شناسهٔ خبر: 143569 - سرویس جامعه
منبع: فارس

سهمیه‌بگیران باید ۱۰۰ هزار تومان حق امتیاز دهند

طرح ترافیک رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص سهمیه‌بگیرها در طرح جدید ترافیک، گفت: افرادی که سهمیه دارند باید صد هزار تومان حق امتیاز پرداخت کنند و باقی پرداخت‌ها مثل افراد عادی است.

به گزارش «نماینده» محمد علیخانی، در خصوص آخرین وضعیت طرح ترافیک جدید گفت: این طرح در شورای عالی ترافیک تصویب شده و با آن چیزی که در شهرداری و شورا مطرح شده بود کاملاً متفاوت است.

وی در خصوص تفاوت‌های طرح تصویب شده با طرح قبلی، گفت: در طرح تصویب شده محدوده‌ها تغییر نکرده و همان محدوده طرح ترافیک قبلی است و رینگ یک، دو و سه وجود ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سقف ورود به محدوده آرم طرح ترافیک کاهش پیدا کرده است، گفت: در سال جاری  ۱۱۸ هزار آرم طرح ترافیک صادر می‌شد ولی در سال آینده ۱۰۳ هزار آرم صادر می‌شود که از این تعداد ۶۳ هزار برای سهمیه‌ها و ۴۰ هزار به مردم عادی فروخته می‌شود و مردم عادی باید روزانه آرم را تهیه کنند.

به گفته علیخانی، افرادی که سهمیه دارند می‌توانند در ایامی که هوا آلوده است از خودروهای خود استفاده کنند اما مردم عادی نمی‌توانند در این روزها وارد محدوده طرح ترافیک شوند.

وی با تأکید بر این موضوع که طرح ترافیک جدید با طرح ترافیک قبلی تفاوتی نکرده است، گفت: فقط مکانیزم پرداخت تغییر کرده است و شرط ورود به محدوده طرح ترافیک داشتن معاینه فنی است و اگر افراد برای خودروهای خود معاینه فنی برتر دریافت کنند تخفیفات ویژه شامل آنها می‌شود.  

علیخانی ادامه داد: ورود به محدوده طرح برای خودروهای امدادی، خودروهایی که دارای پلاک‌ معلولین است آزاد است البته برای بیماران خاص، جانبازان و معلولانی که (ماشین آنها پلاک معلول ندارد) ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر این موضوع که امروز نرخ‌ گذاری در شورای شهر انجام می‌شود، گفت: پیشنهاداتی صورت گرفته و اعضا باید به آن رأی دهند البته احتمال دارد که این طرح رأی نیاورد چرا که عده‌ای از شورایی‌ها با اجرای طرح جدید مخالف هستند.

علیخانی در پاسخ به این پرسش که اعلام شده قیمت آرم طرح ترافیک برای افراد عادی کاهش و برای سهمیه‌ها ۴.۵ برابر شده است، گفت: اطلاعی در این خصوص ندارم بر اساس جدولی که دیده‌ایم خیلی تفاوتی نداشته است.  

وی در خصوص سهمیه آرم طرح ترافیک برای خبرنگاران، گفت: شهرداری پیشنهاداتی داشته که البته خیلی با قیمت نهایی تفاوتی نداشته است البته در شورا مبنا این است که برای این قشر  تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

علیخانی ادامه داد: در طرح جدید برای آژانس‌ها و وانت‌بارها سهمیه‌ای دیده نشده بود اما در شورا ما این موضوع را لحاظ کردیم.

وی تأکید کرد: طرحی که در شورای عالی ترافیک تهران تصویب شده طرح شهرداری نبوده و تغییرات بسیاری انجام شده است.  

علیخانی اضافه کرد: نرخ‌ها از قبل پایین‌تر است و طرح جدید مبنای درآمدزایی نیست و قرار است این طرح سه ماه پایلوت اجرا شود و نتایج آن مورد بررسی قرار گیرد و اگر نتایج مثبت بود کار ادامه می‌یابد در غیر این صورت باید بازنگری‌هایی صورت گیرد.  

به اعتقاد رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر این طرح به تنهایی نمی‌تواند مشکلات ترافیک تهران را حل کند.

وی در خصوص سهمیه‌بگیرها در آرم جدید ترافیک، گفت: افرادی که سهمیه دارند باید صد هزار تومان حق امتیاز پرداخت کنند و الباقی پرداخت‌ها مثل سایر افراد است و بر اساس ساعت ورود و خروج نرخ‌گذاری می‌شود البته برای برخی از اقشار تخفیفاتی در نظر گرفته شده است.