شناسهٔ خبر: 146358 - سرویس اقتصاد
منبع: تسنیم

۵۰ میلیارد تومان هزینه‌ رفاه اجتماعی نهاد ریاست جمهوری چگونه توزیع می‌شود؟

هیئت دولت بررسی لایحه بودجه۹۷ نشان می دهد در حالی که حدود ۵۰میلیارد تومان به عنوان هزینه رفاه اجتماعی نهاد ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است، سازو کار تخصیص این نوع هزینه شفاف نیست.

به گزارش «نماینده» رئیس جمهور  اواخر سال قبل  در خصوص شفافیت بودجه گفته بود: در مسیر قبلی (لایحه بودجه) شفافیت وجود نداشت، دستگاه‌ها تشویق به اجرا نمی‌شدند و از طرف دیگر ما نمی‌دانستیم که یک خدمت چقدر برای دولت هزینه دارد. اگر بنا است ما بیماری را معالجه کنیم با چه هزینه‌ای این کار را انجام بدهیم. اگر می‌خواهیم عمل جراحی انجام بدهیم با چه هزینه‌ای انجام دهیم...

وی هفته قبل نیز با هشتگ‌های جریان آزاد اطلاعات و شفافیت در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی نوشت: دنیای امروز، دنیای سرعت و ارتباطات است، اگر می‌خواهیم در کشور فساد از بین برود، راه آن اطلاع داشتن مردم و جوانان از امور است، چراکه بدون اطلاع مردم، شفافیت و حضور جوانان و تنها با دادگاه و نیروی امنیتی نمی‌توانیم با فساد مقابله کنیم.

روحانی همچنین با بیان اینکه، چارچوب وعده‌های انتخاباتی‌اش در لایحه بودجه سال ۹۷ تبلور یافته، گفته بود:‌ پایه بودجه سال آینده بر شفافیت است و پرداخت به دستگاه‌ها برمبنای عملکرد سه‌ماهه آنها است.

تأکید رئیس جمهور در خصوص شفافیت بودجه ۹۷ در حالی است که هنوز بسیاری از عناوین و ردیفهای بودجه غیرشفاف بوده و تعریف دقیقی برای آنها انجام نشده است، به‌عبارت دیگر هنوز مشخص نشده است چه مبالغی به چه افرادی و تحت چه عنوانی پرداخت شده است. این موضوع چه در لایحه بودجه ۹۷ و چه در گزارشی که اخیراً خزانه‌داری کل از پرداختهای فروردین ماه منتشر کرد نمود دارد.

بر این اساس، هزینه رفاه اجتماعی صرفا در نهاد ریاست جمهوری حدود ۲۷ میلیارد تومان، هزینه رفاه اجتماعی مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ۲.۷ میلیارد تومان و به همین ترتیب هزینه های رفاه اجتماعی سایر زیر مجموعه ها در جدول زیر ذکر شده است. کل هزینه مربوط به رفاه اجتماعی در این مجموعه نیز حدود ۴۸ میلیارد تومان است که ماهیانه باید نزدیک به ۴ میلیارد تومان در کل مجموعه نهاد بابت هزینه رفاه اجتماعی پرداخت شود.

سوالی که در اینجا وجود دارد این است که هزینه رفاه اجتماعی به عنوان مثال در معاونت زنان و خانواده یا مرکز بررسی راهبردی ماهیانه به چه نحوی پرداخت می‌شود؟ سهم هر کارمند از این سرفصل چه میزان است و آیا عدالت در پرداختها در حوزه هزینه رفاه اجتماعی وجود دارد؟ یک ابهام  مهم که هنوز پاسخی به آن داده نشده این است که نهایتا چه تعداد کارمند در این واحدها مشغول به کار هستند چه خدمتی به مردم انجام میدهند و در نهایت چه میزان دریافتی به صورت خالص دارند؟

گفتنی است، در فروردین ماه امسال، خزانه‌داری کل کشور حداقل در ۷ ردیف مجزا پرداختهایی را در تاریخهای متفاوت به نهاد ریاست جمهوری داشته است. جمع مبالغ پرداخت‌شده در ردیف‌های مختلفی (۱۴۹-۶۷۳- ۱۲۹۶-۱۷۲۳...۱۷۲۷) که از گزارش خزانه‌داری کل (به‌صورت دستی) به‌دست آمده نشان می‌دهد در این ماه حدود ۴میلیارد تومان تنها بابت حقوق و جمعاً ۸.۵ میلیارد تومان بابت حقوق و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر به این نهاد پرداخت شده است.

در حالی که در فرودین ماه حدود ۴ میلیارد تومان بابت حقوق و ۴.۵ میلیارد تومان بابت هزینه های اجتناب ناپذیر به نهاد ریاست جمهوری پرداخت شده است، هنوز مشخص نشده هزینه های رفاه اجتماعی، در سر فصل حقوق و مزایای کارمندان نهاد دسته بندی شده و یا جزو هزینه های اجتناب ناپذیر قرار گرفته است.