شناسهٔ خبر: 143846 - سرویس جامعه
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

قانون‌گذاری امور شهری باید از مجلس به شورای شهر واگذار شود

الویری رئیس شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم مدیریت یکپارچه شهری را تثبیت‌ کنیم‌، گفت: امور شهری از قبیل آموزش و پرورش، سینما، آب و برق باید با نظارت شورای شهر باشد.

به گزارش «نماینده»، مرتضی‌ الویری رئیس شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه شورای شهر، شورای شهرداری نیست، اظهار کرد: ما منتظریم‌ تا مدیریت‌ شهری که شهرداری است‌ را زیر نظر پارلمان‌ محلی آوریم که همان شورای شهر است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم تا شهرداری‌ها را از بودجه عمومی دولت جدا کنیم و آن‌ها را به درآمد پایدار وصل کنیم، اظهار کرد: اشکالی که تاکنون وجود داشته و در مدیریت شهری و شورای شهر متداول‌ بوده این است که درآمدهای شهرداری از طریق‌ درآمدهای‌ ناپایدار مانند فروش تراکم و درآمد حاصل از ساخت و ساز است که این درآمدها ناپایدار است و به پایان خواهند رسید.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: ما به شدت تلاش می‌کنیم‌ که این نقطه ضعف‌ شهرداری را اصلاح کرده و به نقطه‌ قوت تبدیل کنیم، به طوری که‌ شهرداری‌ را به گونه‌ای سامان دهیم که بتواند به درآمدهای پایدار مانند نوسازی، توریسم، گردشگری‌ و دریافت خدمات از شهروندان متکی شود.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر اشکالی وجود دارد که شورای شهر فقط شورای شهرداری است، خاطرنشان کرد: شورای شهر باید به همه امور شهرداری نظارت کند، همان طور که در همه دنیا به همه امور شهری از قبیل‌ آب، برق، گاز، تلفن، ورزشگاه‌ها، آموزش و پرورش و سینماها نظارت دارد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه در حال حاضر حداکثر کاری که شورای شهر می‌تواند انجام دهد نظارت‌ بر شهرداری و انتخاب شهردار است، تصریح کرد: این الگو ناموفق‌ و ناقص است و به جایی راه نخواهد برد.

الویری با تأکید بر اینکه ما در شورای عالی استان‌ها کوشش می‌کنیم تا مدیریت یکپارچه‌ شهری را تثبیت‌ کنیم، گفت: در این مدیریت یکپارچه شورای شهر از شورای شهرداری خارج می‌شود و می‌تواند در امور شهری قانون‌گذاری کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر قانونگذاری در امور شهری در مجلس انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این کار باید به شورا واگذار شود.