شناسهٔ خبر: 143992 - سرویس سیاست
منبع: فارس

۴۵ میلیارد پاداش اتفاقی شهرداری از آن چه کسانی می‌شود؟

شهرداری2 شهرداری تهران لایحه بودجه خود را به شورا ارائه کرد. در بخشی از لایحه نجفی یک ردیف بودجه ۴۵ میلیاردی پاداش اتفاقی در نظر گرفته شده است. مبلغی نزدیک به ۴ برابر بودجه اجرای طرح شهر دسترس پذیر که باعث شبهه بسیاری از افراد شد.

به گزارش «نماینده» نحوه اداره شهر، آن هم شهری مثل تهران که هم پایتخت است و هم به لحاظ جمعیتی بزرگترین شهر کشور به شمار می رود کار دشواری است.  

 توسعه شبکه حمل و نقل، فضاهای سبز، برنامه های اجتماعی و فرهنگی، تلاش برای نوسازی بافت فرسوده و انجام انواع و اقسام پروژه های عمرانی باید در کلان شهری مثل تهران انجام شود.

بستن بودجه برای اداره شهری اینچنین هم شاید جزو سخت ترین ها باشد؛ بودجه ای که در ابعاد وسیعی نوشته می شود و باید با کمترین میزان تخلف به اجرا برسد.

بودجه شهرداری را نواحی و مناطق و معاونان و مدیران شهردار می نویسند؛ دفاع از بودجه هم در صحن شورای شهر، کار شهردار، معاونان و مدیران است.

نزدیک به ۶ ماه است که سازوکار شهرها عوض شده؛ شورای شهری های جدید سرکار آمده اند و شهردارانی مطابق با خواسته ها و منش  خودشان را سرکار آورده اند. درتهران اما این ۶ ماه، برای محمدعلی نجفی شاید خیلی پرحاشیه تر از هرجایی سپری شده باشد. حاشیه هایی که گاهی به چالش تبدیل شده است.

غیر از آلودگی هوا که مساله هرساله این شهر پر دود و دم است، زلزله، برف و طرح ترافیک جدید هم مسائلی بوده که محمدعلی نجفی را با سیل انتقادات و گلایه ها مواجه کرد،  انتقاداتی از جانب خودی ها و غیرخودی ها.

درکنار همه این ها ارائه لایحه بودجه ۹۷ هم می رود به چالشی دیگر برای شهردار جدید تهران بدل شود؛ لایحه ای که با بندها و ردیف هایی عجیب و غریب حاشیه ساز شده است. ردیف هایی مثل «پاداش اتفاقی»، با رقمی برابر ۴۵ میلیارد تومان.

اینکه شهردار شهری چون تهران قطعا باید ردیفی برای اعطای پاداش اتفاقی داشته باشد، جای تردید و سوال ندارد اما اینکه شهردار پایتخت برای اعطای پاداش آن هم به صورت اتفاقی، رقمی تقریبا ۴ برابر بودجه اجرای طرح شهر دسترس پذیر در نظر گرفته جای شبهه دارد. طرحی که در نهایت به کاهش آلودگی هوای تهران منجر می شود.

اتفاقی که مورد انتقاد برخی اعضای شورای شهر هم قرار گرفته؛ همچون محمود میرلوحی که یکی از اعضای کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران است: «هنوز به این بخش‌ها نرسیده‌ایم اما اگر برسیم شهرداری باید روشن کند که منظور از این ردیف‌ها چیست و اگر در رابطه با وظایف شهرداری و در نهایت به نفع شهر نبود به راحتی از کنار آنها عبور نمی‌کنیم.»

این درحالی است که چندی پیش مامور انتشار اسناد و مدارک علیه تیم کاری شهردار سابق، سندی منتشر کرد از لیست کمک های مالی شهرداری به مساجد، حسینیه ها و اماکن مذهبی. و حتی برخی افزاد ذیل لیست نوشتند شهرداری حتی منصفانه هم به این اماکن و افراد کمک نکرده است.