شناسهٔ خبر: 144718 - سرویس بین‌الملل
منبع: فارس

بازگشت «نومحافظه‌کاران» تندرو به کاخ سفید و تشدید سیاست مداخله‌گرایی آمریکا در جهان

ترامپ و موگرینی روزنامه «ینی شفق» که از رسانه‌های نزدیک به رئیس‌جمهور ترکیه محسوب می‌شود، در گزارشی درباره بازگشت «نومحافظه‌کاران» در آمریکا با توجه به تغییر و تحولات اخیر در دولت دونالد ترامپ هشدار داد.

به گزارش «نماینده»، روزنامه «ینی شفق» ترکیه گزارشی با عنوان «بازگشت نو محافظه‌کاران» منتشر کرده و در آن درباره مواضع ضد ایرانی و جنگ طلبانه افرادی از قبیل «مایک پامپئو» و «جان بولتون» هشدار داد.

این یادداشت را در زیر بخوانید:

«گری کوهن مدیر شورای ملی اقتصاد که در کاخ سفید مشهور به "محافظه‌کار" و "جهانگرا" بود، استعفا داد و به دنبال آن رکس تیلرسون وزیر خارجه هم برکنار شد. به گفته جیمز متیس وزیر دفاع، کنار رفتن تیلرسون برای مدت‌های طولانی بحث سر زبان‌ها بود. حالا همه نگاه‌ها به ژنرال هربرت ریموند مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید است.

جایگزینی مایک پامپئو مدیر سیا با تیلرسون، به میل رئیس‌جمهور دونالد ترامپ برای ادامه دادن کار با تیمی از تندروهای حامی سیاست مداخله‌گرایی مربوط است. پامپئو در 6 سالی که در کنگره آمریکا حضور داشت، حامی قدرتمند اسرائیل در کنگره بود. پامپئو که به داشتن مواضع به شدت سرسختانه اوانجلیست، مسیحیانِ صهیونیست، مشهور است، مواضع تندی علیه ایران و کره شمالی دارد.

پامپئو در طیف نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل و جان بولتون نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل قرار دارد؛ کسانی که حامیان از بین بردن توافق هسته‌ای ایران هستند. پامپئو همچنین، از مداخله نظامی در ایران حمایت می‌کند.

هم پامپئو و هم جینا هاسپل نامزد ریاست سیا به تاییدیه سنای آمریکا نیاز دارند. در بین جریان اصلی جمهوریخواهان در سنا، افرادی هستند که مخالف این دو هستند.

سناتور رند پال در صدر این لیست است. او گفته که هر آنچه که بتواند برای ممانعت از تایید پامپئو و هاسپل انجام خواهد داد. او همچنین هشدار داده در صورتی که "نو محافظه‌کاران" مواضع کارآمدی اتخاذ نکنند، احتمال کشیده شدن آمریکا به جنگ‌های تازه وجود دارد.

در نگاه افکار عمومی آمریکا، تیلرسون، ژنرال مک مستر، ژنرال متیس و ژنرال جان کلی رئیس کارکنان کاخ سفید تیم محافظه‌کاری بوده‌اند که ترامپ را متوازن و متعادل می‌کردند. البته باید این را گفت که مک مستر مدتی است که با کلی و متیس دچار اختلاف بوده است. بنا بر همین، این دو در حال جستجو برای یافتن راهی ظریف و شیک برای خارج کردن مک مستر هستند.

جان بولتون یکی از نام‌های برجسته برای تعیین به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ است. نام‌های دیگری هم وجود دارند: استفن بیگون دبیر اجرایی شورای امنیت ملی در زمان دولت جورج دبلیو بوش(جورج بوش پسر)، سافرا کاتس متول اسرائیل که در تیم انتقالی ترامپ بود و مایک راجرز مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA).


جان بولتون و ترامپ

مخالفت متیس و کلی با جایگزنی بولتون به جای مک مستر، موضوعی محرمانه و پوشیده نیست. حضور و الحاق بولتون و پامپئو به دولت آمریکا، نشانه‌ای از این است که ترامپ در حال متحد شدن و پیوستن به نو محافظه‌کاران است.

حتی برخی از افراد، چنین تحولی(عضویت بولتون و پامپئو در دولت) را یک "کابینه جنگی" متشکل از تندروهای نومحافظه‌کار می‌بینند. در صورتی که بولتون مشاور امنیت ملی شود، شخصیت‌های حامی اسرائیل، اسلام ستیز و ایران ستیز شاید دوباره به شورای امنیت ملی برگردند؛ شخصیت‌هایی که مک مستر آنها را از شورا تصفیه کرد. از آن زمان، "صهیونیست‌های مسیحی" و "سازمان صهیونیستی آمریکا" علیه او جنگ به راه انداختند.

کابینه جدید ترامپ شاید واقعا یک کابینه جنگی باشد و این موضوع، میزان تنش در منطقه ما را افزایش دهد. احتمال جنگ در لبنان بین اسرائیل و حزب‌الله، موضوعی است که اخیرا جزو پربحث ترین موضوعات است. چنین اتفاقی، تاثیری دومینو وار بر منطقه خواهد داشت».