شناسهٔ خبر: 146072 - سرویس بین‌الملل
منبع: تسنیم

در معرکه‌گیری جدید نتانیاهو چه گذشت؟

نتانیاهو نتانیاهو که تلاش می کرد یک سخنرانی هیجانی را ارائه کند به گونه ای سخن گفت که ترس عمیق خود از قدرت ایران را کاملا آشکار کرد.

به گزارش «نماینده» رسانه های سرزمین های اشغالی از چند روز قبل در حال تبلیغ برای سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در عصر دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ بودند و همه این رسانه های یک نکته را در تبلیغات خود برجسته می کردند که نتانیاهو در سخنان دوشنبه شب خود به مسائلی اشاره خواهد کرد که توافق هسته ای غرب با ایران را تغییر خواهد داد.

فضای سخنرانی نتانیاهو

آنچه همگان از سخنرانی یک مقام سیاسی در ذهن دارند، تریبون یا میزی است که آن مقام سیاسی از پشت آن سخنانی را ارائه می کند. اما آنچه نتانیاهو این بار ارائه کرد یک شوی تمام عیار بود. نتانیاهو روی یک سن قرار گرفته بود که پشت سر او یک ویدئو پرژکتور، یک کتابخانه ۵ طبقه به عرض تقریبا ۴ متر- که مملو از زونکن بود و بیش از ۱۴۰ زونکن در آن قرار داشت و صفحه بزرگ که روی آن قریب ۱۰۰ لوح فشرده قرار داشتند. نتانیاهو پشت یک تریبون شیشه ای قرار گرفت و سخنان خود را از روی نوشته خواند. در هر مرحله از سخنان نتانیاهو عکس نوشته هایی روی صفحه ویدئو پرژکتور ظاهر می شدند. نتانیاهو از تریبون جدا می شد و با اشاره به عکس نوشته ها سخنان خود را تشریح می کرد.

خبری که نه قابل تکذیب و نه قابل تأیید است 

نتانیاهو در بخش اول سخنان خود گفت قصد دارد مدارکی را فاش کند که نشان می دهد ایران فعالیت هسته ای نظامی داشته است اما آنها را مخفی کرده است. اینکه کسی مدعی شود مدارکی را فاش می کند که هیچ کس از آن خبر ندارد برای خوانندگان و مخاطبان همواره هیجان انگیز است.

دروغ هرچه بزرگتر قابل باور تر

نتانیاهو در سخنان خود به قفسه رونکن هایی اشاره کرد که در خود قریب ۱۵۰ زونکن را جا داده بود. او با اشاره به زونکن هایی که حتی پر یا خالی بودنشان نیز مشهود نبود مدعی شد اینها اسنادی است که موساد از فعالیت هسته ای مخفی ایران تهیه کرده است. او قفسه لوح های فشرده ای که قریب ۱۰۰ لوح فشرده داشت را نیز نشان داد وگفت اینها نیز داده هایی است که موساد تهیه کرده است.

باز هم موشک های ایران

این بار نتانیاهو دوباره به سراغ موشک های ایران رفت. او گفت ایران همواره برد موشک های خود را افزایش داده است. او با نشان دادن ۳ موشک ایرانی گفت این موشک ها می توانند ریاض، اسرائیل و روسیه را هدف قرار دهند. راستی چرا از این ۳ نام برد؟  این کاملا مشهود است که نتانیاهو علاوه بر آنکه به جنون سعودی برای مقابله با ایران امیدوار است، به شدت از همراهی روسیه با ایران هراس دارد و به هر طریق می خواهد آن را از بین ببرد.

نتیجه گیری نتانیاهو

او پس از سرهم کردن این همه ادعای بی سند در شوی خود کی نتیجه گرفت و اینکه «ایران در تمام این مدت به تمام دنیا دروغ گفته است و می گوید.» پیام پایانی نتانیاهو به ترامپ بود و گفت امیدوار است ترامپ هفته آینده تصمیمی بگیرد که هم به نفع آمریکا، هم به نفع صهیونیست ها است.

جمع بندی

اول آنکه، سخنان نتانیاهو شباهت زیادی به سخنان سال ۲۰۱۵ او در سازمان ملل داشت و به شکل یک جلسه ارائه و شوی تبلیغاتی ارائه شد.

دوم اینکه نتانیاهو با فراهم کردن یک سری مقدمات تلاش داشت از تمام سرمایه معنوی خود از جمله موساد و آمریکا استفاده کند تا سخنان خود را بر اذهان تحمیل کند.

سوم، با وجود آنکه موضوع سخنان نتانیاهو در ظاهر انرژی هسته ای ایران بود اما نتیجه گیری او هراس از قدرت موشکی ایران را در بر داشت و تلاش کرد با ترساندن اذهان از همراه شدن قدرت هسته ای و موشکی ایران همه ذهن ها رابه سمت خطر بمب هسته ای ایران ببرد. اما حقیقت این است که غربی ها براساس داده های آژانس به خوبی می دانند که فعالیت هسته ای ایران در همان اندازه ای است که آژانس بارها تأیید کرده است و ترس نتانیاهو از موشک های ایران است.

چهارم، نتانیاهو از ناتوانی خود در مقابله با ایران پرده برداشت و ضمن ارسال پیام در سخنانش برای روسیه به منظور جدا کردن روسیه از ایران، دست به دامن ترامپ شدن و از او خواهش کرد تا برای مقابله با ایران به او کمک کند.

پنجم، به نظر می رسد هدف نتانیاهو از این شوی تبلیغاتی تا حدی داخلی هم باشد. نتانیاهو به شدت به فکر انتخابات آینده رژیم صهیونیستی است و تلاش دارد با این شوی تبلیغاتی خود را بالا بکشد. چرا که نظرسنجی ها از افول آراء حزب متبوع او حکایت دارند.

ششم، ظاهرا این بار اسم رمز «دروغ» برای عملیات علیه ایران در خارج انتخاب شده است.