شناسهٔ خبر: 143926 - سرویس جامعه
منبع: تسنیم

طرح ترافیک جدید باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود

پیرهادی عضو سابق شورای شهر تهران گفت: طرح ترافکی جدید نه تنها مشکلات ترافیکی شهر تهران را کاهش نمی‌دهد بلکه با افزایش ترافیک و اضافه کردن آلودگی مضاعف به ناپاکی‌های شهر مشکلات حمل ونقل و سلامتی شهروندان را به شدت افزایش می‌دهد.

به گزارش «نماینده» محسن پیرهادی، عضو سابق شورای شهر تهران با غیرکارشناسی خواندن طرح ترافیک دلایل آن را اینگونه مطرح کرد: طرح جدید ترافیک که با تصویب شورا رو به رو شد از جمله طرح‌های غیرکارشناسی است که نه تنها مشکلات ترافیکی شهر تهران را کاهش نمی‌دهد بلکه با افزایش ترافیک و اضافه کردن آلودگی مضاعف به ناپاکی‌های شهر مشکلات حمل ونقل و سلامتی شهروندان را به شدت افزایش می‌دهد.

وی درخصوص سردرگمی رئیس شورای شهر در مواجهه با چنین طرحی افزود: طرح ترافیک تهران به قدری ناکارآمد است که پلیس راهور موضع قابل توجه و رویکرد مثبتی به آن ندارد. نه تنها این موضع گیری در راهور به شدت مشهود بود که حتی رئیس شورای شهر تهران که سابقه مدیریت و مشارکت در امر حمل ونقل را دارند با صراحت بر این موضوع تاکید کردند که «خود ما نیز متوجه این طرح نشدیم وای به حال مردم!» هنگامی که پیچیدگی و عدم رعایت عدالت در طرح ترافیک تهران از سوی رئیس شورای شهر مطرح می‌شود بیانگر ناپختگی این طرح است. بی شک طرحی قابلیت اجرا دارد که عامه مردم متوجه آن شوند و نحوه محاسبه وعملکرد آن قابل پیش بینی باشد.

عضو سابق شورای شهر تهران  اظهارنظر کارشناسان پلیس راهور را اینگونه عنوان کرد: طرح ترافیک تهران به قدری پیچیده و ناکارآمد است که سردار حسین رحیمی، رئیس سابق پلیس راهور آن را بسیارغیرکارشناسی عنوان کرده بنحوی که براساس گزارشهای اعلام شده در صورت اجرای طرح ترافیک با آلودگی شدید هوای تهران و ترافیک شدید در مناطق محدوده طرح مواجه خواهیم شد؛ از این رو می‌توان گفت موارد یادشده شالوده طرح جدید ترافیک را زیر سوال می‌برد.

پیرهادی با اظهار تاسف از نگاه صرف درآمدزایی از شهر تهران علیرغم توجه به نیازها و معضلات شهر گفت: متاسفانه شهرداری و شورای شهر لوایح و طرح‌ها را با نگاه درآمدزایی عرضه می‌کنند و به تصویب می‌رسانند. اخذ عوارض از بزرگراه‌ها، تونل و پل‌ها که معاون فنی عمرانی شهرداری تهران برآن تاکید می‌کند نشان از نگاه صرف درآمدزایی به هر نحوی از شهر تهران است.

وی ادامه داد: هرچند مدیریت شهری و اعضای شورای شهر تلاش می‌کنند با روکش عدالت محوری طرح هایشان را به شهروندان تحمیل کنند اما با یک تامل کوتاه می‌توان دریافت طرح‌ها تنها در راستای بهبود شرایط ثروتمندان در ورود به مناطق طرح ترافیک و تحمیل آلودگی به کل شهروندان تهیه شده است. «پول بدهی وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوی» این کل ماجراست! پول نداشته باشی اجازه ورود به طرح ترافیک را نداری.

عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه از موضوع ورود به طرح ترافیک و درآمدزایی آن که بگذریم آلودگی هوای تهران در این طرح دیده نشده افزود: هنوز قابل پیش بینی نیست که در طرح جدید چه میزان ماشین وارد طرح ترافیک می‌شود. آیا مدیریت شهری و اعضای شورای شهر متوجه میزان خسارتهای ناشی از تعطیلی به دلیل آلودگی هوای تهران در هفته‌های گذشته هستند؟ آیا می‌توان به سادگی از خسارت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی و فرهنگی تعطیلی آلودگی‌های شهر گذشت؟

پیرهادی درباره عدم توجه به حق اصحاب رسانه در انتقال سریع اطلاعات و اخبار در بی توجهی شورا به موضوع اعطای طرح ترافیک به خبرنگاران عنوان کرد: علیرغم آنکه برخی جریان‌های سیاسی شعار گردش باز اطلاعات و حمایت از اصحاب رسانه را سر می‌دهند اما به طور واضح در مورد اعطای طرح ترافیک به خبرنگاران متوجه سطحی بودن این دیدگاه و عدم اعتقاد به آن از سوی نمایندگان شورای شهر شدیم. خبرنگاری که برای پوشش خبری باید به سهولت در سطح شهر تردد کند با کدام درآمد می‌تواند طرح ترافیک آزاد را ماهیانه تا سقف یک میلیون تومان خریداری کند؟ آیا درآمد خبرنگاران کفاف چنین پرداخت‌هایی را می‌دهد؟

وی در پایان با بیان تلاش شهرداری و شورای شهر در کسب رضایت پلیس راهور علیرغم مخالفت این مجموعه تصریح کرد: هرچند مایل به رسانه‌ای کردن این موضوع نیستم اما به دلیل تضییع حق شهروندان تهرانی و با پوزش از دوستان راهور شنیده‌ها حاکی از آن است که به واسطه رایزنی مجموعه کمیسیون حمل ونقل وترافیک و مجموعه مدیریت شهری پلیس راهور  طرح ترافیک را پذیرفته است. شاید عمده ترین دلیل آن حمایت‌های مالی شهرداری از پلیس راهور است در حالی که مساعدت‌های شهرداری به پلیس راهور وظیفه و حق این مجموعه است. امیدواریم در تعاملات راهور و شهرداری حقوق شهروندان، عدالت مداری، توزیع مناسب امکانات و کاهش آلودگی هوا قربانی سیاست‌های مدیریتی نشود تا طرحی مورد استفاده قرار بگیرد که به نفع عموم مردم و در راستای کاهش ترافیک وآلودگی هوا قرار داشته باشد.