شناسهٔ خبر: 143379 - سرویس جامعه
منبع: مهر

اولین بودجه شهردار جدید تهران تقدیم شورای شهر شد

نجفی شهردار تهران گفت: بودجه سال ۹۷ شهرداری تفاوت های جدی با بودجه سال قبل دارد.

به گزارش «نماینده»، محمدعلی نجفی درجلسه علنی روز یکشنبه در جریان تقدیم بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران به شورا گفت: این اولین بودجه ای است که توسط تیم جدید مدیریت شهری به شورا ارائه می شود. این بودجه نسبت به بودجه سالهای قبل تفاوت های جدی دارد.

وی ادامه داد: اما تفاوت اصلی بودجه شهرداری در بودجه ۹۸ مشخص خواهد شد زیرا برنامه سوم تا دی ماه سال آینده به تصویب خواهد رسید.

نجفی همچنین با اشاره به اینکه عملکرد ۴۲ ماهه برنامه دوم شهرداری نیز آماده شده و به شورا ارائه می شود، گفت: بر اساس این گزارش نقاط ضعف و قوت این برنامه مشخص خواهد شد و می تواند در تنظیم برنامه پنج ساله سوم به ما کمک کند.

شهردار تهران با اشاره به رکود حاکم بر بخش مسکن گفت: کاهش ارتباط منابع شهرداری به اقتصاد شهر ناشی از اجرای قانون برنامه ششم توسعه و تأثیر منفی آن بر تحقق منابع پایدار حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مهمترین منبع درآمد پایدار سبب متمایل شدن مدیران شهری به کسب درآمد از منابع ناپایدار شده است.

وی ادامه داد: نوسان سهم درآمدهای پایدار طی دهه گذشته، تورم دیون سنواتی طی سال های اخیر، افزایش ۱۳هزار نفر به مجموع نیروی انسانی در انتهای سال ۹۵ و ابتدای سال جاری و وجود پروژه های نیمه تمام که نیازمند بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار است از جمله چالش های تنظیم بودجه سال ۹۷ به شمار می رود.

شهردار تهران با اشاره به رویکردها و الزامات تدوین بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران در بخش منابع گفت: شفاف سازی منابع حاصل از سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران با ایجاد و تقویت خزانه متمرکز بر اساس بخشنامه ابلاغی وزارت کشور و لزوم واریز تمامی درآمدها به حساب خزانه شهرداری و تدوین ساز و کار وصول و واریز و پیش بینی منابع بودجه سال آتی به صورت واقعی و قابل وصول، افزایش کیفیت منابع درآمدی با تغییر رویکرد از شهر فروشی به ایجاد منابع پایدار، واریز درآمد نیابتی و سود سهام سازمان های وابسته و شرکت های تابعه (که به نوعی درآمد پایدار محسوب می شوند) به خزانه شهرداری، کاهش وابستگی به واگذاری دارایی های سرمایه ای و پیش بینی حداقلی واگذاری دارایی های مالی (کاهش منابع قرض گرفته شده) افزایش سهم منابع پایدار، استفاده از ظرفیت های لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور (مشتمل بر درآمدهای حاصل از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا LEZ، اجازه انتشار اوراق مشارکت، استفاده از منابع مالی خارجی و ...)  از جمله اولویت های بودجه امسال است.

وی افزود: گزارش پیش رو، بیان برنامه اجرایی و مالی یکساله شهرداری تهران است که در دوره کوتاه قبول مسئولیت توسط اینجانب و بر اساس برنامه ارائه شده به شورای اسلامی شهر تهران تدوین شده است. گام نخست تدوین هر برنامه، شناخت و تحلیل وضع موجود است که با بررسی نقاط قوت و ضعف، راهکارهایی را برای نیل به اهداف ارائه می­ کند. این راهکارها راهنمای عمل در سال آتی خواهد بود.

نجفی گفت: بر همین اساس، عملکرد مالی و برنامه­ای یک دهه گذشته مدیریت شهری (بالاخص سال گذشته و سال جاری) مورد بررسی و مداقه قرار گرفته و تلاش شد تا نقاط ضعف آن مرتفع و نقاط قوت آن تقویت شود. ضمن آنکه جهت گیری تدوین بودجه به عنوان ابزار سیاست گذاری و اصلاحات ساختاری با تغییرات جدی همراه بوده و البته تغییرات اساسی از حیث ساختار و کارکرد و روش بودجه ریزی در بودجه سال ۱۳۹۸ بر مبنای برنامه سوم توسعه خواهد بود.

شهردار تهران گفت: در گزارش حاضر ابتدا به تشریح شرایط و اقتضائات درونی و بیرونی مدیریت شهری و محدودیت­های ناشی از آن پرداخته می شود، سپس الزامات و رویکردهای بودجه سال ۱۳۹۷ تشریح شده و تغییرات آن بیان می شود. در خاتمه اقدامات و فعالیت های خاص در جهت تحقق اهداف مدیریت شهری به اختصار بیان می شود.

او افزود: تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی، متأثر از سیاست های کلان اقتصادی کل کشور است. رکود یا رونق اقتصادی، اقتصاد شهر و شهرداری را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. متأسفانه رکود حاکم بر بخش مسکن، کاهش ارتباط منابع شهرداری به اقتصاد شهر ناشی از اجرای قانون برنامه ششم توسعه و تأثیر منفی آن بر تحقق منابع پایدار حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مهمترین منبع درآمد پایدار سبب متمایل شدن مدیران شهری به کسب درآمد از منابع ناپایدار شده است.

شهردار پایتخت اضافه کرد: موضوعات یادشده در کنار نوسان سهم درآمدهای پایدار طی دهه گذشته (بین ۷ تا ۲۵ درصد)، تورم دیون سنواتی طی سال های اخیر (حدود ۲۹.۵۰۰ میلیارد تومان دیون قطعی ثبت شده)، افزایش بی رویه و یکباره حدود از ۱۳.۰۰۰ نفر به مجموع نیروی انسانی در انتهای سال ۱۳۹۵ و ابتدای سال جاری (و کسری اعتبار ناشی از آن) و وجود پروژه های نیمه تمام که نیازمند بیش از ۳۴.۰۰۰ میلیارد تومان برای اتمام آن ها می باشیم، چالش ها و مسائلی را پیش روی تهیه و تنظیم بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران قرار داده است.

نجفی گفت: لذا با مد نظر قرار دادن الزامات و سیاست های تدوین بودجه، مصوب شورای اسلامی شهر تهران و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سال ۱۳۹۷ ابلاغی وزارت کشور، رویکرد بودجه ریزی شهرداری تهران در سال آتی، به صورت انقباضی واقعی اتخاذ و تنظیم آن در دستور کار قرار گرفت. موضوعاتی که در ادامه به آن پرداخته می شود رویکردها و الزامات تدوین بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران در بخش منابع، مصارف، تبصره ­ها، بودجه سازمان­های وابسته و شرکت­های تابعه و ... می باشد.

در بخش منابع: 

  • شفاف سازی منابع حاصل از سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران با ایجاد و تقویت خزانه متمرکز بر اساس بخشنامه ابلاغی وزارت کشور و لزوم واریز تمامی درآمدها به حساب خزانه شهرداری و تدوین ساز و کار وصول و واریز در تبصره ۱ و ۲ بودجه پیشنهادی
  • پیش بینی منابع بودجه سال آتی به صورت واقعی و قابل وصول
  • افزایش کیفیت منابع درآمدی با تغییر رویکرد از شهر فروشی به ایجاد منابع پایدار
  • واریز درآمد نیابتی و سود سهام سازمان های وابسته و شرکت های تابعه (که به نوعی درآمد پایدار محسوب می شوند) به خزانه شهرداری
  • کاهش وابستگی به واگذاری دارایی های سرمایه ای و پیش بینی حداقلی واگذاری دارایی های مالی (کاهش منابع قرض گرفته شده)
  • افزایش سهم منابع پایدار
  • استفاده از ظرفیت های لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور (مشتمل بر درآمدهای حاصل از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا LEZ، اجازه انتشار اوراق مشارکت، استفاده از منابع مالی خارجی و ...)

در بخش مصارف:

  • استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد از طریق استاندارد سازی فعالیت ها و ریز فعالیت ها و تعیین بازه قیمتی اجرای آن ها بر اساس بهای تمام شده فعالیت ها
  • پیش بینی هزینه های اجتناب ناپذیر نظیر حقوق و مزایا و جبران هزینه های سازمان ها و شرکت ها
  • پیش بینی حداکثر اعتبار ممکن به منظور تسویه دیون پیمانکاران
  • اولویت بندی اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای از طریق حذف کد های اعتباری (شامل حذف پروژه هایی که مغایر با وظایف ذاتی شهرداری هستند، پروژه های جدید که شروع نشده اند، پروژه های قابل واگذاری به بخش خصوصی، پروژه های متوقف و پروژه هایی که در سال ۱۳۹۶ به لحاظ فیزیکی خاتمه می­یابند)
  • محدودیت در تعریف پروژه های جدید غیر از موارد ضروری و اولویت دار (تنها ۴۵ پروژه محلی جدید در زمینه های اولویت داری چون سوله های مدیریت بحران تعریف شده است)
  •  نگاه ویژه به نگهداشت شهر
  • پیش بینی اعتبار لازم برای پروژه های زیست محیطی، حمل و نقل عمومی، تاب آوری شهری، نوسازی بافت­های فرسوده و پروژه هایی که در سال۱۳۹۷  خاتمه می یابند.
  • تداوم و رونق فعالیت های عمرانی در شهر تهران
  • هدایت فعالیت ها و پروژه های سازمان ها و شرکت های وابسته در جهت تحقق وظایف ذاتی شهرداری تهران
  • تمرکز زدایی از اعتبارات و توزیع آن بین واحدهای اجرایی... ی. پیگیری می شود.

در گزارش امروز شهردار به شورای شهر بودجه سال ۱۳۹۷ به شرح زیر تشریح شد:

تشریح بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران

بر اساس سیاست ها و الزامات یاد شده، بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران با رویکرد انقباضی واقعی، علی­رغم پیش­بینی نرخ تورم بیش از ۱۰ درصدی در سال آتی؛ با کاهش ۲/۲ درصدی نسبت به بودجه مصوب سال جاری و با کاهش ۱۷ درصدی نسبت به منابع تحقق یافته قابل تخصیص در تفریغ بودجه سال ۱۳۹۵، بالغ بر ۱۷.۵۰۰ میلیارد تومان و با ویژگی ها و خصوصیات، به شرح ذیل، تدوین شده است:

کلان بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران

بر اساس جدول تعادل منابع و مصارف شهرداری تهران، تراز عملیاتی سال ۱۳۹۷، بالغ بر ۱۳۲ میلیارد تومان خواهد بود که مازاد درآمد بر هزینه صرف فعالیت های عمرانی و یا پرداخت دیون و تعهدات مطابق ردیف های بودجه­ای مصوب خواهد شد. خالص تملک دارایی سرمایه ای و مالی نیز مؤید این نکته است.

مبالغ به میلیارد تومان

منابع

مصارف

تراز / خالص تملک

درآمد /  هزینه ها

۷.۸۴۹

۷.۷۱۷

۱۳۲

 واگذاری/ تملک دارایی سرمایه ای

۷.۷۵۱

۶.۸۷۴

(۸۷۷)

واگذاری / تملک دارایی مالی

۱.۹۰۰

۲.۹۰۹

۱.۰۰۹

مجموع

۱۷.۵۰۰

۱۷.۵۰۰

-

وی افزود: این در حالی است که بر اساس بررسی های صورت گرفته در تدوین اصلاحیه بودجه سال جاری و پیش بینی عدم تحقق منابع درآمدی بودجه مصوب سال ۱۳۹۶ و کسری بودجه پیش بینی نشده جهت پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، شاهد تراز عملیاتی منفی و پیشی گرفتن بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه ها بر درآمدها می باشیم.

به گفته وی، مثبت بودن خالص تملک دارایی مالی در کنار تراز عملیاتی مثبت و خالص تملک دارایی سرمایه­ای منفی در بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران با در نظر گرفتن ظرفیت های پیش بینی شده در تبصره های بودجه پیشنهادی (بند ج تبصره ۲۰) نشان دهنده رویکرد شهرداری تهران به بازپرداخت دیون و تعهدات پیمانکاران، بانک ها و املاک تصرفی و ... (اشخاص حقیقی و حقوقی) می­باشد.

 در بخش منابع:

  • واقعی شدن برآورد منابع بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران از حیث تحقق پذیری در وصول منابع
  • کاهش سهم منابع غیر نقد از ۵/۳۷ درصد در بودجه سال ۱۳۹۶ به ۲۵ درصد در بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ به منظور افزایش شفافیت در تحصیل منابع. (شایان ذکر است سهم منابع غیر نقد در عملکرد سه ماهه اخیر سال ۱۳۹۶ به شدت کاهش پیدا کرده است)
  • پیش بینی می­شود منابع پایدار از ۳.۹۰۰ میلیارد تومان (معادل ۲۲ درصد از کل منابع) در سال ۱۳۹۶ با رشد ۹/۲۷ درصدی به ۴.۹۹۰ میلیارد تومان (معادل ۵/۲۸ درصد از کل منابع) در سال ۱۳۹۷ افزایش یابد که مورد تأکید شورای اسلامی شهر تهران نیز می باشد.
  • مجموع درآمدها از کل منابع بودجه سال ۱۳۹۷ با افزایش حدود ۱۰ درصدی نسبت به بودجه مصوب سال ۱۳۹۶ به رقمی بیش از ۷.۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است که البته با تدقیق درآمدهای سال ۱۳۹۶ (با عنایت حذف درآمد حاصل از واریز «عوارض ایمنی و آتش نشانی» به حساب ۱۲۵ سازمان آتش نشانی و انتقال درآمدهای حاصل از «عوارض حذف پارکینگ» به واگذاری دارایی های سرمایه ای) رشد واقعی درآمدها حدود ۱۶ درصد خواهد بود.
  • کاهش ۵/۸ درصدی میزان واگذاری دارایی های سرمایه ای نشان دهنده کاهش اتکای شهرداری تهران به عوارض ناشی از ساخت و ساز نظیر تغییر کاربری­ها، فروش تراکم منطبق با طرح تفصیلی و ... می باشد.
  • کاهش ۶/۲۰ درصدی واگذاری دارایی های مالی نسبت به مصوب سال ۱۳۹۶ و همچنین کاهش ۷۲ درصدی نسبت به منابع تحقق یافته قابل تخصیص از این محل در تفریغ (عملکرد) بودجه سال ۱۳۹۵، نشان دهنده تغییر رویکرد شهرداری تهران به کاهش میزان دیون و از آن مهمتر جلوگیری از پرداخت دیون از طریق دریافت وام است. در این خصوص جایگزینی سایر روش های تأمین مالی پروژه ها از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت بخش عمومی - خصوصی (کلیه روش های PPP) در قالب تبصره های بودجه پیشنهادی مد نظر بوده است.

 در بخش مصارف:

  • در بخش هزینه ها، ضمن پیش بینی افزایش­های قانونی هزینه های اجتناب ناپذیر ناشی از مصوبات هیئت وزیران در خصوص افزایش ضریب پایه حقوقی (۱۰ درصد کارمندی و ۱۲ درصد کارگری)، مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در خصوص دریافت بهای تمام شده خدمات (نظیر ما به التفاوت قیمت بلیط مترو و اتوبوس رانی) و با مد نظر قرار دادن کسری اعتبارات هزینه­ای بودجه مصوب سال جاری به خصوص کسری در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان (حدود ۳۵۰ میلیارد تومان)، رشد اعتبارات موصوف نسبت به بودجه مصوب سال ۹۶ حدود ۹/۹ درصد (از ۷.۰۱۹ میلیارد تومان در سال جاری به ۷.۷۱۶ میلیارد تومان در بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷)  خواهد بود. این امر جز با صرفه­جویی و هزینه کرد بهینه اعتبارات جاری به دست نخواهد آمد.
  • شایان ذکر است بخشی از اعتباراتی که در سال های گذشته به عنوان اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای شناخته شده بودند (نظیر اعتبارات لایروبی مسیل­ها، کانال­ها و حوضچه های رسوبگیر، نگهداری برخی اماکن متعلق به شهرداری، وام قرض الحسنه کارکنان، حذف تبصره ۳۶ و پیش بینی بار مالی مربوطه در اعتبارات مذکور و ... بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان)، با بررسی های جدید و در جهت شفاف تر نمودن بودجه به اعتبارات هزینه ای منتقل شده­اند.
  • از اقدامات کلیدی و ساختاری تدوین بودجه سال ۱۳۹۷ در بخش هزینه ای تمرکز زدایی از ۳۸۲۰ میلیارد تومان (حدود ۲۲ درصد) از اعتباراتی که در سال های گذشته به صورت متمرکز در اختیار ستاد قرار می­گرفت نظیر حقوق و مزایای پرسنل، فعالیت های رفت و روب، نگهداری فضای سبز و ... می باشد که سبب افزایش سهم اعتبارات مناطق از کل بودجه عمومی  از ۶/۱۵ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱/۲۶ درصد در بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران رسیده است.

  • در بخش اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای نیز تلاش شده است تا کاهش ۳/۱۲ درصدی اعتبارات عمرانی خللی در خدمات رسانی هر چه بهتر به شهروندان ایجاد نکند این امر از طریق اولویت­بندی به شرح ذیل:
  • حذف ۲۱۸ مورد از پروژه های تملک دارایی سرمایه ای به تفکیک ۵۷ پروژه خاتمه یافته تا پایان سال ۱۳۹۶، ۲۳ پروژه متوقف، ۴۶ پروژه شروع نشده (با پیشرفت فیزیکی پایین) و ۹۲ ردیف کمک (غیر مرتبط با وظایف ذاتی شهرداری)
  • پیش بینی اعتبار لازم برای اتمام ۲۲۰ پروژه­ای که دارای پیشرفت فیزیکی بالایی بوده و با اعتبار کافی به لحاظ فیزیکی در سال ۱۳۹۷ قابل اتمام می­باشند که این موضوع به ظرفیت های خدمات رسانی شهر خواهد افزود.
  • پیش بینی اعتبار لازم برای آغاز پروژه هایی که در جهت تحقق اهداف مدیریت شهری کنونی هستند نظیر توجه ویژه به بافت های فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی و توجه به متد های جدید حمل و نقل و ...
  • در بخش اعتبارات تملک دارایی های مالی با توجه به محدودیت های مالی شهرداری تهران و همچنین کاهش سقف بودجه، اعتبار تسویه و پرداخت دیون سنواتی پیمانکاران رشدی ۶/۴۲ درصدی داشته است. همچنین پیش بینی ظرفیت تبصره (۲۰) برای پرداخت مطالبات شهرداری نشان از تعهد شهرداری تهران به پرداخت مطالبات دارد.

تبصره های بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران

  • به جرأت می توان گفت بنیادی ترین تغییرات بودجه ای برای سال ۱۳۹۷ در بخش تبصره ها اتفاق افتاده است. کاهش و حذف تبصره های غیر ضروری (از ۴۱ تبصره به ۲۴ تبصره) به همراه پیش بینی ساز و کار ایجاد و تقویت خزانه متمرکز شهرداری ها از جمله آن است.
  • در تبصره (۱) ضمن اتخاذ تدابیر به منظور اجرایی نمودن بخشنامه ابلاغی وزارت کشور در خصوص خزانه متمرکز شهرداری ها، مکانیزم واریز درآمدهای سازمان ها و شرکت های تابعه به خزانه تعریف شده است.
  • ضمناً در این تبصره ذی حسابان مکلف به رعایت مفاد موافقتنامه های متبادله در جذب هزینه های مربوطه می باشند.
  • در خصوص بررسی بودجه سازمان ها و شرکت ها ضمن بازنگری در تعداد نیروی انسانی، ساختار و تشکیلات و به روز رسانی شناسنامه آن ها سعی برآن شد تا هزینه های آن ها به حداقل ممکن برسد. در همین راستا سازمان و شرکت ها به سه دسته تقسیم شد. الف) دسته اول سازمانها و شرکت هایی هستند که به نیابت از شهرداری تهران درآمدهای شهرداری را وصول می نمایند. ساز و کار واریز و پرداخت این درآمدها در بند «الف» تبصره (۲) آمده است. ب) دسته دوم سازمان ها و شرکت هایی که سودده هستند، مکانیزم و میزان واریز سود به عنوان یکی از منابع درآمدی پایدار در بند «ب» تبصره مذکور آمده است. ج) دسته سوم سازمان ها و شرکت هایی هستند که درآمد و هزینه های آن ها سر به سر بوده و یا زیان ده هستند.
  • درآمدهای سازمان ها و شرکت ها به تفکیک عملیاتی و غیر عملیاتی تدقیق شده و نحوه گردش نقدینگی و چگونگی درج در صورت های مالی تعیین گردید. ضمناً فعالیت های سازمان ها و شرکت های شهرداری تهران در جهت اهداف و وظایف ذاتی شهرداری تهران تعیین گردید.
  • استفاده از انواع روش های تأمین مالی و ابزارهای مشارکت بخش عمومی – خصوصی (PPP) نظیر BOT، فاینانس و ... و پیش­بینی میزان و نحوه استفاده در قالب بند «الف» تبصره (۲۰) و تبصره (۱۷) پیشنهاد شده است. ظرفیت این تبصره را باید به ظرفیت ۱.۹۰۰ میلیارد تومان واگذاری دارایی مالی افزود.

موارد حائز اهمیت در بودجه واحد های اجرایی

حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک

  • توجه ویژه به موضوع آلودگی هوا و  پیش بینی ردیف اعتباری جدیدی بابت بهسازی و نگهداری مراکز معاینه فنی در جهت افزایش کارآیی و ارتقای استانداردها.
  • بهره گیری ازسامانه های هوشمندنظارتی درتردد خودروهای واجد مجوز تردد (برچسب معاینه فنی) و اجرای طرح LEZ 
  • منظور نمودن ردیف اعتباری جهت توسعه و نوسازی ایستگاه های سنجش آلودگی هوا و صدا
  • انجام مطالعات و تهیه طرح های زیست محیطی در امرکنترل کیفیت هوا
  • پیش بینی ردیف اعتباری تحت عنوان توسعه و تأمین ناوگان خطوط مترو در جهت توسعه و افزایش کارآمدی حمل و نقل عمومی ریلی
  • توجه به خرید قطعات یدکی و اورهال و نگهداری و بهسازی خطوط مترو

حوزه معاونت فنی و عمرانی

  • تأمین اعتبار پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی بالا
  • بهسازی کندرو آزادگان
  • دسترسی آزادگان دستواره
  • دوربرگردان حکیم تعاون

حوزه معاونت شهرسازی و معماری

  • بهسازی محیطی، احداث پارکینگ های عمومی و توسعه فضای سبز با رویکرد ارتقای سطح سرانه های خدماتی و شهری در بافت فرسوده
  • طراحی و اجرای پروژه هایی که در محل سابق خط آهن تهران –تبریز به منظور ارتقای سطح سرانه ها و بهسازی منظر و محیط زیست شهری
  • نگهداری و توسعه فضای سبز بوستان پردیسان و همچنین ایجاد تأسیسات مناسب برای بهره برداری فرهنگی – آموزشی – تفریحی از بخشی از این بوستان.
  • بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران با رویکرد ارتقای شرایط زیستی و خدماتی
  • احداث پارکینگ عمومی در بافت فرسوده
  • ایجاد فضای سبز در بافت فرسوده
  • تسهیل گری و ترویج فرهنگ نوسازی در بافتهای فرسوده
  • ساماندهی و مرمت بافت ها و محلات واجد ارزش فرهنگی تاریخی
  • تکمیل مسکن پیشگام نوسازان
  • هماهنگی و تامین خدمات و زیرساخت و توسعه در بافتهای فرسوده شهری

حوزه معاونت خدمات شهری و محیط زیست

  • تعیین کد واحد مستقل و منفک شدن بودجه مرکز محیط زیست و توسعه پایدار از بودجه معاونت خدمات شهری بمنظور تاکید و توجه ویژه به موضوع محیط زیست و اهتمام در کاهش معضلات محیط زیستی در حیطه وظایف شهرداری تهران
  • پیش بینی اعتبار لازم بابت استخدام ۴۰۰ نفر نیروی انسانی به منظور بکارگیری در ایستگاه های جدید آتش نشانی
  • ارتقای سطح ایمنی حفاظت و نگهداری از فضای سبز به منظور بهبود شرایط بهره برداری از این فضاها توسط شهروندان
  • تقویت اعتبار در مجتمع بازیافت خاک و نخاله جاجرود

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران

  • توجه ویژه به ارتقای سطح ایمنی و مدیریت حوادث و بلایای طبیعی
  • احداث و تکمیل ۱۸ سوله مدیریت بحران در سطح مناطق ۲۲ گانه (عمدتا در محلات فاقد این تاسیسات)، احداث محل های اسکان موقت در منطقه ۴ و ۱۳
  • توسعه و تجهیز سامانه پرتال فرماندهی حادثه و تاسیسات و تجهیزات هشدار سیل، زلزله و ...

حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی

  • حفظ سقف بودجه معاونت اجتماعی و فرهنگی علی رغم انقباضی بودن بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران

حوزه معاونت مالی و اقتصاد شهری

  • توجه ویژه به موضوع تکمیل زیرساخت های نمایشگاه شهر آفتاب

حوزه معاونت توسعه منابع انسانی

  • حمایت از پرسنل تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و همسان سازی خدمات درمانی نیروی انسانی شاغل در شهرداری تهران
  • توجه مناسب وکمک به خانواده ایثارگران شهرداری تهران و همچنین معلولین

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران

  • اعتبارات جدیدی درخصوص راه اندازی مرکزاسناد شهرداری تهران و نیز راه اندازی پارک علم و فناوری لحاظ شده است.

ردیف های متمرکز

  • کمک به بنیاد نخبگان و حمایت از نشر آثار امام خمینی، کمک به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، توانمندسازی بانوان شهرداری، دیون پیمانکاران و ... از اعتبارات پیش بینی شده

حوزه معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا

  • توجه خاص به موضوع بهبود نظام های مدیریتی
  • نظام جامع آماری و توسعه خدمات و سامانه های شهر هوشمند، سامانه پژوهشیار
  • توجه به برنامه ۵ ساله و تهیه برنامه عملیاتی مربوط به ۵ ساله سوم توسعه شهر تهران در سطوح محله ای و منطقه ای

مناطق ۲۲ گانه:

صرفه جویی و جلوگیری از هزینه های غیر ضروری : اعتبارات پروژه های تعمیر و تجهیز و مستمر در مناطق ۲۲ گانه با ۱۴درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۹۶ از مبلغ ۱۴، ۷۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۲، ۶۰۴ میلیارد ریال تغییریافته  است. شایان ذکر است برآورد اعتبارات پروژه های تعمیر و تجهیز و مستمر مناطق برای اولین بار بر اساس مقادیر احجام و نیازهای واقعی و قیمتهای محاسبه شده بر حسب هزینه واحد از جمله مساحت فضای سبز  و معابر موجود و با اولویت حفظ سرمایه ها و ظرفیتهای موجود و ارائه خدمات مطلوب انجام شده است.

نحوه توزیع مبلغ ۱۲، ۶۰۴ میلیارد ریال اعتبار مندرج در پروژه های مستمر عبارت است از:

  • پروژه های ذیربط معاونت فنی و عمرانی معادل ۳۱ درصد
  • پروژه های مرتبط با نوسازی بافت فرسوده  معادل ۲درصد
  • پروژه های ذیربط معاونت خدمات شهری و محیط زیست معادل ۴۲درصد
  • پروژه های ذیربط معاونت حمل و نقل و ترافیک معادل ۱۵ درصد
  • پروژه های ذیربط معاونت اجتماعی و فرهنگی معادل ۱۰درصد

اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای مناطق با ۲۱ درصد کاهش از مبلغ ۲۳، ۱۸۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۶ به مبلغ ۱۸، ۳۱۳ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ کاهش یافته است.

لیکن اعتبارات منظور شده در پروژه های غیرمستمر احداثی با ۳۳ درصد کاهش از مبلغ ۸، ۴۷۹ میلیارد ریال به مبلغ ۵، ۷۰۸ میلیارد ریال کاهش یافته است لیکن در برآورد اعتبارات پروژه های مذکور موارد ذیل حائز اهمیت می باشد:

۱ –علی رغم کاهش اعتبارات پروژه های غیر مستمر به میزان فوق در سال ۱۳۹۷، تعداد ۲۰۸ پروژه با اعتبار ۴، ۰۰۰ میلیارد ریال قابلیت خاتمه در سال آتی را دارند.

۲ – عمده کاهش مبلغ مذکور مربوط به پروژه های خاتمه یافته در سال ۱۳۹۶ و یا حذف پروژه های متوقف و یا شروع نشده غیر ضروری و مغایر با وظایف ذاتی شهرداری به شرح ذیل می باشد:

  • کمکها : تعداد ۹۲ پروژه به مبلغ ۹۹۵ میلیارد ریال
  • پروژه های شروع نشده: تعداد ۴۶ پروژه به مبلغ ۸۳۰ میلیارد ریال
  • پروژه های متوقف: تعداد ۸ پروژه به مبلغ ۱۰۶ میلیارد ریال
  • پروژه های خاتمه یافته : تعداد ۵۲ پروژه به مبلغ ۴۵۶ میلیارد ریال

۳ – تعداد ۴۵ پروژه جدید به مبلغ ۲، ۰۰۰ میلیارد ریال به شرح ذیل و با رعایت سیاستهای و الزامات تدوین بودجه سال ۱۳۹۷ به شرح ذیل در بودجه سال آتی مناطق ۲۲ گانه منظور شده است:

  • تعداد ۱۰ پروژه به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال با قابلیت خاتمه در سال ۱۳۹۸
  • تعداد ۲۵ پروژه به مبلغ ۵۰۷ میلیارد ریال با قابلیت خاتمه در سال ۱۳۹۷
  • تعداد ۲پروژه مطالعاتی به مبلغ ۷/۵ میلیارد ریال با قابلیت خاتمه در سال ۱۳۹۸

سازمان ها وشرکت ها

  • ایجاد شفافیت مالی در بودجه سازمان­ها و شرکت­های وابسته
  • شناسایی سود سهم شهرداری به منظور واریز به خزانه ولحاظ آن در ردیف های عمومی بودجه شهرداری از آن جمله سازمان های زیباسازی شهر تهران / بوستان ها وفضای سبز / میادین /بهشت زهرا / شرکت شهروند /سازمان پایانه ها /حمل ونقل و ترافیک /خدمات اداری شهر / نوسازی عباس آباد /ارتباط مشترک /سازمان فناوری ارتباطات
  • توجه به صورتهای مالی سال ۱۳۹۵ سازمان ها وشرکت ها
  • جداسازی حقوق ومزایا از خدمات قراردادی وانتقال آن به هزینه های پرسنلی در راستای شفافیت مالی
  • کاهش هزینه های سازمان­ها وشرکت­ها 

بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران شامل:

  • ماده واحده و تبصره های بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران
  • پیوست شماره ۱ – بودجه پیشنهادی سازمان ها و شرکت ها تابعه شهرداری تهران
  • گزارش عملکرد ۹ ماهه بودجه سال ۱۳۹۶ شهرداری تهران به همراه گزارش تبصره ها
  • گزارش عملکرد ۴۲ ماهه برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران
  • گزارش تطبیقی – مقایسه ای برنامه و بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران (برش سال پنجم برنامه)

با توجه به اینکه تدوین این گزارش منوط به نهایی شدن لایحه بودجه است لذا امکان ارائه آن تا قبل از ارائه لایحه وجود ندارد. (تکلیف شورا تا ۱۵ دی ماه)

  • سایر پیوست ها – فهرست اموال و املاک قابل فروش
  • فهرست برنامه های سرمایه گذاری و مشارکت
  • فهرست تامین مالی پروژه محور
  • فهرست اولویت های تامین مالی
  • فهرست پروژه های نیمه تمام قابل واگذاری
  • فهرست اماکن در حال بهره برداری قابل واگذاری
  • فهرست پروژه های مطالعاتی
  • فهرست کمک ها
  • فهرست بدهی های شهرداری تهران
    نجفی حاضر به پاسخگویی درباره نامه دادستان تهران نشد

    محمدعلی نجفی در پایان ارائه لایحه بودجه 97 شهرداری تهران و علی‌رغم اصرار خبرنگاران حاضر به حضور در جمع خبرنگاران برای پاسخگویی به یکی از سوالات مهم امروز خبرنگاران در خصوص نامه دادستان نشد.

    وی علی‌رغم اصرار خبرنگاران بیان کرد که در این زمینه صحبت نمی‌کند.