یا توصیه‌های این نهاد را به اجرا درآورده‌اند، تدوین استانداردها و ارتقای شیوۀ اجرای مؤثر اقدامات قانونی، مقرراتی و عملیاتی در موارد مرتبط با پول‌شویی، تأمین مالی تروریسم و دیگر تهدیداتی است که قابلیت اعتماد به نظام مالی بین‌المللی را تهدید می‌کند. اغلب کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه اقتصادی معتقدند که این توافق اطلاعات بانکی کشور را به‌راحتی در اختیار بیگانگان به‌خصوص دشمن قرار می‌دهد. همین مسئله بهانه‌ای شد تا به «عین‌الله شریف‌پور» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس برویم و نظر وی را در این باره جویا شویم.

* به‌عنوان سؤال بفرمایید ارزیابی شما از پیوستن به (FATF) چیست و آیا با عضویت در آن موافق هستید یا خیر؟

(FATF) مقررات مالی بین‌المللی است یعنی در حقیقت نقل‌وانتقالات وجوهات را در سطح بین‌المللی نظارت و پایش می‌کند. اما ما هم به این امر راضی هستیم و با هرگونه پول‌شویی در دنیا مخالفت خود را اعلام می‌کنیم اما تمایل داریم که بدانیم نقل‌وانتقالات وجوهِ استکبار، ظالمان، آنهایی که ظلم کرده و انسان‌ها را به‌دست خود اسیر می‌کنند، داعش و گروهک‌های دیگر به چه صورت است و همواره خواستار آن هستیم که نقل‌وانقال وجوه بین تمامی این گروه‌ها به شیوۀ درست صورت پذیرد. نکتۀ قابل توجه این است که موضوع (FATF) موضوعی است که آمریکا از آن  به‌عنوان یک ابزار در جهت تضعیف کشورهای اسلامی به‌خصوص انقلاب اسلامی استفاده کند. همۀ ما به این مسئله واقف هستیم که هدف غرب از اجرای این تفاهم‌نامه در ایران، مبارزه با فساد مالی نیست بلکه هدفشان این است که از تبدیل‌شدن ایران به یک قدرت بین‌المللی جلوگیری کند و حوزۀ گسترش و نفوذ ایران را در منطقه کاهش داده یا از بین ببرند. مسائلی که از سمت کشورهای غربی مطرح شد، همانند همین تفاهم‌نامه (FATF) نقش مهمی در تکمیل پازل برنامه‌های ضد ایرانی دارند.

به‌همین دلیل اعتقاد شخصی بنده این است که ایران عضو این سازمان نباشد. در نظر داشته باشید که در ارتباط با موضوعات دیگر نیز همیشه به‌موقع موضع‌گیری کرده‌ایم و همواره موضع‌گیری‌های ما هم جهت با اقتدار جمهوری اسلامی و قدرتمند شدن مسئولان دستگاه اجرایی بوده است. به‌هر روی (FATF) یک موضوع برای کنترل کشور و نظام است. این قرارداد باعث خواهد شد شرکت‌ها و کشورهای بیگانه به‌حساب‌های مردم دسترسی پیدا کرده و بدانند فرد به کجا پول فرستاده و چه تراکنش مالی را انجام داده است. مسلماً چنین محدودیت‌هایی در کشور قابل اجرا نخواهد بود.  

برخی معتقدند که برای حضور در اقتصاد جهانی باید عضو سازمان (FATF) باشیم. اما با توجه به مواردی که اشاره کردید با این قرارداد می‌خواهند بر سیستم‌های بانکی ما نظارت داشته و تحت کنترل خود قرار دهند، در حال حاضر بهترین راه‌کار برای حل این مسئله از نظر شما چیست؟

در عرصۀ اقتصاد جهانی ایران تا به‌حال هیچ‌گونه تخلفی انجام نداده است، مدعیان مخالف این موضوع بگویند که ما تا به‌حال چه تخلفی داشته‌ایم؟ اگر یک کشور در جهان حقوق بشری را که امروز آنها مدعی هستند رعایت کند، جمهوری اسلامی ایران است. هدف اصلی (FATF) بر این استوار است که با تکمیل پازل‌های مختلف دست ایران را برای حمایت از مقاومت و کسانی که در حال مبارزه با استکبار هستند، ببندند.

برخی بر این باور هستند که (FATF) را می‌توان به‌مراتب بدتر از کاپیتولاسیون دانست. نظر شما در این باره چیست؟ آیا معتقد هستید که (FATF) نوعی برجام و خود تحریمی است؟

بله! این بزرگ‌ترین خودتحریمی است که در اقتصاد ایران علیه نظام‌های اصیل کشور ممکن است که اتفاق بیفتد. با اجرای (FATF) عملاً با دست خود نهادهای امنیتی و دفاعی را به‌نوعی تحریم می‌کنیم. با امضای تفاهم‌نامۀ (FATF) از خطوط قرمز استقلال کشورمان عبور می‌کنیم و این چشم‌انداز خوبی را برای آیندۀ کشور رقم نمی‌زند. من از ابتدا که این مسئله مطرح شد، به این امر قائل بودم و معتقدم به آمریکا، انگلیس، فرانسه، اسرائیل و چند کشور انگشت‌شمار در منطقه نباید اعتماد کرد. در پسابرجام هم قرار بود تمام تحریم‌ها یکجا لغو شوند اما امروز پس از گذشت ۲ سال و اندی از امضای برجام، هنوز برجام درجا می‌زند.

*رویکرد دولت نسبت به این قرارداد و سازمان چیست؟

قدر مسلم این است که برای هرگونه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری باید دید که هدف یا ماهیت آن سازمان چیست؟ رویکرد غرب طی این سال‌ها نسبت به ایران مشخص شده است و بارها در گفتار و کردار خود ثابت کرده‌اند که نمی‌توان به آنها اعتماد کرد. بنده اطلاع دقیقی از رویکرد دولت نسبت به این موضوع ندارم و قطع به یقین نمی‌توانم از طرف دولت پاسخ‌گو باشم. اما دولت بداندکه باید مواظب باشیم آنچه (FATF) از ما می‌خواهند رعایت کنیم را دیگران نیز رعایت کنند. در غیر این صورت ما خروج از این سازمان را برای خود محفوظ می‌دانیم.