شناسهٔ خبر: 146917 - سرویس مجلس
منبع: مهر

طرح اداره صدا و سیما ۴ ماه دیگر در کمیسیون فرهنگی آماده می‌شود

قاضی زاده هاشمی عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما، با بیان اینکه «طرح اداره صدا و سیما» ۴ ماه دیگر در کمیسیون فرهنگی آماده می‌شود، مهمترین تحولات این طرح را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده» سیداحسان قاضی زاده هاشمی در خصوص آخرین وضعیت بررسی طرح «اداره سازمان صدا و سیما» در کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: این طرح در حال حاضر در صحن کمیسیون تا ماده ۴ بررسی شده و مبحث اصلی آن در کمیسیون در حال حاضر، تعریف «صوت و تصویر فراگیر» است.

وی افزود: اصل این مسئله که انحصار صوت و تصویر فراگیر باید در اختیار صدا و سیما باشد تعیین تکلیف شده، اما در رابطه با تعریف صوت و تصویر فراگیر، استعلامی از شورای عالی فضای مجازی کرده ایم و منتظریم که پاسخ دهند تا در متن طرح بگنجانیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح اداره صدا و سیما در نهایت حدود ۲۵ ماده خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تا ماده ۴ این طرح در صحن کمیسیون بررسی شده است و پیش بینی می شود که حداقل ۳ یا ۴ ماه دیگر، نهایی شدن این طرح در کمیسیون طول بکشد و پس از آن نیز در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار بگیرد؛ در مجموع پیش بینی ما این است که یک سال دیگر این طرح در صحن مجلس بررسی شود.

افزایش اختیارات شورای نظارت بر صدا و سیما

قاضی زاده هاشمی با اشاره به تحولاتی که طراحان طرح اداره صدا و سیما به دنبال آن هستند، اظهار داشت: یکی از این نکات، هیئت امنایی شدن اداره صدا و سیماست که پیشنهاد عده ای از نمایندگان است، علاوه بر آن، تقویت ساز و کارهای نظارتی از طریق افزایش و تقویت اختیارات شورای نظارت بر صدا و سیما، نیز تحول دیگری است که در این طرح عنوان می شود.

وی تصریح کرد: تعریف دقیق صوت و تصویر فراگیر و حق انحصار آن نیز تحول دیگری است که این طرح به دنبال آن است و در نتیجه آن، نحوه کارکرد صدا و سیما در فضای مجازی مشخص می شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع هیئت امنایی شدن صدا و سیما در این طرح گفت: بر اساس آنچه طراحان این بخش از طرح به دنبال آن هستند، هیئت امنای سازمان صدا و سیما در سازوکار انتخاب رئیس سازمان نیز دخالت می کند و حتی قید شده که گزینه به رهبری پیشنهاد دهند که احتمالاً به خاطر مغایرت با اصل ۱۱۰ قانون اساسی، بعید می دانیم که تائید شود.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: البته این بخش از طرح اداره صدا و سیما که به هیئت امنایی شدن سازمان تاکید دارد نظر همه اعضای کمیسیون نیست و تنها توسط یک طیف خاص دنبال می شود.