شناسهٔ خبر: 145839 - سرویس سیاست
منبع: مهر

آیت‌الله مکارم شیرازی:قم واتیکان نیست

مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: امیدواریم شهر قم به عنوان مرکز اسلامی و شیعی همواره برای تمام جهان اسلام آبرومند بماند نه اینکه یک کشور مستقل مانند واتیکان باشد.

به گزارش «نماینده»، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح یکشنبه در ابتدای درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمانی که اعتراضات به شاه گسترده و زیاد شده بود، حکومت به حوزه علمیه پیشنهاد داد که قم مانند واتیکان یک کشور کاملا مستقل شود و در اختیار علما و مراجع قرار گیرد.

وی با اشاره به اهداف پیشنهاد مستقل شدن قم افزود: هدف از پیشنهاد این طرح این بود که مرجعیت و حوزه‌های علمیه را کاملا منزوی کنند،  بنابر این این پیشنهاد قبول نشد.

مراجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: بدون تردید اگر با مستقل شدن قم موافقت می‌شد، علما و مراجع دیگر نمی‌توانستند در مورد ایران نظری بدهند چراکه در این صورت در امور کشور بیگانه دخالت کرده‌ بودند؛ همچنین علما و مراجع قم دیگر نمی‌توانستند در مجلس خبرگان و شورای نگهبان دخالت کنند و انتخاب ائمه جمعه، مسؤولان سیاسی عقیدتی و قضات ایران نیز توسط حکومت انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در صورت مستقل شدن قم، اگر مردم قم می‌خواستند به تهران، اصفهان و یا مشهد سفر کنند باید گذرنامه بگیرند، همچنین مردم قم نمی‌توانستند از آب، برق و گاز سراسری استفاده کنند و این پیشنهاد بسیار خطرناکی بود.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به سخنان اخیر در خصوص مستقل شدن قم گفت: متاسفانه در روزهای اخیر سخنانی از برخی افراد در خصوص استقلال قم شنیده می‌شود که البته این سخنان را حمل بر اغراض و سوء نیت نمی‌کنم، ‌ بلکه اعتقاد داریم این سخنان از ناآگاهی بوده است ولی در فضای مجازی به آن دامن زده‌اند.

مرجعیت تعلق به تمام جهان اسلام و شیعه دارد

وی با اشاره به نقش مرجعیت در جهان اسلام عنوان کرد: برخلاف تمام سخنانی که مطرح شده است، می‌گوییم که مرجعیت تعلق به تمام جهان اسلام و شیعه دارد و می‌تواند مصالح، منافع و خطرات آن‌ها را گوشزد کند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: زمانی که به ما می‌گفتند چرا در مسائل بحرین، سوریه و یمن دخالت می‌کنید، در پاسخ می‌گفتیم که مرجعیت مرز خاصی ندارد و مقلدین ما در تمام این کشورها حضور دارند و ما حق داریم مصالح را به آن‌ها گوشزد کنیم و نگران‌ آن‌ها باشیم و این عقیده با واتیکان شدن قم کاملا متفاوت است.

وی با بیان اینکه بارها به مسؤولان تذکر دادیم که به قم به عنوان یک شهر معمولی نگاه نکنند اظهار کرد: شهر قم متعلق به تمام جهان اسلام است و آبروی آن آبروی جهان تشیع است.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: به طور متوسط سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر برای زیارت حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران وارد شهر قم می‌شوند، همچنین حوزه علمیه به تمام شهرها و استان‌های داخل و مناطق زیادی از خارج از کشور عالم و مبلغ اعزام می‌کند.

وی با بیان این شهر قم از نظر کیفیت حوزه‌های علمیه در جهان اسلام بی‌نظیر است خاطرنشان کرد:‌ امیدواریم شهر قم به عنوان مرکز اسلامی و شیعی همواره برای تمام جهان اسلام آبرومند بماند نه اینکه یک کشور مستقل مانند واتیکان باشد.