شناسهٔ خبر: 146439 - سرویس سیاست
منبع: ریاست جمهوری

روحانی از دو اشتباه تاریخی آمریکا می گوید

روحانی رئیس جمهور با بیان اینکه خروج از برجام و انتقال سفارت به قدس دو اشتباه بزرگ و تاریخی آمریکا است،گفت: تاریخ قضاوت خواهد کرد که این تصمیمات بسیار نادرست نسبت به ایران و مردم منطقه بوده است.

به گزارش«نماینده»، حجت الاسلام  حسن روحانی رئیس جمهور روز سه شنبه و هنگام دریافت استوارنامه «همیش مک مستر» سفیر جدید نیوزیلند در تهران گفت: ظرفیت های خوبی در روابط ایران و نیوزیلند وجود دارد که باید از این ظرفیت ها برای توسعه همکاریهای مشترک در همه عرصه های مورد علاقه بهره گرفته شود و تهران آماده است روابط تجاری و همکاری های علمی و گردشگری خود را با ولینگتون گسترش دهد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود خروج دولت آمریکا از توافق برجام و انتقال سفارتخانه اش به قدس شریف را  دو اشتباه بزرگ و تاریخی واشنگتن خواند و  تصریح کرد: تاریخ قضاوت خواهد کرد که هر دو این تصمیمات دولت آمریکا، بسیار نادرست و غیردقیق نسبت به ایران و مردم منطقه بوده است.

روحانی با اشاره به مخالفت جامعه جهانی با هر دو تصمیم اشتباه آمریکا گفت: اولین نتیجه این تصمیمات غلط، انزوای واشنگتن نزد افکار عمومی جهان است.

رئیس جمهور با قدردانی از مواضع مثبت نیوزیلند در خصوص برجام گفت: سال ۲۰۱۵ سال موفقیت سیاست و دیپلماسی بر تخاصم و روابط غیردوستانه میان کشورها بود و دولت ایران معتقد است که تعامل سازنده با کشورهای جهان و اتخاذ استراتژی برد-برد به نفع همه جهان خواهد بود.

روحانی با اشاره به اینکه ایران همواره به تعهدات خود در عرصه بین المللی پایبند بوده و در موضوع برجام، ۱۱ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی این موضوع را تایید می کند، خروج واشنگتن از توافق برجام را یک شکست سیاسی و اخلاقی برای این دولت آمریکا دانست.

«همیش مک مستر» سفیر جدید نیوزیلند نیز در این دیدار با تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور، تاکید کرد که ولینگتون خواهان توسعه و تعمیق روابط با تهران در همه عرصه ها بویژه اقتصادی است.

سفیر جدید نیوزیلند با ابلاغ سلام نخست وزیر کشورش به روحانی، گفت: قدیمی ترین سفارت نیوزیلند در منطقه خاورمیانه در تهران است که این نشان دهنده روابط عمیق و دوستانه دو دولت و دوملت با یکدیگر است و این روابط ضروری است که بیش از پیش تقویت شود.

وی برجام را پیروزی دیپلماسی و همکاری بر تقابل و عدم اطمینان  و مهمترین دستاورد دیپلماتیک تاریخ ذکر کرد و افزود: حمایت کشورهای جهان از برجام بیانگر جایگاه ویژه این توافق در عرصه روابط بین الملل است.