شناسهٔ خبر: 144574 - سرویس مجلس
منبع: افکارنیوز

لباس استیضاح بر تن سه وزیر دولت

سه وزیر دولت استیضاح سه وزیر دولت حسن روحانی در روزهای پایانی سال اتفاقی است که در گذشته بی سابقه بوده و حالا باید دید آیا دولت دوازدهم در پایان سال ۹۶ با تلخی رفتن سه وزیر مواجه می شود.

به گزارش «نماینده»، مجلس شورای اسلامی تصمیم خودش را گرفته و سه وزیر راه و شهرسازی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی را در این هفته به مجلس می کشاند و استیضاح می کند.

این در حالی است که در تاریخ جمهوری اسلامی استیضاح سه وزیر همزمان با هم سابقه نداشته و اینبار گویا دولت شیخ حسن روحانی با آزمونی روبرو است که نتیجه آن می تواند تاثیر بسیاری بر دولتی ها داشته باشد.

در میان این سه وزیر تنها آخوندی است که سابقه استیضاح را دارد و دو وزیر دیگر تا به حال استیضاح نشده اند هر چند به نظر می رسد کار برای آخوندی اینبار سخت باشد زیرا اتفاقات اخیر به خصوص در موضوع سقوط هواپیما باعث شده مجلسی ها نظر مساعدی نسبت به ادامه حضور آخوندی در وزارت راه و شهرسازی نداشته باشند.

«عدم توانایی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل‌ونقل کشور»، «عدم نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و زمینی»، «عدم اجرای برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی» و «بی‌انگیزگی در اداره امور وزارتخانه ذی‌ربط» از جمله دلایل استیضاح آقای آخوندی اعلام شده است.

همچنین حادثه نفتکش سانچی، طرح تحول سلامت، مدیریت نامناسب زیرمجموعه‌های وزارت کار، بی‌توجهی به حقوق کارگران، وضعیت نامناسب صندوق‌های بازنشستگی و عملکرد نامناسب صندوق کارآفرینی ازجمله محورهای استیضاح علی ربیعی است.

حجتی نیز به دلایل «عدم توانایی درتنظیم بازار محصولات کشاورزی»، «ورشکستگی کارخانه‌های شکر»، «استفاده از مدیران بازنشسته» و «کاهش تولید شیر» برای استیضاح به مجلس فراخوانده شده است.

نکته جالب اینکه گفته می شود حتی روحانی خود حاضر به حضور برای دفاع از این وزیر در مجلس نیست و جهانگیری و واعظی را مامور به حضور در روز استیضاح کرده است، و شاید همین موضوع باعث شود سه وزیر وی نتوانند از استیضاح سربلند بیرون آیند.

اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس درباره زمان برگزاری جلسه استیضاح وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی در صحن مجلس شورای اسلامی، گفت: جلسه استیضاح ربیعی در نوبت صبح و آخوندی در نوبت عصر روز سه شنبه (۲۲ اسفندماه) برگزار خواهد شد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین جلسه استیضاح حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز در روز چهار شنبه برگزار خواهد شد.

بررسی استیضاح دو وزیر در دو شیفت می‌تواند تا ۱۰ ساعت به طول بینجامد و طبیعی است که با پشت هم قرار گرفتن این تعداد استیضاح این امکان به صورت جدی وجود دارد که برخی نمایندگان حتی در صورت داشتن اراده قوی برای رأی به استیضاح وزرا هزینه‌های سیاسی چنین اقدامی را نیز در نظر بگیرند.