شناسهٔ خبر: 145608 - سرویس سیاست
منبع: مهر

ولایتی:

تجاوز امریکایی‌ها، اقدامی برای جبران شکست تروریست‌ها بود/حمایت ایران از سوریه ادامه دارد

ولایتی/2 مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب گفت: آنچه آمریکایی ها به بهانه حمله شیمیایی انجام دادند بهانه جویی است برای جبران شکست های اخیر تروریست ها و بدین صورت نقاب از چهره خود برداشتند.

به گزارش «نماینده» ، علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی در حاشیه دیدار با عضو کمیته مشورتی سیاست خارجی چین در جمع خبرنگاران اظهارداشت: امروز دیدار مهمی با هیات مشورتی سیاست خارجی چین داشتیم و در این گفتکو ها سه مساله سوریه، برجام و روابط راهبردی ایران و چین را مورد بررسی قرار دادیم.

وی گفت: از ابتدای بحران سوریه که توسط آمریکا و متحدان آن علیه دولت قانونی سوریه صورت گرفت ایران در کنار سوریه ایستاد و همچنان حمایت از دولت قانونی سوریه را ادامه می دهد. آنچه آمریکایی ها به بهانه حمله شیمیایی انجام دادند بهانه جویی برای جبران شکست های اخیر تروریست ها در خاک سوریه است و بدین صورت نقاب از چهره خود برداشتند.

ولایتی اظهار داشت: اقدامات امریکا در سوریه از نظر ما محکوم است و آنها به جایی نخواهند رسید و دولت و ملت سوریه قوی تر از گذشته می توانند از تمامیت ارضی خود دفاع کنند و این موضع جمهوری اسلامی ایران است.

وی همچنین در خصوص موضع چین در قبال اقدامات اخیر در سوریه، گفت: آنها می گویند هیچ کاری نباید خلاف قوانین بین المللی صورت بگیرد.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی، افزود: ما یقین داریم اتهام استفاده از سلاح های شیمیایی دروغ است، چرا که زمانی که از سلاح شیمیایی استفاده می شود آثار آن تا مدتها در محل باقی می ماند. در حالی که دیدار هیات ایران از غوطه شرقی حکایت از اطمینان آنها مبنی بر اینکه از سلاح شیمیایی استفاده نشده است، بود.

ولایتی تصریح کرد: آمریکا و متحدان آن قبل از اعلام نتیجه بررسی استفاده از سلاح شیمیایی دست به حمله زدن، زیرا می دانستند این نتایج ادعای آنها را رد می کند.  

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص برجام نیز اظهار داشت: چین معتقد است ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده و در دیدار امروز به هیات چینی گفته شد بقیه اعضای برجام باید آمریکا را وادار به انجام تعهداتش کنند.

وی در مورد روابط دو جانبه ایران و چین، خاطرنشان کرد: از زمان سفر ریس جمهور چین در سال ۲۰۱۶ و تاکید دو ریس جمهور بر اینکه روابط ما راهبردی است، تا کنون روابط دو کشور پیشرفت خوبی داشته است.  

ولایتی افزود: از نظر چین ایران نقش مهمی در پروژه یک جاده یک کمربند دارد و قرار شد خواسته های دولت چین درباره احیای جاده ابریشم هم به طرف ایرانی گفته شود.

ولایتی از قول سفیر چین در تهران گفت: طی روزهای آینده هیات بلند پایه چینی برای همکاری مهم و راهبردی دو کشور در بندر چابهار به ایران می آیند تا در جهت تسهیل حمل و نقل و توسعه ترانزیتی میان دو کشور اتفاقات مثبتی صورت بگیرد.

ولایتی افزود: دو سال پیش وزیر خارجه چین به ایران آمد و در آن سفر دو طرف بر این مساله تاکید کردند که امکان افزایش مبادلات دو کشور تا سقف ۲۰۰ میلیارد دلار وجود دارد.