شناسهٔ خبر: 145562 - سرویس سیاست
منبع: مهر

واکنش بعیدی نژاد به تجاوز نظامی به سوریه

بعیدی نژاد سفیر ایران درلندن گفت: کشورها حق ندارند با اتکا به شواهد شخصی خود وارد اقدام یکجانبه شوند و باید خود را متعهد به ساز و کار جهانی بدانند.

به گزارش «نماینده»، حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن جمعه شب در مصاحبه با بخش خبری شبانه تلویزیون بی‌بی‌سی انگلیس عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی سلاح‌های شیمیایی، استفاده از این سلاح‌ها را خیلی جدی تلقی می‌کند.

وی استفاده از سلاح‌های شیمیایی را توسط هر کس که باشد، محکوم کرد و افزود: دهه‌ها تلاش برای مذاکره پیرامون کنوانسیون جهانی ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی برای همین بوده است که استفاده از این سلاح‌ها ممنوع شود.

بعیدی‌نژاد با ذکر این نکته که استفاده از اینگونه سلاح‌ها اول از همه باید توسط بازرسان بین‌المللی سازمان کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی راستی آزمایی شود، خاطرنشان کرد: در کنوانسیون برای مقابله با استفاده کننده‌ از این سلاح‌ها اقدامات تنبیهی جمعی نیز پیش بینی شده است. بنابر این ما دارای یک سازوکار چندجانبه بین‌المللی برای بررسی ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستیم.

سفیر ایران در لندن تصریح کرد: کشورها حق ندارند با اتکا به شواهد شخصی خود وارد اقدام یکجانبه شوند و باید خود را متعهد به سازوکار جهانی بدانند.

وی با ذکر این نکته که امروزه برخی از بازیگران ادعا می‌کنند که از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شده است اما هیچ سند متقنی که چنین ادعایی را تائید کند، ارائه نکرده‌اند، یادآور شد: خوشحال هستیم که تیم بازرسی سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی شنبه (امروز) برای جمع آوری شواهد استفاده از سلاح‌های شیمیایی وارد شهر دوما در سوریه خواهند شد و کار خود را به سرعت شروع خواهند کرد.

سفیر ایران در لندن ادامه داد: کشورها باید خویشتنداری کنند تا قبل از هرگونه اقدامی، اول از همه نتایج تیم بازرسی اعلام شود.

وی بیان کرد:‌اقدام یکجانبه توسط آمریکا و دیگر کشورها خارج از سازوکار چندجانبه بین المللی علیه سوریه، صراحتا خلاف قوانین بین‌المللی است.

بعیدی‌نژاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه مشاوران نظامی ایران به دعوت دولت قانونی سوریه برای مقابله با تروریسم به سوریه اعزام شده‌اند، گفت: مقابله با تروریسم وظیفه ذاتی همه کشورها است.

سفیر ایران عنوان کرد: خوشحالیم که با همکاری‌های بین‌المللی،  داعش رو به شکست گذارده است. باید همه کمک کنند که دیگر گروه‌های تروریستی هم در سوریه با شکست کامل مواجه شوند.

وی همچنین در این گفت‌وگو بیان کرد: ترامپ رئیس جمهور آمریکا خصمانه‌ترین مواضع را در قبال ملت ایران اتخاذ کرده است؛ ملت ایران را تروریست خوانده و تندترین اظهارات را علیه ملت و دولت ایران و همچنین توافق هسته‌ای که دستاورد دیپلماسی چندجانبه میباشد به عمل آورده است.

بعیدی‌نژاد در این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی درباره آزادی نازنین زاغری نیز گفت: هرگونه تغییر در حکم و یا آزادی وی منوط به تصمیم قوه قضاییه است. وزارت امور خارجه ایران درخواست‌هایی مبنی بر امکان آزادی خانم زاغری به دلایل انساندوستانه را با توجه به آنکه وی فرزند کوچکی هم که دارد، به قوه قضاییه منعکس کرده و موضوع در حال بررسی است.